Paříž

Paříž | foto: Alena Řezníčková, iDNES.cz

Rakouský Duben v Paříži se dobře prodává, důvod úspěchu je však zarážející

  • 2
Tragická láska Romea a Julie je vděčné téma, kterým se (dost možná i s příslibem komerčního úspěchu) inspirují také současní autoři. Jednu z nejnovějších variací slavného shakespearovského tématu uvedl před čtyřmi lety na knižní trh dvaapadesátiletý Rakušan Michael Wallner. Jeho román Duben v Paříži nyní vychází v češtině.

Kniha se v roce 2005 stala senzací veletrhu v německém Frankfurtu a práva na ni se prodala do třinácti zemí čtyř kontinentů. Důvod úspěchu tohoto "literárního zjevení" je však docela zarážející.

Ačkoliv se příběhu nedá upřít rychlý spád či místy docela působivá optika, která svědčí o autorových předchozích zkušenostech s divadlem, nelze se nezbavit pachuti slepence, pro nějž platí dvojnásob, že méně je někdy více.

Už kulisa vyprávění, Paříž během druhé světové války, nemohla být pro tuto hořkobolnou romanci vybrána příznačněji. Zde se protnou osudy vojáka německého wehrmachtu a tlumočníka gestapa Rotha a Francouzky Chantal. Knihkupcovu dceru "s hlavou jako lstivá kočka" Wallner opatřil nejen neobyčejným půvabem, ale i srdnatostí, neboť Chantal je členkou místní odbojové buňky.

Bojuje nejen v otcově podzemní tiskárně, ale i jako polonahá tanečnice vyhlášeného pařížského nevěstince, kde trpělivě čeká na příležitost, aby vyhodila dav rozjařených esesáků do povětří. A i když také Roth má v sobě jistou dávku odvahy, v porovnání s jeho milenkou je nesrovnatelná. Věčný snílek a obdivovatel La Fontainových bajek se večer co večer převléká do civilu, aby se stal tuctovým "monsieur Antoinem."

Jeho sebeklam mu má pomoci setřást obrazy umučených Francouzů, které se mu neustále honí hlavou. Na jeho diletantskou "maskovací hru" záhy musí přijít nejen Chantal, ale i gestapo. To by však Roth nesměl být předstadiem Schwarzeneggerova terminátora: přežije mučení, vážné střelné poranění, pád z několikaposchoďové budovy či brutální řádění odbojové organizace.

Jako nechtěná fraška působí zejména jeden ze závěrečných obrazů, v němž se Roth jako přeživší troska s křivě srostlou čelistí a klapajícími dlahami žene vstříc milovanému přeludu.

Bohužel podobně nevěrohodných a nechtěně komických scén je v knize spousta, stejně jako kýčovitých popisů typu křehkého motýla spočívajícího na Chantalině knize, prkenných dialogů, černobílých postav (homosexuálně založený hauptsturmführer, který bez mrknutí oka přechází od brutálního výslechu k popisům krás alpské přírody).

Kolem a kolem, Duben v Paříži je zjevně vykalkulované dílo, jehož hvězdná kariéra zůstává i nadále velkou neznámou.

Michael Wallner: Duben v Paříži
Mladá fronta, Praha 2010,
192 stran, cena 269 korun
HODNOCENÍ MF DNES 20 %