Cormac McCarthy

Cormac McCarthy | foto: Reuters

Pulitzerovu cenu získal milovník chřestýšů

Cormac McCarthy získal mnohá ocenění, platí za jednoho z nejlepších a nejčtivějších vypravěčů současnosti, ale až ve třiasedmdesáti letech dosáhl svým desátým románem Cesta (The Road) na Pulitzerovu cenu.

Uzavřený Američan, jenž má na internetu stále tutéž fotku, se důsledně straní veřejných vystoupení a nerad mluví o sobě i o své literatuře – mnohem ochotněji se prý rozpovídá o mohavských chřestýších. A knihy má plné krve.

Brutální příběhy
I když se ve Spojených státech na každý jeho titul čeká s napětím, čeští čtenáři ho zatím moc neobjevili. Dva romány Všichni krásní koně a Hranice, které tu v devadesátých letech vyšly ve výborném překladu Tomáše Hrácha, nezaslouženě skončily neslavně, ba téměř jako propadáky.

Možná však autorův osud v Česku vylepší prestižní Pulitzerova cena, kterou získal v pondělí. Anebo také filmová adaptace McCarthyho předposlední knížky Tahle země není pro starý, po které přirozeně sáhli bratři Coenové. Recenzi této knížky přinese MF DNES v sobotním vydání.

Ale zůstaňme u McCarthyho oceněné novinky Cesta, o níž časopis Time napsal, že neštěstí ještě nikdy nepůsobilo tak fyzicky i duševně skutečně. Recenze na knížku jsou přímo extatické: bývá charakterizována jako mistrovské dílo, které je rozkošné a zároveň smutné, logické vyvrcholení McCarthyho více než čtyřicetileté tvorby. Cormac vypráví postapokalyptický příběh o cestě otce a syna zdevastovanou Amerikou, kde nebe je černé a černý je i padající sníh. Dva přeživší se mohou spolehnout jen sami na sebe – na svou houževnatost a lásku.

McCarthy píše kruté, brutální prózy, kde smrt přichází jakoby mimochodem, jednou větou. Mají podobné kulisy, rozlehlé oblasti na západ od řeky Mississippi až po mexické hranice – mrtvý prostor s nesnesitelným horkem i zimou, kde dny ubíhají jako roky a občas někomu "rupne v bedně". McCarthy hrůzné scény a tragédie ve svých knihách ponechává bez jakéhokoli komentáře, hodnocení – aniž by naznačil, co si o nich vlastně myslí. V jednom z mála rozhovorů, které poskytl, uvedl, že si na lidech, zvířatech i krajině cení divokosti.

Ve vlastním rytmu
V minulosti prý často podnikal výpravy podobné těm románovým: žil po motelech a křižoval pouštní oblasti jako osamělý nomád. Měnil místa, takže média nevěděla, kde právě je. Což vedlo ke vzniku mnohých legend – časopis Esquire třeba přinesl zvěst, že žije pod ropnou těžní věží.

Vlastně to nebylo tak daleko od pravdy – podle svědectví svého kolegy prý McCarthy nežije v chvatu, ale v absolutním souznění s vlastním rytmem, s úplnou jistotou o svých schopnostech.

Novináři Richardu B. Woodwardovi se podařilo s McCarthym počátkem 90. let mluvit a z rozhovoru pro list The New York Times vznikl pozoruhodný materiál, v němž spisovatel například tvrdí:

"Neexistuje nic takového jako život bez krveprolití. Názor, že lidstvo se může nějak zdokonalit, že každý by mohl žít v harmonii, považuji za skutečně nebezpečný. Ti, které podobná myšlenka postihne, jsou první, kteří ztratí svou duši, svou svobodu. Dychtění po tom vás zotročí a vyprázdní váš život." Což je zcela v duchu jeho románů.