RECENZE: Hvězdný tenor režíroval pro Národní. Secvičil jen směšné pózy
Karlínské divadlo, v němž některé inscenace uvádí soubor Státní opery po dobu rekonstrukce své budovy, má sice docela pěkný interiér, do nějž operní divák až tak často nezavítá, ale strávit celé představení jeho pozorováním omrzí. Ale je to pořád zajímavější než dění na jevišti, za něž nese odpovědnost proslulý argentinský tenorista José Cura. Ten se v Praze při jiných příležitostech uvedl nejen jako zpěvák, ale i jako dirigent a skladatel. Jenže i když si o jeho způsobu zpěvu lze myslet cokoli, pořád pro něj má největší talent. Nejmenší pak očividně pro režii.
Giuseppe Verdi: NabuccoDirigent: Andreas Sebastian Weiser Režie, scéna: José Cura Kostýmy: Silvia Collazuolová Národní divadlo v Hudebním divadle Karlín, druhá premiéra 29. června 2018 |
Třetí Verdiho opera, která svému autorovi přinesla rozhodující úspěch, se odehrává ve starověkém Jeruzalémě a Babylonu a je zajímavá mimo jiné vyhroceným vztahem rodiče a potomka, v tomto případě otce a dcery, což je téma, které se ve Verdiho dalších operách nezřídka objevuje. Cura sice příběh násilně nepřenášel do dnešní doby, ani ho neobložil rádoby historickou kašírkou, ale pokus o originální estetické uchopení se vyčerpal u dozadu se zužující scény, která zahlcuje jeviště.
Možná měla vytvořit prostor pro intimní drama. Jenže něco tak směšně strnulého v gestech, postojích, klečení i padání na zem, co Cura se sólisty secvičil, se za drama považovat nedá. Kostýmy, vyzdobeny různými geometrickými prvky, jsou podivnou směsicí bez jasného názoru. Dílem evokují japonské samuraje, dílem ruské bojary či postavy z nějakého vesmírného dobrodružství a divákovi (a nejspíš i zpěvákům) víc překážejí než pomáhají v orientaci. Dramatickým vrcholem (dá-li se to tak vůbec nazvat) nejsou vypracované situace, ale překocený trůn či namířené kopí. To vše dohromady zvyšuje nechtěně komický účinek.
Trochu málo na první scénu
Tomuto „tvůrčímu výkonu“ nemůže konkurovat ani newyorská Metropolitní opera, která Nabucca loni odvysílala do kin a rozhodně s ním neoslnila. Ani pokud jde o zpěváky. Verdi, jenž na ně obecně klade značné nároky, se v době, kdy psal Nabucca, teprve učil zacházet s hlasy, poháněla ho spíš mladistvá energie, a tím leccos ještě víc zkomplikoval. Jak je těžké tuto operu obsadit, se ukázalo právě i v kinopřenosu z Metropolitní opery. A právě proto by si moudrý intendant Národního divadla býval řekl, že my tady s vlastním souborem na Nabucca nemáme dvojnásob.
Vedení zlaté kapličky ale asi takto neuvažuje, navíc první česká operní scéna pořád hraje archaickým způsobem spočívajícím ve všelijak se střídajících obsazeních namísto jednoho, které by společně odzpívalo několik představení. To kvalitu dál sráží dolů. Když člověk poslouchal zpěváky při druhé premiéře, nevnímal skutečné pěvecké kreace, ale jen na plné obrátky jedoucí hlasivky, asi jako kdyby motorista chtěl po dálnici uhánět čím dál rychleji, ale pořád na jedničku a neuměl přeřadit. A to pro posluchače představuje hroznou nudu a pro hlasivky nebezpečí.
Brazilský barytonista Miguelangelo Cavalcanti pro Nabucca navíc vůbec nemá vokální předpoklady, jeho hlas nemá žádné zvukové a dynamické rozpětí. To sopranistka Anda-Louisa Bogza v minulosti některé italské role zpívala na dobré úrovni, ale Abigaille je dnes mimo její možnosti, zpívá ji za cenu násilí a často jen přibližné intonace. I ve výkonech představitelů Zachariáše (Roman Vocel), Ismaela (Josef Moravec) a Feneny (Ester Pavlů) převládalo fyzické úsilí nad přirozeností a nosným zvukem.
Pár procent navíc produkci vybojoval orchestr, který pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera aspoň nebyl příliš ryčný, sbor zazpíval pěkně svůj hit Va, pensiero. Celkově je to další propad Opery Národního divadla. Ta ostatně v končící sezoně předvedla jen dvě produkce, jež se daly brát vážně: Brittenova Billyho Budda (který už zmizel z repertoáru) a koncertní verzi Mozartova Tita (která se odehrála dvakrát). Trochu málo.
Tipy z televizního programu
Recenze: Taxi 5 40 %, Labyrint lží 60 %, Equalizer 2 55 %, Wanted 60 %, Lítám v tom 80 %, Láska je láska 60 %, Tomb Raider 40 %, Sherlock Holmes 60 %, Případ Goldman 60 %, Rédl 55 %, Malé ženy 70 %, Transformers 70 %
Klíčová slova: Jana Doleželová, Agatha Christie, Tina Turner, Survivor Česko & Slovensko
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů
Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...
Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný
S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský
Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
VIDEO: Se Zlatou lýrou se vrátili Kubišová, Kryl, Matuška, Gott i Pilarová
V pražském divadle Hybernia hostoval soubor nitranského Divadla Andreja Bagara s muzikálem Zlatá...
RECENZE: Furiosa není tak zběsilá jako Max, ale neméně šílená
Premium Film Šílený Max: Zběsilá cesta z roku 2015 byl...zběsilý a šílený. Ultimátní filmový thrash metal....
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
Točí se nové seriály. Ekologické Limity, další Dvojka na zabití i osud Slovanu
Dva hrané a jeden dokumentární seriál v současné době chystají tuzemské stanice. Pro ČT točí Petr...
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...