Hlavně nezávazně aneb romance naruby s Natalií Portmanovou a Ashtonem Kutcherem.

Hlavně nezávazně aneb romance naruby s Natalií Portmanovou a Ashtonem Kutcherem. | foto: © Paramount Pictures / CSFD.cz

RECENZE: Oscarová labuť Portmanová se plácá v bahňáku i s Kutcherem

• 18
Možná po drásavé Černé labuti, za niž má Oscara, potřebovala Natalie Portmanová změnu. Nic jiného jí film Hlavně nezávazně nenabízí. A divákovi ani tu změnu.

Za ukoptěnou předžvýkanou nudu nazvanou Hlavně nezávazně její půvabná herecká hvězda Natalie Portmanová opravdu nemůže. Nemůže za ni ani osvědčený režisér oddechových snímků Ivan Reitman, ani komik Kevin Kline v roličce hrdinova sukničkářského otce. Zcela výjimečně vinu nenese dokonce ani Ashton Kutcher coby protějšek Portmanové, tradičně spíše okrasný exponát než herec.

Romance na zpětný chod

Hlavními strůjci otravného odvaru z beztak již vyvařených romantických komedií jsou Elizabeth Meriwetherová a Michael Samonek, kteří napsali scénář, plus producenti, kteří na něj vsadili pětadvacet milionů dolarů – což je na televizní historku přemrštěný a na plátně neviditelný rozpočet. Nejvyšší trest by měl žalobce žádat pro Meriwetherovou, která údajně zasahovala velmi činorodě i do natáčení a ještě se sama mihla před kamerou.

Kudy vede cesta od sexu k romantice? Podle tvůrců filmu Hlavně nezávazně klidně i přes mrkev.

Jistě, všichni, kdo za to "nemohou", měli šanci nabídku prostě s díky odmítnout. Ale náhradníci by se jistě našli a výsledek by se zjevně příliš nelišil. Na dlani chlup nevezmeš a ze stokrát vyždímané banality zázrak nevykouzlíš. Znovu se totiž předvádí módní typ romance na "zpětný chod", tedy od sexu k lásce.

Portmanová představuje mladou lékařku, která na pořádný vztah nemá sílu, čas ani odvahu, jen se občas potřebuje příjemně uvolnit. Také Kutcherův hrdina rezignuje na city poté, co mu poslední přítelkyně zanášela s jeho vlastním otcem. Tudíž se ti dva s pomocí kamaráda alkoholu dohodnou, že si navzájem čas od času vyhoví po stránce fyzické, ale žádné důvěrnější vazby do svého nezávazného milování nevpustí. Jenomže jako vždy se proti chladným pravidlům rozumu postaví horoucí výbuch srdcí...

Lekce pro české lékaře

Divák s průměrnou představivostí si přečte obsah a do kina už nemusí; ale dokonce i divák s nulovou fantazií se stěží prokouše hned třemi prology o setkání páru: na dětském táboře, po letech na pohřbu a znovu po letech, kdy konečně on a ona zjistí, že jim společný sex vyhovuje. Přičemž ona je pohledná jako vždy, ale na rozdíl od Černé labutě nemá více k předvádění, a on coby pěstěný flákač musí pouze předstírat, že v sobě objevuje talent.

Co se děje dál? Jako v každé variaci na strach ze zodpovědného závazku probírají své pochybnosti s kamarády, rozcházejí se a zkoušejí jiné partnery, než konečně prohlédnou; a jejich rádoby odvážné postelové řeči i scény působí stejně nezajímavě jako moudré otcovské rady. Především však opět nejde o komedii, nýbrž o melodramatické zpytování s naprosto předvídatelným koncem.

Velké řeči v úvodu, velká láska na konci. Romance má velmi předvídatelný konec.

Oscarová labuť se zkrátka nezávazně cachtá v blátivém rybníčku pozdní slzavé puberty; ale herecky trapná není, což stojí za prvních deset procent. Druhou desítku zaslouží speciální hudební nahrávka pro menstruační období, třetí kouzelná Lake Bellová v roličce produkční a čtvrtou názorná ukázka tvrdé medicíny po americku.

Pouze a právě signatáři výzvy Děkujeme, odcházíme by si měli na film zajít, aby si ujasnili, proč zůstávají doma.

Hlavně nezávazně
USA, režie I. Reitman, hrají N. Portmanová, A. Kutcher, K. Kline, tit., 108 min.