Z obálky kniha Einstein & Einstein

Z obálky kniha Einstein & Einstein | foto: Metafora

RECENZE: Za vším hledej ženu platí i pro Einsteinovu teorii relativity

• 4
O Albertu Einsteinovi natočili spoustu filmů a napsali mnoho knih. Nyní se však na scénu dostává jeho první manželka Mileva Marićová, přezdívaná jako Mitza, které autorka Marie Benedictová připisuje zásluhy za definování teorie relativity.

Jak mohl jeden člověk sám vymyslet teorii relativity? Nebyl na to sám. Základní teze románu Einstein & Einstein slibuje napínavý příběh s dramatickým odhalením. Knihu od Marie Benedictové je však od začátku potřeba brát trochu s rezervou.

Jedině tak je možné si příběh doopravdy užít a ocenit ho. Na rozdíl od zahraničí se však povedlo do českého vydání vtěsnat zmínku o fikci hned na začátek. Snad tak po přečtení knihy odpadnou rozzuření čtenáři, kteří se objevili po celém světě.

Hrátky s osudy se nevyplácejí

Příběhy žen, které stojí za slavnými muži, lákají spisovatele odedávna. Touha Benedictové pro čtenáře objevit Milevu Marićovou zvanou Mitza je tak zcela pochopitelná. Umně a poutavě vypráví příběh emancipované dívky ze srbského městečka, která přichází do Curychu na konci 19. století, aby studovala fyziku, obor pro dívku té doby více než neobvyklý.

Einstein & Einstein

65 %

Marie Benedictová

Metafora, 270 stran, 2017

Právě tam se setkává s trochu nabubřelým, ale geniálním Albertem, do kterého se zamiluje. Už v tu chvíli však z knihy čiší představa autorky o Einsteinovi jakožto namyšleném uzurpátorovi, který své manželce jen stál v cestě a nakonec si ještě připsal zásluhy za její práci – definování teorie relativity. Ještě předtím, než čtenáři Benedictová vysvětlí, co se vlastně stalo, víme, že Albert je zaručený padouch. A na tu myšlenku se i ve fikci přistupuje těžko.

Autorka se do příběhu Mitzy ponořila tak hluboko, až si neuvědomila, jak svým snažením může její památce uškodit. Kniha má spoustu světlých momentů – první setkání budoucího manželského páru popisuje citlivě, stejně tak Marićovou, když sleduje své potomky, jak si hrají. Pohrávat si však s osudy skutečných lidí a měnit je se nemusí vyplatit. Příště by si na to Benedictová měla dát větší pozor.