Prsten z Německa zářil a udeřil

  1:00
Soumrak bohů, poslední část Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův, završil v Národním divadle hostování opery z Düsseldorfu a Duisburgu. Scénické řešení už ničím nepřekvapilo. Strohý klasicizující prostor vystačil pro sídlo Gibichungů.

A také pro závěrečnou scénu, obrysy hor v pozadí pro výjevy na Brünnhildině skále. Kulisy v této produkci moc nehrají, nicméně herci na to při čtvrteční generálce dali částečně zapomenout.

Především impozantně zlovolný Hagen Hanse-Petera Königa s mohutným hlasem, nebo váhavý a slabošský Gunther v podání Stefana Heidemanna, ale také výrazná Renée Morlocová jako Waltrauta. Představitel Siegfrieda Wolfgang Schmidt na generálce jen opatrně markýroval, zato Frances Ginzerová zpívala Brünnhildu naplno svým zářivým, byť možná pro tuto roli příliš lehkým sopránem.

Dobře se poslouchalo i vyrovnané trio sudiček a dcer Rýna. Orchestr se pod vedením dynamického Johna Fiora bezesporu ocitl na trnité, ale dobré cestě k Prstenu. Kam by ho dovedla, kdyby nešlo o jednorázovou produkci, lze jen hádat.

 V té souvislosti nutno přidat pár obecnějších poznámek k celému projektu. V Německu by se určitě našly invenčnější Prsteny než ten, který v Düsseldorfu před patnácti lety připravil Kurt Horres. Inscenace akcentuje určité sociální aspekty, inspiruje se dobou vzniku díla, ale s jasnou myšlenkou nepřichází.

O zásadní přínos se postaral dirigent Fiore, který doslova mobilizoval orchestr Národního divadla k pozoruhodnému, byť zdaleka ne dokonalému výkonu. A pak tu byla řada skvělých herců. Jenže právě jejich vklad se kuriózním bumerangovým úderem obrací proti Národnímu divadlu.

Všichni diváci totiž mohli na největším a nejtěžším díle operní literatury poznat pěveckou a hereckou úroveň středního německého divadla. Nosné, bohaté, syté hlasy, precizní, intenzivní a uvolněné herectví, schopnost vypracovat psychologické situace, dát postavám osobnostní profil, a to přesto, že režie sama o sobě inspirativní nebyla.

Umělci, kteří v produkci účinkovali, patří k vysokému evropskému standardu, ale nejsou z luxusní extratřídy. Mnozí zpívají v Bayreuthu, i když ne vždy takové velké role jako v Düsseldorfu, potažmo v Praze. Což neznamená, že by je nemohli (třeba John Wegner svého Wotana) suverénně ztvárnit i na největších scénách a festivalech. Konkurence ve světě je však velká.

Bohužel tato měřítka platí kdesi daleko. Ale proč vlastně? Jak to, že do Prahy musí přijet divadlo z Düsseldorfu, abychom viděli nadprůměrnou produkci? Jak je možné, že vedle profesionálů z Deutsche Oper am Rhein, kteří jsou jistě schopni na patřičné úrovni zvládnout nejen Richarda Wagnera, připomíná operní soubor první české scény hvězdnou pěchotu z nejmenované televizní pěvecké soutěže?

Ukřičená osmička českých sólistek, jež trčela v inscenaci Valkýry, byla smutným důkazem. Co s tímto žalostným stavem hodlá vedení státem relativně slušně dotovaného Národního divadla dělat? O tom by se mělo přemýšlet, ne o obskurních záležitostech, jako je Fantom opery nebo Montezuma.

Jako reklama managementu Národního divadla je však celý Prsten Nibelungův jistě skvělá věc. Čárka za první provedení kompletní tetralogie na této scéně bude v análech bezesporu tučná, bez ohledu na to, že šlo fakticky o pouhá dvě (berme tetralogii jako celek) představení.

Pokud odečteme premiérové VIP hosty a uvážíme-li, že druhá série je pražskojarní, tedy opět svým způsobem specifická záležitost, a že veřejné generálky jsou vždycky jen z nouze ctnost, pak těžko říci, kolik obyčejných domácích zájemců vůbec má šanci Prsten vidět. Přitom vidět by ho rozhodně měli.

Pozn. red.: Národní divadlo neumožnilo novinářům zhlédnout premiérové představení. Proto přinášíme hodnocení generální zkoušky Soumraku bohů.

Autoři: ,

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

  • Nejčtenější

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

21. března 2024,  aktualizováno  13:48

Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...

Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora

21. března 2024  13:30

Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu

22. března 2024

V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....

Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu

23. března 2024  9:40

Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený

21. března 2024

Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...

RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace

28. března 2024  16:15

Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...

TRENDY V KLIPECH: Miss Kalousová demoluje auto, Boone láká na pražský koncert

28. března 2024  15:01

Bývalá Miss Andrea Kalousová přichází s novým klipem Sorry. Stál ji hodně sil a padlo na něj jedno...

Chceme podchytit tu jeho svobodu. Marek Adamczyk ztvární Miloše Formana

28. března 2024

Premium V chystaném letním představení Forman, které na červen chystá Letní scéna Musea Kampa k připomenutí...

Zemřel maďarský skladatel Deák. Titulní skladbu k Jen počkej! mu ukradli Sověti

28. března 2024  11:39

Ve věku 96 let zemřel maďarský hudební skladatel a trumpetista Tamás Deák. Proslavila ho zejména...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...