Ladislav Frej a Martin Sláma ve Stropnického nastudování hry Králova řeč | foto: ND Brno

RECENZE: Stropnický připravil nadprůměrnou Královu řeč

• 0
Předlohou pro oscarový film Králova řeč je stejnojmenná hra o anglickém králi Jiřím VI. Nyní ji uvádějí v brněnském Mahenově divadle.

Před třemi lety vznikl film Králova řeč s herci Colinem Firthem a Geoffreyem Rushem, ověnčený vzápětí čtyřmi Oscary. Ne všichni fanoušci filmového díla si asi povšimli, že předlohou pro snímek byla stejnojmenná divadelní hra Davida Seidlera, uvedená na jeviště až jako "důsledek" úspěšného filmu. Námětem je řečnická nedostatečnost britského krále Jiřího VI. a její náprava pod vedením nediplomovaného logopeda, jinak neúspěšného herce Lionela, který do Velké Británie dorazil z Austrálie.

Králova řeč

80 %

Režie. Martin Stropnický

Hrají: Ladislav Frej, Martin Sláma

Autor: David Seidler

Překlad: Jitka Sloupová

Tvůrci: Adam Pitra (scéna), Sylva Zimula Hanáková (kostýmy), Petr Malásek (hudba)

Českou premiéru duchaplné hořké komedie nastudoval Martin Stropnický s činohrou brněnského Národního divadla. Není bez zajímavosti, že pro českou distribuci daboval právě onoho učitele nezajíkavého vyjadřování.

Na scéně Mahenova divadla vznikla nepodbízivá, divácky přesto přitažlivá inscenace. Herecký soubor se představuje ve velmi dobrém světle, v Lionelově partu hostuje Ladislav Frej, nastupujícího krále ztvárnil Martin Sláma a jde patrně o jeho životní roli. Sláma spojuje ve své postavě noblesu s nejistotou i hrdost s netrpělivostí, Frej zase pedagogickou důslednost s problémy neúspěšných hereckých konkurzů i plánů na návrat zpátky do Austrálie.

Představení Králova řeč uvádějí v brněnském Mahenově divadle.

Jiskření mezi oběma muži podbarvené tenzí, kdy si aristokrat zprvu nechce připustit, že by mohl být poslušným žákem, ale pak s vděkem přijme výsledky terapie, vykreslují oba protagonisté s dostatečnou přesvědčivostí. V inteligentně šarmantním dialogu je tu dobrým vodítkem také šťavnatý překlad Jitky Sloupové. K divácky vděčným a s temperamentem i vkusem podaným scénám patří ta, kdy Lionel nabádá vznešeného žáka, aby se emocionálně uvolnil tirádou peprných nadávek.

Princ Edward přijel do divadla

Královu řeč chystá i Praha

Princ Edward na zkoušce hry Králova řeč v pražském Divadle pod Palmovkou

Nejmladší syn britské královny Alžběty II., princ Edward, s manželkou Sophií zavítal při své státní návštěvě Česka do Divadla pod Palmovkou na zkoušku Královy řeči. Hra připomíná osud jeho koktavého dědečka, krále Jiřího VI.

Důležitou složku tvoří historický kontext, králova řeč je postupně vylepšována v období Hitlerova nástupu k moci v Německu a s tím související hrozbou, které musí také Velká Británie čelit a čeká od panovníka povzbudivý projev.

Ve velmi solidních až nadprůměrných kreacích se prezentují i herci vedlejších rolí, vydařená je "mocenská" přestřelka mezi budoucím suverénně zemitým premiérem Churchillem (Zdeněk Dvořák) a úlisně mocichtivým arcibiskupem z Canterburry (Jaroslav Kuneš). Scénograf Adam Pitra zabydlel jeviště i "pracovní" lóže u portálů úhledným mobiliářem, účelně zapojil promítání londýnských reálií. Jenom těch opon, které se spouštějí a zase vystupují nahoru, aby odlišily různá prostředí, bylo trochu moc.

Martinu Stropnickému a brněnské činohře se podařilo vytvořit jevištní dílo vtipné, dostatečně jímavé i povzbudivé, a v žánru "měšťanského" standardu rozhodně nadprůměrné.

Britská královská rodina