Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průmyslový nákyp Sáry Saudkové

  7:15aktualizováno  7:15
Výstava Sáry Saudkové na Staroměstské radnici v Praze je sice prezentována jako benefiční – výtěžek ze vstupného a z aukce připadne Fondu ohrožených dětí – ale charakter expozice není pouze charitativně příležitostný.

Sára Saudková | foto: Lucie Robinson

Jde o retrospektivu a průběžnou bilanci; ostatně Saudkové je letos čtyřicet, soustavněji fotí přes deset let, první monografie jí vyšla už roku 2002, tudíž důvody k ohlédnutí se nabízejí. Výstava Podoba lásky těží jak z rané fáze, kterou dokumentuje zmíněná kniha, tak představuje práce novější včetně již letošních.

Mimořádně ambiciózní a cílevědomá žena, která Jana Saudka pro sebe ekonomicky i umělecky maximálně vytěžila, se v monografii představila coby epigonka pyšná na svou odvozenost.

Její aranžované černobílé, technicky docela zvládnuté snímky byly "skoro jako" od Saudka, ovšem bez podstatné, neopakovatelné dimenze jeho díla – bez autenticity, která v něm je přítomna jak esteticky, tak co se lidského postoje týče (zejména v Saudkově netajtrdlíkovské, rané i střední etapě).

Fotografie Saudkové se tvářily odvázaně, ale byly úporné a vesměs bezkrevné, až na výjimky šlo o obrázky bez žízně a bolesti, které v Saudkovi jsou. Ale jak vidíme dnes, tohle bylo ještě to lepší z dílny Sáry S.

Základní nápodoba rukopisu Jana Saudka i u novějších prací pochopitelně trvá. To už se nezmění – a proč by také mělo? – to by S. S. musela popřít sám základ své saudkovské existence. Avšak zřejmě v rámci autorské emancipace si Sára Saudková nyní častěji volí svoje náměty, zkouší svá aranžmá – a tím je jako fotografka ještě horší.

Při veškerém epigonství její počáteční "saudkovština" měla v sobě snad cosi na způsob únosné nestoudnosti a žákovské snaživosti. U novějších fotek dětí, mužů, žen a věcí jde již jen o zprůmyslněnou, ekonomicky zefektivněnou produkci "emocí", o zboží pro publikum, které chce být drážděno naprosto bezpečně, v mezích zákona; pro obecenstvo, jež se chce kochat něčím, co sice vzniklo předloni, loni nebo letos, ale vypadá to jako něco z dřívějška.

Každé umění může být zbožím, ale ne každé zboží, které se tváří jako umění, uměním je. Připomenutí této jednoduché pravdy, na niž současná česká společenská smetánka příliš nepamatuje, je také jediným důvodem, proč o výstavě Sáry Saudkové psát.

SÁRA SAUDKOVÁ - Podoba lásky
Staroměstská radnice, Praha 1. Výstava trvá do 13. května 2007, otevřena je denně od 9 (v pondělí od 11) do 19 hodin.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Skica, která by mohla být předlohou Mony Lisy od Leonarda Da Vinci.
Leonardo Da Vinci možná Monu Lisu původně nakreslil bez oblečení

Italský malíř Leonardo da Vinci si možná Monu Lisu, patrně nejslavnější portrét všech dob, nejdřív načrtl uhlem jako nahou ženu. Experti v pařížském muzeu...  celý článek

Papírové hlavy z řady Lowpolya a jejich autor Ivan Zabíral
V kadeřnictví se nemusí jen stříhat vlasy. Mohou sem i zvířecí hlavy

Se zajímavým konceptem do Prahy přišel kadeřnický salon Joshua. Ve svých prostorách se rozhodl otevřít dočasnou, takzvanou pop up galerii. Od minulého týdne...  celý článek

Fotografie nominované na ceny Czech Press Photo 2017
Prohlédněte si snímky nominované v prestižní soutěži Czech Press Photo

Do letošního ročníku se přihlásilo 482 tvůrců s 7 277 fotografiemi. Mezi snímky, které vybrala mezinárodní porota, jsou i díla našich fotografů Petra Topiče,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.