Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autor Rumcajse či znělky večerníčka byl také průkopníkem videoartu

  10:50aktualizováno  10:50
Příběhy z lesa Řáholce nejsou úplně typicky vánoční pohádkou, přesto můžou být svátky vhodnou příležitostí k návštěvě výstavy Radka Pilaře. Děti i rodiče asi překvapí šíře autorova záběru.

Z tvorby Radka Pilaře | foto: Galerie umění Karlovy Vary

Jeho ztvárnění Rumcajse, Manky a Cipíska znají snad všichni Češi bez ohledu na věk. Znělka k večerníčku, kterou vytvořil, odchovala taky celé generace. Výstava nazvaná Známé i neznámé podoby Radka Pilaře však představuje autora, který se rozhodně nespokojil s jedinou výtvarnou technikou. Koná se v karlovarské Becherově vile a potrvá do 25. ledna 2015. Dílo Radka Pilaře (1931–1993) dodnes udivuje tvůrcovou všestranností. Všechny originály jsou zapůjčené malířovou rodinou. Menší část výstavy tvoří výtvarné prvky, které čekají na to, jak si s nimi mladší návštěvníci pohrají. Představily se už loni v rámci projektu pražské Galerie umění pro děti Radek Pilař dětem.

Fotogalerie

Po gymnáziu autora přijali na Akademii výtvarných umění i Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, vybral si však studium krajinomalby na AVU u Vlastimila Rady.

Pilařova tvorba ze šedesátých let působí na výstavě jako malý objev. Strukturální malby, kombinované techniky a koláže okouzlují svou nápaditostí a originalitou. Jejich význam a přínos pro české výtvarné umění byl však samozřejmě přehlušen autorovými mimořádnými úspěchy v oblasti ilustrace a animovaného filmu. Osobitě pojatá informelní malba, obrazová koláž, deformace, které souvisí se zpodobněním drásavých nebo melancholických námětů, nabízí zajímavé srovnání s pozdější autorovou hravou zářivou barevností, využívanou k interpretaci radostnějších témat a fantazijních pohádkových světů. V těch se zase objevuje krása podmořského světa nebo pustého lesa, ze kterého vykukují drobná zvídavá očička, která mohou patřit víle, vodníkovi, rybce nebo hejkalovi.

Svět malby však Radku Pilařovi a jeho imaginaci nestačil. Velmi vstřícně přistupoval k moderním technologiím. Fotografie rád kombinoval s malbou a obzvlášť na poli videa našel uspokojivý prostředek k vizualizaci svých barvitých výtvarných představ. Už v šedesátých letech začal s filmovými experimenty. Po roce 1989 se potom zabýval videoartem a patří mezi jeho tuzemské průkopníky.

Animovaný příběh o loupežníku Rumcajsovi patří mezi jeho nejznámější počiny, v sedmdesátých a osmdesátých letech však Pilař pracoval i na dalších filmech jako Kluci, pozor!, Princezna Holubice, Dobrodružství kapitána Kuka, Putování skřítka Hajáska, v 80. letech pak na seriálu Pozritě sa!

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jitro, 1857, Josef Mánes
Salmovský palác se v říjnu rozloučí s Mánesem i Navrátilem

Milovníkům výtvarného umění zbývá už jen měsíc a půl, aby si prohlédli expozici Umění 19. století v pražském Salmovském paláci. Národní galerie ji totiž od...  celý článek

Z výstavy Zuzany Mináčové Jak to bylo za komunismu
OBRAZEM: Za mír a socialismus. Snímky připomínají, jak to bylo za komunismu

Očima fotografky Zuzany Mináčové diváci nejčastěji spatřují světové filmové hvězdy, mj. Roberta de Nira, Michaela Douglase nebo Sharon Stone. Téma výstavy Jak...  celý článek

Umělec Patrik Proško
Stále se honíme za tím, abychom zanechali trvalou stopu. To je egoismus

Kdo je člověk, který zcela vědomě tvoří tak, aby jeho dílo co nejdříve zmizelo? Co ho k tomu vede a jak přemýšlí? Vyjádření vizuálního umělce Patrika Proška...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.