Před třemi lety vznikl film Králova řeč s herci Colinem Firthem a Geoffreyem Rushem, ověnčený vzápětí čtyřmi Oscary. Ne všichni fanoušci filmového díla si asi povšimli, že předlohou pro snímek byla stejnojmenná divadelní hra Davida Seidlera, uvedená na jeviště až jako "důsledek" úspěšného filmu. Námětem je řečnická nedostatečnost britského krále Jiřího VI. a její náprava pod vedením nediplomovaného logopeda, jinak neúspěšného herce Lionela, který do Velké Británie dorazil z Austrálie.
Králova řečRežie. Martin Stropnický Hrají: Ladislav Frej, Martin Sláma Autor: David Seidler Překlad: Jitka Sloupová Tvůrci: Adam Pitra (scéna), Sylva Zimula Hanáková (kostýmy), Petr Malásek (hudba) |
Českou premiéru duchaplné hořké komedie nastudoval Martin Stropnický s činohrou brněnského Národního divadla. Není bez zajímavosti, že pro českou distribuci daboval právě onoho učitele nezajíkavého vyjadřování.
Na scéně Mahenova divadla vznikla nepodbízivá, divácky přesto přitažlivá inscenace. Herecký soubor se představuje ve velmi dobrém světle, v Lionelově partu hostuje Ladislav Frej, nastupujícího krále ztvárnil Martin Sláma a jde patrně o jeho životní roli. Sláma spojuje ve své postavě noblesu s nejistotou i hrdost s netrpělivostí, Frej zase pedagogickou důslednost s problémy neúspěšných hereckých konkurzů i plánů na návrat zpátky do Austrálie.
Jiskření mezi oběma muži podbarvené tenzí, kdy si aristokrat zprvu nechce připustit, že by mohl být poslušným žákem, ale pak s vděkem přijme výsledky terapie, vykreslují oba protagonisté s dostatečnou přesvědčivostí. V inteligentně šarmantním dialogu je tu dobrým vodítkem také šťavnatý překlad Jitky Sloupové. K divácky vděčným a s temperamentem i vkusem podaným scénám patří ta, kdy Lionel nabádá vznešeného žáka, aby se emocionálně uvolnil tirádou peprných nadávek.
Princ Edward přijel do divadlaKrálovu řeč chystá i Praha |
Důležitou složku tvoří historický kontext, králova řeč je postupně vylepšována v období Hitlerova nástupu k moci v Německu a s tím související hrozbou, které musí také Velká Británie čelit a čeká od panovníka povzbudivý projev.
Ve velmi solidních až nadprůměrných kreacích se prezentují i herci vedlejších rolí, vydařená je "mocenská" přestřelka mezi budoucím suverénně zemitým premiérem Churchillem (Zdeněk Dvořák) a úlisně mocichtivým arcibiskupem z Canterburry (Jaroslav Kuneš). Scénograf Adam Pitra zabydlel jeviště i "pracovní" lóže u portálů úhledným mobiliářem, účelně zapojil promítání londýnských reálií. Jenom těch opon, které se spouštějí a zase vystupují nahoru, aby odlišily různá prostředí, bylo trochu moc.
Martinu Stropnickému a brněnské činohře se podařilo vytvořit jevištní dílo vtipné, dostatečně jímavé i povzbudivé, a v žánru "měšťanského" standardu rozhodně nadprůměrné.