David Suchet hrál Poirota v úspěšném seriálu.

David Suchet hrál Poirota v úspěšném seriálu. | foto: Česká televize

RECENZE: Hercule Poirot se vrací, je stále v dobré formě

• 8
Je to velká móda, oživovat staré hrdiny. Ať už jde o Flemingova Jamese Bonda, k jehož osudům se vrátili Jeffrey Deaver nebo William Boyd, či o desítky lepších či horších zpracování Sherlocka Holmese. Po čtyřiceti letech se teď ke čtenářům vrací i slavný belgický detektiv Hercule Poirot.

Kniha Vraždy s monogramem vychází v úterý v padesáti jazycích po celém světě, v češtině ji vydává Knižní klub. Román napsala Sophie Hannahová, autorka psychothrillerů, jejíž přístup nadchl dědice práv k Poirotově postavě – tedy vnoučata Agathy Christie. To ona Poirota před čtyřiadevadesáti lety stvořila.

Vraždy s monogramem

70 %

Autorka: Sophie Hannah

Nakladatel: Knižní klub

344 stran, 299 korun

Sophie Hannahová vsadila na jistotu. Zatímco třeba v případě Sherlocka Holmese se setkala s největším nadšením jeho ultramoderní seriálová verze, Poirot je z jiného těsta. Konzervativní, elegantní, slušný, zdvořilý, každým coulem gentleman. Hannahová se hluboce klaní všem jeho vlastnostem a ani v nejmenším se nepustila do jakékoli modernizace. Výsledkem je věrná a velmi zdařilá napodobenina původních detektivek Agathy Christie se vším, co čtenář čeká. Včetně klasické závěrečné scény, v níž Poirot shromáždí všechny zúčastněné v jedné místnosti a prostým popisem sledu událostí, na nějž nechává přítomné reagovat, usvědčí pachatele.

Čtenář čeká větší bombu

Obálka knihy Vraždy s monogramem

Není tu žádná akce, jen tři vraždy, které musí Poirot vyšetřit pouhou dedukcí, za použití „malých šedých buněk“, jak sám říká svému bravurnímu mozku. Chybí Poirotův věrný přítel Hastings, byť se o něm mistr jednou zmíní, „Watsona“ mu dělá vyšetřovatel ze Scotland Yardu jménem Catchpool. „Poirot není pouze řešitelem záhad, mon ami. On jest i učitelem. Jeho přáním jest naučit vás přemýšlet samostatně tak, jak to umí on.“ Není to poprvé, kdy o sobě belgický puntičkář mluví ve třetí osobě.

Případ se odehrává v Londýně, potažmo v luxusním londýnském hotelu Bloxham, kde jsou nalezena těla dvou mrtvých žen a jednoho muže, přičemž všechny oběti mají v ústech vložený manžetový knoflíček s totožnými iniciálami. Vyšetřování ovšem Catchpoola zavede i na anglický venkov. Právě dávný případ z nedaleké farnosti stojí v pozadí vražd.

Hannahová napsala poutavého a věrného Poirota. Trefila to, zkrátka velmi dobře napodobila originál. Nic víc. Nic víc od ní však vlastně ani nikdo nežádal. Takže vznikla příjemná oddechovka s jedinou, byť podstatnou vadou: v poslední části se závěry vyšetřování tak často a dramaticky stupňují a mění, že samo řešení případu vyvolá spíš zklamání. Čtenář zkrátka čekal po všech těch propletencích větší bombu.