R.E.M. zůstali tři a zpomalili

Praha - Americká skupina R.E.M., jedna z významných rockových formací osmdesátých a devadesátých let, přichází s novou deskou nazvanou Up. Album je přelomovým titulem v historii souboru. Kapela je poprvé natočila v tříčlenné sestavě bez bubeníka Billa Berryho - zřejmě i proto si víc než dosud hrála s elektronikou či zvukovými kolážemi a značně zvolnila tempo. Berry kapelu opustil po sedmnácti letech, asi před rokem, v říjnu 1997. V R.E.M. byl od počátku.

"Cestujeme po světě, poznáváme nové kultury, jíme různá jídla. Bill je trochu jiný. Chce jíst steaky, jaké má doma v Georgii, a touží spát ve své posteli," prohlásil kytarista Peter Buck. Berry možná cítil jisté varování, když byl při turné Monster v roce 1995 stižen krvácením do mozku. Při švýcarském koncertu náhle spadl ze stoličky a kapela musela řadu vystoupení, včetně pražského, odříci. Marodka tenkrát postihla i baskytaristu Mika Millse a zpěváka Michaela Stipea. K dalšímu albu New Adventures In Hi Fi (1996), které zčásti vznikalo právě na onom posledním "globálním" výjezdu R.E.M., už skupina raději žádné další velké turné nepořádala. Nyní si vymyslela kompromis: odehraje malou klubovou sérii "tajných koncertů", které nebudou výrazně propagovány - vždy pro čtyři sta až pět set skalních příznivců nebo výherců různých soutěží. V pondělí, kdy album Up vychází, bude hrát v Londýně pro tamní Radio 1, poté zavítají R.E.M. do Hamburku, Madridu a Vídně. Zde vystoupí 6. listopadu; poslední koncert na starém kontinentu si naplánovali na 11. listopad do Milána... R.E.M. už ve své kariéře prodělali řadu zlomů. Coby ctitelé Patti Smithové začínali s punkem, prorazili však s komplexnějším stylem, ve kterém se ozývaly i ohlasy country. Chytlavé písně jako Losing My Religion a desky Out Of Time (1991) či Automatic For The People (1992) vynesly kapelu na celoplanetární oběžnou dráhu. V dalších projektech pak R.E.M. akcentovali soudobé trendy: například desku Monster brázdily masivní kytarové riffy coby ohlasy nirvanovské éry, titul New Adventures In Hi Fi byl komornější a stylově rozostřenější. Současné album Up se podobá melancholickým zvukovým kolážím: s rockem mají společné písničkářství, takřka pinkfloydovskou zvukovou fantazii a plynou spíše v pomalejších nebo středních tempech. Melodie nových písní se postupně vynořují z náladových zvukových oparů. Průvodcem je nadále Stipeův hlas a potom také texty, vůbec poprvé v historii kapely otištěné na obalu. To všechno způsobil Berryho odchod. Zatímco hlavním textařem byl vždy Stipe, muziku dělali společně; v raných dobách si mezi sebou dokonce prohazovali nástroje, aby dostali novou inspiraci. "Najednou jsme byli bez stálého bubeníka a ten, se kterým jsme natáčeli novou desku, nás hodil trochu jinam," říká Stipe. Ve studiu s R.E.M. bubnoval Joey Waronker, spolupracovník Becka, kapela se nevyhýbala ani rytmickým smyčkám a bicím automatům. Nahrávací sestavu rozšířili i tři multiinstrumentalisté a smyčcová sekce. "Jsme nyní tři - my tvoříme ducha R.E.M. Žádného trvalého bubeníka už nechceme," prohlásil rezolutně Stipe na internetové stránce R.E.M.

R.E.M.


Témata: Beck, Patti Smith