Byl jsem tiché dítě, s pantomimou můžu křičet do světa, říká Vizváry

  18:57aktualizováno  18:57
Mladší generace vůbec nezná pantomimu, protože se už málo hraje, říká Radim Vizváry, který patří mezi nejvýraznější tváře tohoto pozapomenutého divadelního odvětví. „Lidé se diví, že pantomima může být natolik zábavná,“ dodává.

Je tělem i duší umělec, ale mohli bychom ho považovat také za lékaře. Doslova totiž resuscituje obor, o kterém se už dlouhá léta mluví jako o mrtvém. Radim Vizváry vdechuje pantomimě nový život a dokazuje, že už to dávno není jen stará, nudná dáma. Přetváří ji do nových forem a dává jí jiskru. To vše bez jediného slova. Přesto tak hlasitě, že za svou práci nedávno získal Cenu Thálie.

Co vás přivedlo k pantomimě?
Režiséři mě nejčastěji využívali jako pohybového herce, protože jsem se podle nich přirozeně hýbal. A pak jednou za mě kolegyně z Minoru vyplnila přihlášku na HAMU na katedru nonverbálního a komediálního divadla, dnes se to už jmenuje katedra pantomimy. Najednou jsem držel v ruce pozvánku, zvládl přijímačky a byl jsem tam. Poznal jsem Borise Hybnera a svět pantomimy zblízka. Hned jsem věděl, že je to osudové setkání.

Podle čeho jste to poznal?

V pantomimě jsem totiž najednou spojil všechny zkušenosti, které jsem postupně získával. Myslím tím výtvarno, loutky, pohyb. Vždycky jsem navíc byl spíš zakřiknuté dítě, tak mi vyhovovalo, že se můžu vyjadřovat beze slov. A zní to paradoxně, ale konečně jsem si mohl zakřičet do světa.

Fotogalerie

Co musí mít dobrý mim kromě perfektně zvládnuté nonverbální komunikace?
Rozhodně musí mít dobrou fyzickou kondici, protože jeho nástrojem je tělo. Mim je tanečník i akrobat. Každý den proto trénuju a posiluju. Kdybych to nedělal, asi bych jen těžko odehrál představení, kdy jsme v kuse na jevišti třeba devadesát minut.

Jakým způsobem se vám podařilo zrovna pantomimou natolik zaujmout?
Dávám ji úplně jinou techniku, jinou dynamiku a vyhodil jsem z ní všechno, co není současné. To se týká hlavně gest. Dříve se třeba telefon vyjadřoval zvednutím sluchátka a přiložením k uchu, dnes už je to přejetí prstem po pomyslném displeji. Stejné je to například s hodinkami. Když chcete zjistit přesný čas, už se většinou nepodíváte na zápěstí, ale spíš vytáhnete z kapsy mobil. Je velmi důležité být v gestu současný, vnímat a pozorovat tu dnešní řeč těla.

Takže lákáte na novou vlnu pantomimy?
Dá se říct, že ano. Zjistil jsem, že mladší generace vůbec nezná pantomimu, protože se už málo hraje. A kdo ji zná, většinou pamatuje práci bardů jako Borise Hybnera nebo Bolka Polívky. Oni byli ve své době skvělí, ale časy se mění a na lidi už tyto výkony působí mnohdy zastarale. Já hraju třeba padesát let staré věci. Musel jsem je ale nejdřív pořádně oprášit a zaktualizovat do dnešní podoby. Lidé jsou pak často nadšení a diví se, že pantomima může být natolik zábavná.

Celý rozhovor si můžete přečíst v City Life, který vychází jako příloha MF DNES v pátek 28. dubna.

Autor:



Nejčtenější

Bart Simpson mi způsobil celoživotní problém, řekl Martin Dejdar Za scénou

Herec a dabér Martin Dejdar v kulturním magazínu Za scénou.

„Věděli jsme, že originál mluví žena, tak jsme se snažili nalézt něco jiného. Jediné, co jsem však opravdu hledal, byl...

POSLEDNÍ DOJMY: Porušil Labyrint III desatero pravidel detektivky?

Záběr z třetí řady seriálu Labyrint

Záhada trvající sedm večerů je konečně vyřešena, poslední část televizního Labyrintu III odhalila pachatele. S...



PRVNÍ DOJMY: Výzva, noblesa, užít si to. Zakázaná slova StarDance

Jiří Dvořák patří ve StarDance k favoritům

Boj o vítěze tanečního parketu zahájil v ČT devátou sezonu. Tradičně, protože přenosem StarDance opět provázejí Tereza...

Další státní cena v ohrožení, odmítla ji rodina Evalda Schorma

Příběh falešného faráře (Vlastimil Brodský),  který pomáhá všem vesničanům, ale...

Letošní předávání cen v kultuře, jimiž stát oceňuje výrazné osobnosti, má další trhlinu. Poté, co odmítl převzít cenu...

Zemřel herec Břetislav Slováček, novinář z filmu Rozpuštěný a vypuštěný

Herec Břetislav Slováček v březnu 2009, kdy působil v souboru Divadla na...

Ve věku 70 let zemřel herec Břetislav Slováček. Hrál dlouhá léta v pražském Divadle na Vinohradech, odkud v 90. letech...

Další z rubriky

Muzikálům vládnou předělávky, český divák by na původní tvorbu nepřišel

Záběr ze zkoušek muzikálu Trhák

Trhák, Tři oříšky pro Popelku, Jules Verne, Sherlock Holmes. Podzim na poli českého muzikálu přináší premiéry postavené...

Eben a Hartl chystají večer pro ty, kteří se rádi pomazlí s češtinou

Večer opět provázel Marek Eben (8. července 2017).

Jazyk je to, čím přežije národ aneb čeština jako chrám i tvrz. Motto upomínající dílo Pavla Eisnera si do své...

RECENZE: Žítkovské bohyně čarují jen v archivu, k dramatu to ale stačí

Záběr z divadelní adaptace Žítkovských bohyní v Divadle pod Palmovkou

S Žítkovskými bohyněmi musí mít divák pod Palmovkou trpělivost. Přežije-li vysvětlovací úvod, odmění ho dramatem, jakým...

Feel Eco – Přírodní produkty nejvyšší kvality pro péči o tělo i domácnost
Feel Eco – Přírodní produkty nejvyšší kvality pro péči o tělo i domácnost

Děti jsou to nejdůležitější, co v životě máme. Pro mnohé z nás se staly motivací pro odpovědnější jednání. Jak napsal autor Malého prince, Antoine de Saint-Exupéry „Zemi nedědíme po předcích, ale vypůjčujeme si ji od našich dětí.“ Nadčasový citát krásně vystihuje základní principy, kterými se řídí břeclavská značka Feel Eco.



Najdete na iDNES.cz