Na českou klasiku se ve světě obecně nahlíží jinak a Rusalka není výjimkou. Za pohádkovou fasádou se často rozkrývá svět složitých symbolů. Kusej však zašel skutečně daleko. Přesněji, hluboko.
Rusalku vykládá jako podobenství incestu a sexuálního zneužívání mladistvých s jeho důsledky na psychiku postižených jedinců, kteří pak nedovedou navázat normální vztah se svým "princem".
Inspirace případem Josefa Fritzla je tu více než zřejmá. Vodník není milující otec, ale netvor v teplákách, který ve sklepě vězní a znásilňuje nejen Rusalku, ale i lesní žínky. Vše, co říká, je v inscenaci míněno perverzně a výsměšně. Nakonec ubodá i Hajného, který objeví jeho doupě. Vzápětí je však dopaden zásahovým komandem. Rusalka a žínky jsou převezeny na psychiatrii, kam policie přivede v poutech Vodníka a kde skončí i Princ. Ten se nakonec sám probodne.
Pokus o sondu do temnoty lidských duší však Kusejovi nevyšel. Problém není v tom, že tato Rusalka není pohádková, ale že se nabízí srovnání s lepšími nepohádkovými inscenacemi, především s pařížskou produkcí Roberta Carsena.
Ta měla pevnou myšlenkovou stavbu a vnitřní logiku. U Kuseje je mocný pouze první dojem: při orchestrálním úvodu hledí diváci na idylický obrázek alpské přírody. Jakmile se však ozve motiv strachu, začne vyjíždět vzhůru a pod ním se objeví děsivý temný prostor s potrubím a jednou lampou, která Rusalce nahrazuje měsíc. Jenže čím víc postupuje čas, tím víc se Kusej zamotává do absurdit a nelogičností, když za každou cenu svou ideu roubuje na předlohu.
Pěvecké a herecké výkony je však nutno ocenit. Především lotyšská sopranistka Kristine Opolaisová, jejíž hlas má v sobě plnost a sílu, v daných intencích vytvořila hereckou studii pološílené dívky. Günther Groissböck odzpíval svého krutého Vodníka a Klaus Florian Vogt zůstal tradičním unylým Princem.
Nelze se ale divit, že vše působilo spíše chladně, navíc se vokalizovalo bez citu pro česká slova. Ale to bývá daň za hraní v originále. Orchestr Bavorské státní opery je vynikající a také Rusalku hrál vytříbeně a dramaticky. Pro mladého českého dirigenta Tomáše Hanuse, jemuž byl tento úkol svěřen, to je rozhodně osobní úspěch.
Hodnocení MF DNES: 60 %