Severský Prospero vyměnil Shakespearova slova za cirkus a divadelní magii

  • 0
Krásné představení o stárnoucím muži a jeho dceři s prvky nového cirkusu slibuje pražský prostor Jatka78. Novinka Prospero cílí na rodiny s dětmi.

„Je to představení, které velice jemně vychází ze Shakespearovy Bouře. Byla to jeho poslední hra, někteří ji vykládají jako rozlučku s publikem a divadlem. Pro naši Naïve Man Company je to naopak první představení,“ přibližuje režisér kusu Maksim Komaro. Finský umělec, který dlouhodobě spolupracuje s Cirkem La Putyka, Prosperem pozítří zahajuje spolu s Norem Sverrem Waagem činnost nového uskupení.

„Snažíme se převést těžkotonážní divadelní klasiku v kus přístupný mladému publiku,“ říká Fin. Z Bouře proto Seveřané vybrali jen hlavní myšlenku a některé elementy, Prospero se tak obejde bez Shakespearova textu i jakéhokoli mluveného jazyka obecně. K publiku zde bude promlouvat jen divadlo a výkony dvou protagonistů.

„V Bouři je spousta postav, košatý děj, ale vše na jednom místě, na ostrově. Zredukovali jsme to na pouhé dvě role – otce Prospera a jeho prepubertální dceru Mirandu,“ vysvětluje Komaro. Na ostatní postavy však úplně nezanevřeli, třeba Ariel či Kaliban se objeví ve formě různých objektů či momentů.

„Pro otce, který býval velice mocným mužem, je pobyt na ostrově požehnáním. Může svou dceru lépe uchránit před nebezpečím okolního světa a zlými lidmi. Pro Mirandu je to však vězení. Ta dynamika mezi stářím a mládím nás zaujala. Už jen v jejich vztahu je toho spoustu k vyprávění,“ dodává režisér.

Za protagonisty kusu si vybral herce Jiřího Kohouta a finskou akrobatku Millu Lahtinenovou. Kohout bude mít podle Komara v popisu fyzické herectví, Lahtinenová se postará o akrobacii. „Kombinujeme jejich umění a kvality,“ říká.

Děti lákají tvůrci především na divadelní magii. „Třeba když se den mění v noc, pracujeme s divadelními postupy 19. století. Tedy předtím, než se objevily videoprojekce a komplikovaná nasvícení. Co se triků týče, jsme v Prosperovi velice staromódní, což bude myslím okouzlující,“ vysvětluje režisér.

Jatka jsou rarita

Prospero má premiéru 7. dubna netradičně v 18:30, jediná repríza se uskuteční následující den v rodinném čase 15 hodin. Naïve Man Company pak s novinkou zamíří do Helsinek. Soubor chce na příští rok podobným způsobem zpracovat i Moliérova Zdravého nemocného.

Komaro už je v holešovickém kulturním centru jako doma. „Ve Finsku nic takového nemáme. Ani ve Švédsku. Tohle je neobvyklá věc. Teď spolu mluvíme a já koukám na jiný soubor, jak tu zkouší, a pokud vím, jsou tu ještě další dvě company,“ pochvaluje si zázemí, které v Praze vytvořil Rosťa Novák se svým týmem. „Je důležité, že tu máte prostor, který není určen jen pro klasické divadlo či tanec, ale nabízí tak variabilní program. Jatka jsou inspirativní, proto tu Prospera uvádíme v premiéře,“ dodává režisér.

Nová La Putyka

Na českém publiku Komaro oceňuje jeho divokost, která je v kontrastu s tradiční finskou chladností a která performerovi lépe umožňuje navázat s diváky dialog. „Na druhou stranu jsem našel i několik shodných vlastností, české a finské publikum třeba sdílí smysl pro černý humor. Ten tedy v Prosperovi nenajdete, je to přeci jen představení pro děti,“ popisuje.

Vedle Prospera už finský režisér chystá další spolupráci. „12. května bude mít premiéru nový kus Cirku La Putyka s názvem Batacchio. Jakmile skončíme s Prosperem, mám dva dny volna a začínáme zkoušet s La Putykou. Bude to větší představení, sedm lidí na pódiu, více nového cirkusu,“ přibližuje Komaro svou další režii.