Promotér Porkert: Na koncert Rolling Stones jsme si půjčili 40 milionů

  11:02aktualizováno  23. srpna 1:05
Jeho tvář zná málokdo, s rozhovory šetří. Promotér Robert Porkert stojí v čele největší české koncertní agentury. Za posledních patnáct let českým fanouškům naservíroval nejpopulárnější jména zábavního průmyslu.

Promotér Robert Porkert z agentury Live Nation | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Na Rolling Stones se mu na Letné  v roce 2003 sešlo 85 tisíc lidí. Před dvěma lety do země poprvé přivezl Madonnu, jejíž koncert byl vyprodaný za sedm minut. V deníčku má i kontroverzní výstavu Bodies. Nyní se Robert Porkert, šéf agentury Interkoncerts, spadající pod hlavičku mezinárodní sítě Live Nation, chystá na rybu největší. Přiveze do česka U2, kteří na podzim vydají desku a na jaře vyrazí na turné? "Věřím, že se to podaří," říká šibalsky.

. NEJ PROMOTÉRA Roberta Porkerta

Nejúčinnější inovace
V roce 1993 jsme byli první firma, která použila billboardy k propagaci kulturní akce. Navíc jsme jména partnerů nahrazovali jejich logy. Poprvé jsme takhle avizovali koncert Deep Purple. Uběhlo patnáct let a podél dálnice je pomalu víc ploch s kulturou než čímkoliv jiným. Jsme také autory názvu Malá sportovní hala. Byli jsme první, kdo v menším areálu vedle hokejové Sparty uspořádal koncert. Jenže „tréninkový stadion“, to znělo hrozně, tak jsme místu začali říkat Malá sportovní hala.

Největší lahůdka
Akcí, kterou asi už nikdo nezopakuje, není paradoxně ani výstava, ani koncert, ale šachový turnaj. Na něm se sešli velmistři v čele s Kasparovem a Karpovem. Svět rámusu, big beatu a velkých show najednou vystřídalo hrobové ticho a tikající hodiny.

Největší výzva
Jednoznačně Rolling Stones na Letné v roce 2003, kam přišlo 85 tisíc diváků. Byli jsme jedinými promotéry v Evropě, kteří si vystoupení zařídili na vlastní triko, byť jsme nebyli součástí Clear Channel, tedy dnes Live Nation. Opakovala se situace s Pink Floyd a zálohou. S kolegou jsme si vzali půjčku 40 milionů a tu jsme do dvou měsíců vrátili. V bance nechápali.

Největší obavy
Opět Rolling Stones. Na lidi se hnala vichřice a management se v zákulisí rozhodl, že koncert ruší. V tu chvíli jsem si říkal, že je konec. Nešlo zavolat do davu, že koncert uděláme zítra. Naštěstí vichr udělal vpravo v bok a jelo se dál. Nakonec z toho byl skvělý večer, který zahájil exprezident Václav Havel.

Největší hudební zklamání
Za příšernou akci považuji „monumentální“ operu Carmen. V recenzích jsem se dočetl, že vystoupení bylo horší než studentská besídka z Horní Lhoty, a musím s tím souhlasit. Další nabízená vystoupení od stejného producenta jsme už odmítli.

Děláte si čárku za každý koncert?
Dělali jsme si je a přál bych si, abychom je začali dělat znova. Od prvního koncertu Joan Baez v červenci 1993 by jich byly stovky a každý rok by přibylo dalších třicet nebo padesát.

Pěkně od začátku. Jak probíhá výběr umělců? Píchnete si prstem do seznamu, zavoláte managementu a za tři měsíce Iron Maiden vyprodají Eden?
My nabízíme servis. Zveme umělce, kteří jsou aktuálně v hledáčku lidí. Bez studu přiznávám, že jsme organizovali koncerty Kelly Family, protože kdysi je milovaly desetitisíce dětí. Vedle toho se ale nebojíme pozvat Rogera Waterse, Stinga, Jeana Michela Jarreho.

Kdo z umělců by neprošel vaším sítem, byť by ho hltala celá planeta?
Všechny příběhy začínají u mě na stole. U některých jmen váhám a ano - stává se, manažerům následně poděkuji a zdvořile odmítnu.

Koho jste zklamal naposledy?
Odmítnutí má vždy důvod. Buď má umělec příliš vysoké požadavky, nebo se nám nezdají podmínky a načasování. Letos jsme odmítli například Seala, a nikoliv proto, že by to byl špatný umělec. Ale zdálo se nám, že termín uprostřed léta v kombinaci se sportovní halou nebude pro něj optimální. Seal nakonec zazpíval, lidi přišli. My jsme měli v programu vlastní koncert Avril Lavigne.

Nebylo to načasování nakonec kontraproduktivní?
Snažíme se, aby se akce v našem kalendáři nekřížily. Nechceme lidem tahat peníze z kapes za každou cenu. Samozřejmě jsou však měsíce, kdy je špička, nebo útlum, ale posledních deset let má podobný průběh.

Kdy si promotér mne ruce nejvíce?
Největší sezona je v dubnu, květnu a začátkem června. Druhá – nižší špička – přichází v říjnu a listopadu.

Předvídání stavu na trhu, vlastní diktování podmínek, lepší pozice ve světových měřítkách. Jsou tohle ty vydřené základy, na kterých Interkoncerts za patnáct let vyrostl?
V průběhu let se hlavně zlepšovala naše pozice. Ze začátku jsme prosili agentury, aby nám věřily. Dnes nás agenti oslovují sami a my jim nemusíme předkládat seznam již konaných akcí. Navíc se u nás technicky stabilizoval trh. Je kde pořádat koncerty a jazykově vybavení lidé je umějí na klíč postavit.

Ale nějaká mezera by se přece našla.
Vždy je co vylepšovat. Ve finále jde zase jen o lidi. Nejsme mamutí společnost a ten nejužší tým nás tvoří šest. Na koncertech, kam dorazí desetitisíce návštěvníků, s námi samozřejmě spolupracují stovky dalších. Jsou to odborníci, najaté firmy. Nebojíme se říct si o pomoc. Ale když chcete psa bít, hůl si vždycky najdete.

Daří se skuliny zahlazovat i díky hlavičce Live Nation, pod kterou nyní spadáte?
Od roku 1993 jsme Interkoncerts. Pamatuju si, že se lidé smáli, protože jim to znělo velikášsky. Jsme však ta samá firma, která se před čtyřmi lety stala součástí velké nadnárodní koncertní agentury a kvůli čitelnosti jsme přijali i jméno Live Nation. I když ze zahraničí přebíráme nové nápady, tak se stále snažíme držet i naši vlastní historii.

Které jméno ani prestiž značky Live Nation nenaláká? Co třeba U2, o kterých básní fanoušci po celém světě?
Pro koncert U2 není v Česku vhodný prostor. Na poslední šňůru management žádal uzavřený, nejlépe fotbalový stadion. My stadiony máme, ale nemají dostatečnou kapacitu. Počítám, že vstupenku v jakékoliv hodnotě by si koupilo až sto tisíc lidí. Jenže místo není ani v nejbližším dohledu, ono se totiž nevyplatí stavět stadion jen kvůli koncertům. Pokud koncept koncertu U2 během příštího turné nebude fungovat na principu stavění na zelené louce, tak budeme mít smůlu. Přesto věřím, že se to příští rok podaří.

Promotér Robert Porkert z agentury Live Nation

A co Pink Floyd?
Shodou okolností jsem měl smlouvu na Pink Floyd na stole v zimě 1993. Kapela chtěla obrovskou zálohu a já neměl peníze. Takže v září příštího roku je přivezl konkurent s penězi, ale bez zkušeností.

Můžete dnes prozradit, kolik si jejich tým účtoval?
Tenkrát stáli milion dolarů a bylo třeba složit půlmilionovou zálohu ke smlouvě, což byla tehdy neuvěřitelná částka.

Jenže i kapely tak zvučných jmen u nás musí končit v deset večer.
To je po adekvátním prostoru druhý problém. Bohužel v Česku neexistuje žádná vyhláška nebo zákon, který by umožnil konání koncertní akce po dvaadvacáté hodině. V tu chvíli totiž vyrazí zástup hygieniků, začne měřit hluk a udílet pokuty, protože jim zákon nedává jinou šanci. Nám tak hrozí milionové sankce a správní řízení. A to je velká smůla, protože kapely chtějí hrát venku kvůli nesrovnatelně příjemnější atmosféře.

. Hvězdy, které porkert přivezl

Bryan Adams, Aerosmith, Christina Aguilera, Anastacia, Chuck Berry, Black Sabbath, Boney M, David Bowie, Nick Cave, Eric Clapton, Joe Cocker, Phil Collins, Deep Purple, Depeche Mode, Duran Duran, Bob Dylan, Faith No More, Green Day, Iron Maiden, Jamiroquai, Jethro Tull, Kelly Family, Kiss, Mark Knopfler, Lenny Kravitz, Avril Lavigne, Linkin Park, Madonna, Manic Street Preachers, Marilyn Manson, Masive Attack, Megadeth, Metallica, Moby, Pearl Jam, Prodigy, Chris Rea, Red Hot Chilli Peppers, Rolling Stones, Seal, Shakira, Gwen Stefani, Sting, Tina Turner, Robbie Williams, ZZ Top a řada dalších.

Neříkejte mi, že Iron Maiden neremcali, když jste jim oznámili, že se po desáté musí sbalit.
Někdo remcá, ale většina umělců je ze zahraničí zvyklá zákon respektovat. V minulosti si zde kapely dělaly eldorádo, požadovaly policejní kordony a my jsme jim museli vysvětlovat, že nejsme banánová republika. Když se objeví policie, tak spíš v roli doprovodu nebo jako složka, která dbá na pořádek.

Musíte ze vstupného platit nějaké poplatky městským částem, v nichž se koncert koná?
Většina velkých měst pochopila, že vybírání poplatků nedává smysl – zvyšuje cenu vstupného a osekává nabídku. Bohužel v Praze zůstaly a jsou v kompetenci městských částí. Ty se k nim stavějí různě. Nemusí je vybírat, ale mají právo žádat až pět procent za kulturní produkci.

V tu chvíli vám musí připadat spor o financování pražské kultury směšný.
Mně jako promotérovi je žinantní žádat peníze na komerční činnost. Opravdu mě však irituje to, že za vlastní aktivitu musím platit. V jednu chvíli jsem uvažoval nad tím, že se v žertu přihlásím o dotace na vstupenku. Kolik může prodat divadlo lístků? Sto tisíc? To přeháním… My jich ročně jen v Praze prodáme dvě stě tisíc. A tak jsem mávnul rukou.

Promotér Robert Porkert z agentury Live Nation

I když jste pořadatelem výpravných výstav? Vždyť po expozici o Titaniku dokonce v Brně pojmenovali výstavní halu.
Do důsledku to takhle nikoho nenapadne. Loňské Bodies, kolem kterých se strhla neskutečná mediální mela, vidělo 260 tisíc platících diváků. Pak jsme našli Titanic, teď do Česka míří Tutanchamon, a aby se lidi nenudili, stihli jsme ještě Leonarda da Vinciho. Nové projekty jsou interaktivní a návštěvníky zapojují do děje. Tudy se nejspíš vydáme i my.

Bylo by pro vás těžké volit mezi pořádáním koncertů a výstav?
Zamýšlím se, kam dál. Na turné se nejezdí kvůli podpoře desky. Umělci si vydělávají především živým hraním, což je fajn, ale ne pro promotéra, protože výše honorářů se kosmicky navýšila. Výstavy si drží férovou logiku.

Kolik jste za patnáct let ve vašem byznysu protočil peněz?
Vychází to na několik set milionů ročně. V začátcích jsme měli 50 tisíc diváků ročně, teď se pohybujeme u čísla 400 tisíc včetně akcí na Slovensku. Vstupenka stojí v průměru tisíc korun. Za patnáct let? Víc než jeden a půl miliardy.

Zatajil se vám dech, když jste teď sumu řekl nahlas?
Jo. Za tím vším jsou lidi, hmatatelné vstupenky, pobíhání, slovíčkaření, kabely, písničky a tuny nervů…


Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

PRVNÍ DOJMY: Vy jste ti od Pohlreicha? Startuje pořad Ano, šéfová!

Moderátoři pořadu Ano, šéfová!

I kdyby se přetrhli, Jitka Pagana a její syn Santo, kteří v pořadu Ano, šéfová! převzali štafetu Zdeňka Pohlreicha v...

Jak to, že jsou Češi tak vysocí? divil se Michael Caine při natáčení Žižky

Michael Caine při natáčení českého filmu Jan Žižka

Oscarový herec Michael Caine si už odehrál svůj part ve snímku Jan Žižka. V chystaném filmu Petra Jákla se anglická...

RECENZE: Rédl je jako Rudý kapitán. Čili přehnaná estébácká kovbojka

Záběr ze seriálu Rédl

Kam se hrabe slavná Chobotnice z mafiánské Sicílie na čtyřdílný thriller z naší historie, jenž pod jménem titulního...

V 87 letech zemřel herec Rolf Hoppe, král z Tří oříšků pro Popelku

Německý filmový a divadelní herec Rolf Hoppe, českým divákům je znám především...

Ve věku 87 let zemřel německý filmový a divadelní herec Rolf Hoppe. Divákům v Česku je znám díky roli krále v pohádce...

Další z rubriky

VIDEO: Květy představují netradiční country píseň o opuštěných garážích

Květy v country stylu

Členové kapely Květy natočili pod hlavičkou projektu YM tři sólové desky tří různých žánrů. Country album Lorenzovi...

KVÍZ: Jak znáte hudební skupinu Beatles?

Záběr z filmu Perný den (1964)

V těchto dnech uplynulo půl století od vydání legendárního Bílého alba od Beatles. Vyzkoušejte si, co vše o jedné z...

RECENZE: Nětrebko se vznášela na oblaku kýče, který nemá zapotřebí

Pianista Malcolm Martineau a sopranistka Anna Nětrebko v pražském Obecním domě

Hvězdná ruská sopranistka Anna Nětrebko potřetí vystoupila v Praze. V rámci svého turné předvedla v Obecním domě něco,...

Najdete na iDNES.cz