Z filmu Nádherné bytosti

Z filmu Nádherné bytosti | foto: Bontonfilm

RECENZE: Školní láska a čáry. Hollywood opisuje z upírské romance

• 1
Jeremy Irons, Emma Thompsonová, Viola Davisová. Tři herecké veličiny navenek zaštiťují film Nádherné bytosti, který vstupuje do Česka. Ve skutečnosti však jen přihlížejí další teenagerovské fantasy o lásce mezi smrtelníkem a čarodějkou.

Chvíli trvá, než si divák uvědomí, kde to vše už viděl. Jistě, v upírské romanci Stmívání; jen v opačném gardu. Středoškolskou lásku studentky a upíra vystřídala v Nádherných bytostech středoškolská láska mladíka a zaklínačky, dívky z rodu vládnoucího nadpřirozenými silami. Severský Zapadákov ze Stmívání se proměnil v jižanské hnízdo se starými sídly a kalnými močály, ale v obojích kulisách se odehrává totéž. Volba mezi temnotou a světlem, dobrem a zlem a zejména rozumem a citem, neboť zaklínači se smrtelníky si nesmějí nic začínat, jak ukáže dávná kletba.

Díky za místopis

Za obsah Hollywood nemůže, převzal jej z úvodu čtyřdílné Kroniky prokletých zaklínačů, jež vychází i u nás. Ale zodpovídá za "obal" čili stejně nápaduvzdornou instantní filmařinu jako ve Stmívání. Reklamní hrdinové, typově idol třídy a vrchní roztleskávačka (ač dívka má vyzařovat přízračnou jinakost) připomínají sboristy Muzikálu ze střední. Ani literární záliby předepsané scénářem - chlapec čte Vonneguta, dívka Bukowského - se na jejich výrazu nepodepsaly.

O pár milimetrů nad upíry vytáhne Nádherné bytosti jejich místopis včetně odkazů na stopy občanské války a zakořeněných náboženských tradic; možná i proto, že se víc dotýká dospělých, tudíž dobrých herců. Výstřední podivín Jeremyho Ironse získává body za aristokratickou uštěpačnost, jeho protihráčka Emma Thompsonová za skok ze staropanenského fanatismu k přezíravému cynismu.

Pár triků

Ale několik osobností ve vedlejších rolích málo zmůže proti žánrové šabloně cesty nejmenšího odporu. Občas jim vypomohou triky nebo výprava. Za zmínku stojí okamžik, kdy se po vstupu do zchátralého panství otevře ultramoderní vnitřní prostor, výjev se světélkující sbírkou básní nebo náhlá projekce útržků z války Severu proti Jihu na plátno současného kina.

Nádherné bytosti

50 %

USA, 123 minut

režie Richard LaGravenese,

hrají Emmy Rossumová, Jeremy Irons, Emma Thompsonová, Viola Davisová

Kinobox: 61 %

IMDb: 6.1

Jenže sotva se hrdina octne v domácnosti své vyvolené a je důkladně proškolen v minulosti, zásadách, dobrodincích i černých ovcích rodu zaklínačů, sálem se šíří stejná nuda jako při obdobných sešlostech upírského příbuzenstva. Režisér Richard LaGravenese stvrdil leda svůj sklon k unylé plačtivosti. Paradoxně nejvíce na filmu fascinuje skutečnost, jak přesně a rychle dovede Hollywood nasadit dané generaci na míru novou porci módní vlny. Řemesla se živí, náctiletí mají na hraní a na pokračování další pohádku, jen kinematografie se neposunula ani o píď.