City of Birmingham Symphony Orchestra dirigoval na Dvořákově Praze Andris Nelsons | foto: ČTK

RECENZE: Dvořákovu Prahu zahájily dva orchestry, víc uchvátil živel z Anglie

  • 0
Slyšet u nás pohromadě více orchestrů z absolutní světové špice dosud šlo pouze na Pražském jaru. Nyní přichází se stejnou kvalitou Dvořákova Praha, jejíž první dva koncerty se postaraly o impozantní vstup do třetího festivalového ročníku.
Britský City of Birmingham Symphony Orchestra hostoval roku 1994 na Pražském jaru s tehdejším šéfdirigentem – a tvůrcem mezinárodního renomé tohoto tělesa – sirem Simonem Rattlem. Po něm přišel finský dirigent Sakari Oramo anyní orchestr vede teprve 32letý rodák z Rigy Andris Nelsons.

Angličané zazářili

Jeho rychle stoupající hvězda už zazářila v Metropolitní opeře nebo v Bayreuthu. A jak se zdá, mezi ním a birminghamskými hudebníky zavládla ta správná "chemie".

Nelsons je živý, emocionální, precizní dirigent s výraznými, nikoli však samoúčelně teatrálními pohyby. Neopájí jen sám sebe, hudebníci "jedou" s ním. Koncert zahájil předehrou k Wagnerovu Lohengrinovi, a bylo to provedení vyrůstající z absolutního ticha, sametové, průzračné, mystické.
Beethovenův Koncert pro klavír a orchestr č. 5 byl zase ukázkou vynikající souhry s předním světovým virtuosem Paulem Lewise, akvality všech nástrojových skupin.

Nicméně byla to Dvořákova Novosvětská symfonie, která asi překvapila nejvíc, zvláště v porovnání se spíše jednotvárně uhoněným, plochým výkonem Rundfunk Sinfonieorchester Berlin na závěr letošního Pražského jara.

Také Nelsons má své pojetí české klasiky, energické, dynamické, ale vyvážené a oduševnělé. Byl to Dvořák vtrochu jiných barvách, ale proměnlivý, měkce zpěvný a vláčný. Ovace vestoje byly obrovské.

Maďaři netáhli

Zatímco při zahajovacím koncertu byla Dvořákova síň téměř zaplněna, při druhém, sobotním koncertu zůstala poloprázdná. Přitom Budapešťský festivalový orchestr bývá řazen k nejlepším na světě. Právem. Na jeho příkladu se jasně ukazuje, co dokáže dlouholetá soustavná práce jednoho šéfa.

Od založení roku 1983 ho vede Iván Fischer, který za ta léta docílil úžasné zvukové kultury. Dvořákovsko-schumannovský program Maďaři odehráli oslnivě, s velkým nasazením. Pakliže v rámci této úrovně přesto působili paradoxně otrošku chladněji než Angličané, tak možná právě proto, že jsou zvyklí na vyprodané sály.

HODNOCENÍ MF DNES:

City of Birmingham Symphony Orchestra 90%
Budapešťský festivalový orchestr 80%