Donutil, který i na protest proti loňským rozhodnutím tehdejšího ministra kultury Jiřího Balvína odešel z pražského Národního divadla, se coby žárlivý skladatel Antonio Salieri sešel na jevišti brněnské scény, kde s herectvím začínal, se svým letos dvaadvacetiletým synem Martinem v roli Salieriho geniálního kolegy Wolfganga Amadea Mozarta.
A i když v projevu Donutila staršího lze občas zaslechnout názvuky herecké šarže známé z jeho bavičských čísel a křehký mladíček Martin Donutil svou suverenitu na scéně teprve hledá, výkony otce a syna, od kterých se tolik čekalo, jsou na Morávkově Amadeovi opravdu tím nejlepším. Protože věty Schafferova scénáře, který nemá v podstatě nijak daleko k červené knihovně, zní v podání obou herců uvěřitelně.
Morávkova tradičně opulentní režie na zajímavě vystavěné barokně-secondhandové scéně zahlcuje publikum inscenačními obrazy i neustále opakovanými pasážemi z Mozartova Requiem.
Amadeus (t.j. Milovaný Bohem)Divadlo Husa na provázku premiéra 14. března 2014 režie: Vladimír Morávek hrají: Miroslav Donutil, Martin Donutil, Monika Matoušková, Simona Zmrzlá, Robert Mikluš a další |
Aniž by ovšem kterákoliv z dalších figur jakkoliv ukázala svůj charakter. Aniž by se dařilo udržet v dialozích napětí. A aniž by si divák nakonec neříkal, zda režisér nepostupoval metodou "dám tam oheň, nechám anonymní postavy Větříčků s projevem á la karikatura homosexuála viset z balkonů do publika a ženské s kašírovanými ptáky kolem pasu chodit po scéně tam a zpět - a nějak to přece zapůsobit musí“.
Najdou se patrně diváci, kteří právě s tímhle budou dostatečně spokojení. Velká divadelní událost by však měla být, jednoduše řečeno, inscenačně chytřejší.