Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První satanista Polska porotcuje pěvecké soutěži. Církev protestuje

  13:34aktualizováno  13:34
Polští biskupové protestují proti tomu, že veřejnoprávní Polská televize jako porotce v soutěži pro pěvecké talenty zaměstnala frontmana death-metalové skupiny Behemoth. Adam Darski, zvaný Nergal, si před několika lety v silně katolickém Polsku získal "slávu" tím, že na koncertě roztrhal Bibli.

Behemoth | foto: behemoth.pl

"Zaměstnávání satanisty, blouznivce, člověka bez základů kultury ve veřejnoprávní televizi překračuje veškeré hranice slušnosti," citují polská média z dopisu, který biskup Wieslaw Mering, předseda rady pro kulturu a ochranu národního dědictví polské biskupské konference napsal vedení Polské televize.

Nergal v roce 2007 během koncertu v jednom z gdyňských klubů roztrhal bibli, jeho fanoušci pak kousky papíru spálili. Katolickou církev zpěvák nazval "největší zločineckou sektou" a Bibli označil za "knihu lží". Za urážku náboženského cítění ho zažaloval vrchní polský "lovec satanistů" Ryszard Nowak a několik politiků z národně-konzervativní strany Právo a spravedlnost. Soud ale nedávno Nergala osvobodil.

Behemoth
Behemoth

"Polská televize má sloužit k budování smíru uvnitř společnosti, rozhodnutí o zaměstnání Nergala k tomu nijak nepřispívá," napsal Mering vedení Polské televize. Její šéf Juliusz Braun už před časem řekl, že Nergal má v soutěži The Voice of Poland "mluvit o hudbě a o ničem jiném" a že to je stanovené ve smlouvě, kterou podepsal.

"Ať se Nergal pokusí poničit symboly důležité pro jiné náboženství nebo vyznání – reakce budou určitě jiné," tvrdí biskup Mering. Připomíná případ z městečka Jedwabne, kde zřejmě pravicoví extremisté nedávno poničili pomník Židům, jež tam za druhé světové války zavraždili jejich polští sousedé. Vandalský čin ostře odsoudili polští političtí představitelé.

Behemoth (Nergal)
Behemoth (Nergal)

Polská televize soutěž The Voice of Poland (Hlas Polska) vysílá od začátku září. Účast frontmana Behemothu v porotě od začátku budí odpor katolické církve a některých krajně konzervativních polských politiků a novinářů. Mering už dříve vyzval věřící ve své diecézi, aby přestali platit koncesionářské poplatky, pokud Polská televize Nergala z programu nestáhne.

Nergal, jemuž polská média dala přezdívku "první satanista Polska", o sobě mluví jako o svobodném člověku. Katolická církev, ke které se v Polsku hlásí skoro 90 procent lidí, se podle Nergala snaží lidem namluvit, že má monopol na pravdu. Přiznává, že desatero mu nic neříká, že se stačí chovat tak, jak chceme, aby se k nám chovali jiní.

Behemoth, který Nergal založil začátkem 90. let, má jako jedna z mála polských kapel úspěchy i v zahraničí.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boris Carloff
VIDEO: Boris Carloff obaluje melancholii vokály a syntezátory

Hudebník a producent Boris Carloff vydává album The Solipsist, o němž tvrdí, že je jeho nejelektroničtější a zároveň nejpísničkovější. Zároveň vypouští klip ke...  celý článek

Zpěvačka Eva Matějovská
VIDEO: Zpěvačka se ocitla V pohádkách, singl produkoval basák z Chinaski

Zpěvačka Eva Matějovská přichází se singlem V pohádkách, jehož produkce se ujal Ondřej Škoch z kapely Chinaski a platforma Music Cluster pomáhající mladým...  celý článek

Scéna z inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v Metropolitní opeře, uprostřed...
RECENZE: Je Kouzelná flétna rasistická a sexistická? V New Yorku to neřeší

Sezona kinopřenosů z Metropolitní opery pokračovala Mozartovou Kouzelnou flétnou. V New Yorku se hraje jako fantasmagorická podívaná „pro celou rodinu“. Je v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.