Iggy Pop s kapelou, jež nahrála album Post Pop Depression (za volantem auta...

Iggy Pop s kapelou, jež nahrála album Post Pop Depression (za volantem auta producent Josh Homme) | foto: Universal

RECENZE: Esemeska vykopla Iggyho Popa na opožděný mejdan s Bowiem

  • 1
"Kmotr punku" Iggy Pop vydává v pátek 18. března nové sólové album Post Pop Depression. Patří k nejlepším v jeho kariéře.

Iggy Pop (obal alba)

Ta souhra náhod je tak neuvěřitelná, že by skoro jeden začal věřit na nějaké řízení shůry. Začátkem letošního ledna, v den svých 69. narozenin, vydal David Bowie jedno ze svých nejlepších alb Blackstar (co se stalo tři dny poté dobře víme).

Teď, měsíc před svým stejným výročím, přichází jeho někdejší parťák Iggy Pop s novým albem Post Pop Depression, které má v jeho diskografii stejnou pozici: patří k těm zcela vrcholným. A co víc: navazuje zhruba tam, kde spolupráce Popa a Bowieho v 70. letech skončila.

David Bowie a Iggy Pop v Berlíně

Na začátku druhé poloviny 70. let byl Iggy Pop po rozpadu Stoges v dezolátním stavu vlivem drogové závislosti. V tom se po jeho boku zjevil "strážný anděl" v podobě Davida Bowieho. nejprve vzal Popa na svoje turné jako hosta, poté se společně odstěhovali do Západního Berlína. Tady v letech 1976 a 1977 Bowie pro Popa vyprodukoval jeho první dvě sólová alba The Idiot a Lust For Life, která patří k jeho nejlepším. Obsahují řadu písní, které patří k Popovým největším hitům, například China Girl, Sister Midnight, Funtime, The Passenger nebo Lust For Life. Motiv soužití Bowieho a Popa použil režisér Todd Haynes ve fillmu Sametová extáze (1998).

Podivné jsou i události kolem samotného vydání. Na začátku byla esemeska Iggyho Popa členovi slavné americké kapely Queens Of The Stone Age Joshi Hommemu se stručným dotazem, zda by s Iggym nechtěl udělat nějakou muziku.

Album, na němž se kromě jmenovaných podílel ještě Hommeho spoluhráč z Queens Dean Fertita a bubeník Arctic Monkeys Matt Helders, a které financovali sami protagonisté, bylo v naprostém utajení natočeno.

V lednu jeho existenci ohlásili v televizní talkshow - a za pár dní celá deska unikla do virtuálního prostoru. Takže se každý i velmi mírně pokročilý hudební „stahovač“ mohl už měsíc před vydáním znale zapojovat do diskusí o jeho kvalitě.

Post Pop Depression

90 %

Iggy Pop

Universal 2016

I průměrní znalci tvorby Iggyho Popa se nemohli neshodnout, že navzdory názvu a poměrně negativnímu ladění textů, které hovoří o smrti, konci světa, sexuálních podivnostech, a kde v závěrečném songu Paraguay Iggy Pop posluchače potažmo celé lidstvo pošle, slušně řečeno, do háje, je po několika letech zpěvákovým Albem s velkým A.

I když obsahuje pouhých devět písní, z každé je cítit všestranná péče, která jí byla věnována. Nic se neopakuje a přitom vše drží pohromadě jako z jednoho kusu. Což je nepochybně výhoda muzikantů, kteří jsou sice multiinstrumentalisté a tudíž střídají nástroje, ale vzájemně sehraní a na sebe napojení.

Punkový kmotr Iggy Pop koncertoval 22. června 2013 ve Frýdku-Místku se svou slavnou kapelou The Stooges.

Písničky vesměs stojí na jednoduchých, ale melodických a jako skála tvrdých basových figurách, s často zkresleným zvukem. Na ně se vrství elektrické, ale tu a tam i akustické kytary a zvuky evidentně starých analogových klávesových nástrojů. Každá píseň má zajímavou melodii, jež sice netrčí, ale splňuje potřebu být nosným elementem každé písně.

Ten navíc dokáže Pop bezvadně prodat svým hlubokým, ale po výrazové stránce až nečekaně tvárným hlasem. Právě v takovýchhle písničkách se zdá být momentálně nejvíc sám sebou, což si uvědomíme i v kontextu zážitků z nedávného radostného comebacku Stooges, i poslechu jeho dvou šansonovo-jazzových sólových alb Préliminaires (2009) a Aprés (2012).

Iggy Pop a David Bowie

Zvukové a výrazové odkazy v podobě naechovaného zvuku a „sedmdesátkového“ chladu, skladatelské motivy (Gardenia) i spíš interní aranžérské fóry (orientální cinkání v American Valhalla, upomínající na hitovku China Girl z desky The Idiot z roku 1977) navíc jasně odkazují na to, že Iggymu Popovi a Joshovi Hommemu po dobu vzniku jakoby seděl po ruce David Bowie. Jen doufejme, že tím se jeho vliv vyčerpal...