RECENZE: Harry Potter a Tajemná komnata: Harry zdrsněl, ale nenašel svůj styl

Jsem Harry. Harry Potter, představuje se dětský filmový idol v druhém díle svých dobrodružství. Jako by bezděčně napodobil jiný vzor, jemuž se blíží. Jsem Bond. James Bond, říkává přece muž akce agent 007. Učedník čar a kouzel ve filmu Harry Potter a Tajemná komnata totiž zjevně přitvrdil. Zmužněl, zdrsněl, z pohádky se přesouvá do akčního thrilleru, navíc se staví proti zlu, jež hlásá „čistou rasu“ - čili téměř dospěle vychovává k toleranci. Avšak na rozdíl od Bonda jednu věc stále hledá: svůj vlastní styl.

Harry Potter (Daniel Radcliffe) a Ginny Weasleyová (Bonnie Wright) v druhé části Harry Potter a Tajemná komnata | foto: Warner Bros.

Je pravda, že na rozdíl od prvé části, Kamene mudrců, je Tajemná komnata poutavější podívanou - s výjimkou úvodních scén v domě hrdinových pěstounů, připomínajících ospalý televizní sitcom o bláznivé rodince. Ale sotva Harryho unesou jeho druzi létajícím autem, kdy je podroben akrobacii hodné Belmonda, počne se plnit příslib většího vzruchu, pohybu, spádu; alespoň pro oko. Na druhé straně se tok stošedesátiminutového (!) příběhu rozlévá do šíře jako seriál se slepými rameny a místy se zdá k nepřečkání.

Harry Potter a Tajemná komnata

USA, 2002, 160 minut

Režie Chris Columbus

Hrají Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watsonová, Kenneth Branagh, Robbie Coltrane, Maggie Smithová, Alan Rickman

Hodnocení­: 65 %

A podobně jako s obsahem je tomu i s obalem. Kouzelná zůstává hravá kresba pohádkové každodennosti, k níž patří vybavení chudé čarodějnické domácnosti či školní lekce, kterak přesadit ječící kořínky mandragory. S rozkoší se před žáčky naparuje nový učitel s manýrami duté mediální hvězdy v podání Kennetha Branagha - jeho pedagogický střet s jiným velikánem britské scény Alanem Rickmanem patří k hereckým lahůdkám.

Ovšem do téhle macourkovské něžnosti vnáší Tajemná komnata temnější tóny hororu i mystiky, aniž pro ně režisér Chris Columbus objevil výrazný, jednotný a hlavně zcela původní, osobitý styl. Jinými slovy: tam, kde je dvojka Harryho Pottera napínavější než jednička, je bohužel i mnohem víc odvozená od jiných legend. Buď tvůrci doufají, že děti je neznají, nebo to nepovažují za důležité, nebo si „přes Harryho“ tiše pěstují příští diváky akčních mýtů pro dospělé.

Harry Potter

Recenze filmové série

Kámen mudrců 60 %

Tajemná komnata 65 %

Vězeň z Azkabanu 80 %

Ohnivý pohár 70 %

Fénixův řád 60 %

Princ dvojí krve 70 %

Relikvide smrti I. 80 %

Relikvide smrti II. 90 %

Ačkoli neurážejí, o výtvarném svérázu Pána prstenů si mohou jednotlivé motivy nechat jen zdát. Zotročený skřítek se smutnými kukadly či rejdiví rarachové s ušisky jsou více či méně kříženci E. T. - Mimozemšťana s figurkami Hvězdných válek. Noční přistání na stromě působí jako úryvek z Jurského parku. Zrození bájného ptáka fénixe z popela se podobá okamžikům, kdy se na svět klubal malý Vetřelec. Útok obřích pavouků je takřka doslova opsán ze snímku Pavoučí teror včetně hopsání chlupatých velenoh po střeše vozu. Dlouhatánský had připomene neslavně slavnou Anakondu. A konečný souboj, ač se koná v klasickém pohádkovém trojúhelníku princ - drak - panna v mdlobách, trikově vypadá spíše jako počítačové zapichování stařičké Godzilly novodobým Bajajou.

Určitě se najdou rodiče protestující, že Tajemná komnata je pro jejich desetileté potomky až příliš děsivá, snad také nechutná kvůli velice názornému a důkladnému zvracení slimáků. Děti jim ovšem mohou oponovat, že film se drží předlohy a že ony samy už viděly mnohem drastičtější věcičky než hadí zuby v krvi.

Harry Potter zkrátka mění taktiku, což ve výmluvné zkratce předvádí vzdušný souboj ve sportu zvaném famfrpál. V prvém dílu létal rek na koštěti hlavně proto, aby chytil míček zvaný zlatonka, tedy hnal se soutěživě za něčím; nyní při stejném zápasu hlavně uhýbá hrozbě těžkého míče, čili prchá před něčím. Motiv ohrožení se dere do popředí, jako by i Pottera čekal úděl akčního hrdiny.

O jeho budoucnosti však rozhodne ve třetím dílu jiný režisér, Alfonso Cuaron, což bude zajímavější než nynější akční nátěry. Filmový Potter přece nemusí opisovat jiné filmy, svébytný svět autorčin si zaslouží i originálního filmaře, byť se spolu možná poperou. A tvůrci šokující Mexické jízdy vskutku svéráz nechybí. Ostatně v Mexické jízdě zkoumal Cuaron pubertální sex a filmový Harry se už také blíží pubertě. Změnu stylu potřebuje jako sůl.

Čekání na film odnesla pětkou

Třináctiletá Kateřina Mlčáková z Ostravy už několik dní nemůže spát. Hlavou se jí honí jediné - Harry Potter.

Tolik se těší na filmovou premiéru dalšího pokračování příběhů kouzelnického kluka a jeho kamarádů, že z rozrušení dostala teplotu, a ve škole dokonce schytala i první pětku v životě.

„Já ty zlomky fakt umím a matematiku miluju, ale nemůžu se soustředit. Příběhy Harryho Pottera mě prostě uchvátily! Úplně z toho blbnu. Knížky znám skoro zpaměti, jsem strašně zvědavá, jak všechny ty kouzelnické zážitky budou vypadat v dalším díle filmu,“ těší se dívka.

Minulý rok odmítla kvůli filmové premiéře prvního Harryho Pottera odjet s rodiči na zahraniční zájezd. Ani teď nepřipouští možnost, že by na dnešním představení mohla chybět. „To bych snad musela umřít, aby mi to uteklo,“ tvrdí.

K příběhům kouzelnického učně z Bradavic se Kateřina dostala náhodou. „Ještě donedávna jsem dost nerada četla. Knížky mě moc nebraly, spíš časopisy a počítač. Je tomu tak rok a půl, co jsem onemocněla a maminka mi přinesla první díl Harryho Pottera. Pamatuju si, že říkala, zkus třeba tohle, mohlo by se ti to líbit. Tvářila jsem se dost vlažně, no tak jo, udělám jí radost, ale pak přišel zlom, úplně mě to vzalo,“ vzpomíná školačka. „A od té doby je ze mě knihomol. Klesla jsem už tak hluboko, že za knížky utrácím všechno svoje kapesné. A nejen o Harrym,“ směje se Kateřina.

Úhledná vazba jejích knížek o Harry Potterovi už dávno vzala za své, připomínají spíš salátové vydání, ale pro Kateřinu Mlčákovou jsou největším bohatstvím. „Sehnala jsem si i anglickou verzi a se slovníkem v ruce se ji snažím také přelouskat. Aspoň se zlepším v angličtině. Strýček, který bydlí ve Spojených státech, mi poslal i americké vydání,“ chlubí se dívka.

Nejvíce ze všeho si přeje jet na příští filmovou premiéru do Londýna. „Chtěla bych vidět spisovatelku i samotné herce. Šetřím. Letos mi to nevyšlo, protože mě rodiče nepustili, takový výlet je dost drahý,“ lituje Kateřina.

Mirka Chlebounová

Zatím alespoň nástin děje

Čekání na pátou knihu o kouzelníku Harrym Potterovi, která se má objevit na trhu mezi příštím březnem a zářím, je pro někoho takřka nesnesitelné. Partička Harryho amerických příznivců, která provozuje webovou stránku nazvanou podle čarodějnické hospody Děravý kotel (www.the-leaky-cauldron.org), přišla s globální výzvou všem podobně naladěným: kupme si prozatím nástin děje v délce třiadevadesáti slov, který vlastnoručně sepsala Joanne K. Rowlingová a jenž se dnes draží v londýnské aukční síni Sotheby’s.Vyvolávací cena textu, v němž skotská spisovatelka prozrazuje zápletky chystané knihy Harry Potter a Řád fénixe, je pět tisíc liber. Výtěžek půjde na charitu.„Báli jsme se, že to koupí jeden bohatší fanoušek a nechá si to sám bez ohledu na miliony jiných, kteří už více než dva a půl roku napjatě čekají na jakoukoli zmínku o nové části,“ říká editorka neziskové webové stránky Melissa Anelliová a slibuje, že všechny podrobnosti z vydraženého listu se fanoušci dozvědí na jejich stránkách. Zatím už výzvu vyslyšelo na šest set lidí.Nebude to poprvé, kdy Rowlingová přispěje na charitu. Spisovatelka, která byla na podpoře, žila v malém bytě a po kavárnách a hospodách sepisovala své kouzelné příběhy, v Edinburghu podporovala organizaci Maggie’s Centres, jež pomáhá obětem rakoviny a jejich příbuzným. Je členkou Národního sdružení pro neúplné rodiny se sídlem v Londýně, kterému věnovala půl milionu liber, a do listu Sun dokonce napsala srdceryvný příběh, jak byla jako rozvedená matka bez prostředků a zápasila s nesmyslnými byrokratickými překážkami. Další vyvolenou organizací je Skotská společnost pro výzkum roztroušené sklerózy - tedy nevyléčitelné choroby, které po deseti letech boje podlehla ve věku 45 let spisovatelčina matka. Na otevření centra pro takto nemocné přispěla Rowlingová čtvrt milionem liber. A na konto charitativní nakladatelské akce Comic Relief v současnosti pravidelně jde část prodejních zisků ze dvou příruček Famfrpál v průběhu věků a Fantastická zvířata a kde je najít.

BBC, aho