Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prolomit vlny totálně zasáhlo divadelní Ostravu

  13:19aktualizováno  13:19
Citové vyděračství. Nejsilnější dílo, jaké kdy bylo natočeno. Perverze a kýč. Tak diváci komentovali film Prolomit vlny režiséra Larse von Triera.

Z inscenace Prolomit vlny | foto: Tomáš Ruta

Účinnost Trierova drásavého příběhu o dívce, která se z lásky obětuje, prochází zkouškou ohněm i na scéně: měl premiéru v ostravském Divadle Petra Bezruče. Inscenaci režíruje režisér polskoněmeckého původu André HübnerOchodlo, hlavní role hrají Sylvie Krupanská a Tomáš Datslík.

Poprvé se Prolomit vlny objevilo na jevišti v norském Oslo loni v září v úpravě Vivien Nielsenové. Pro českou inscenaci prošel divadelní scénář ještě další revizí dramaturgyně Ilony Smejkalové a režiséra Hübnera-Ochodla.

V Trierově filmu se naivní Bess, členka tuhé náboženské komunity, vdává za těžaře Jana. Po svatbě se manžel opět vrací na plošinu a Bess, která rozmlouvá s Bohem, prosí za jeho návrat. Jan se skutečně vrací, ovšem jako ochrnutý mrzák, zraněný při nehodě na plošině.

Tady začíná nejkontroverznější část příběhu, která donutila diváky v kině nejen plakat, ale bezmála i zvracet. Jan přesvědčí Bess, že jedinou úlevou v jeho údělu je líčení jejích sexuálních zkušeností s jinými muži.

Dívka se jeho přání podrobí, brzy je za své chování vyobcována z komunity a nakonec svůj osud pečetí úplným obětováním mimořádně krutým způsobem. Jan se „zázrakem“ uzdravuje.

„U Triera jsem poprvé zažívala, jak může vypadat totální vtažení do filmu. Už po zhlédnutí jeho Evropy jsem měla neodbytný pocit, že ten člověk je možná geniální, ale nemůže být úplně normální. Sledovala jsem fascinovaně plátno s pocitem, že takovou dávku emocí nelze snad přežít, že mě Trier svým filmem hypnotizuje, ovládá, ničí. Ale když jsem o pár let později viděla Prolomit vlny, okouzlení bylo pryč a jediný pocit, který jsem vnímala, byla intenzivní chuť režiséra zabít. Myslím, že stejný pocit tenkrát zažívala v kině každá jen trochu emancipovanější žena,“ míní Ilona Smejkalová.

Jenže Trierův film nešel tak lehce hodit za hlavu. „Nemohla jsem mu upřít, že byl skvěle natočen, zahrán a vlastně i skvěle napsán. Nesouhlasila jsem sice s jeho filozofií, ale přesto mě něčím pořád provokoval,“ pokračuje Smejkalová.

S Hübnerem-Ochodlem nad jevištní adaptací strávili hodně času, divadelní publikum uvidí v některých motivech odlišný příběh. I Trier na námětu pracoval několik let - nerealizované scénáře na téma vykoupení nemocného muže sexuálním odevzdáním a ponížením ženy na jeho popud napsali i dramatik Peter Asmussen a scenárista David Pirie.

Autorka divadelní adaptace Nielsenová pracovala se všemi verzemi příběhu. Podle Smejkalové lze ve výsledné dramatizaci vystopovat „zajímavý kontrapunkt mezi mužským šovinismem Triera a lehce latentním feminismem Nielsenové“.

„V adaptaci se objevují z filmu vypuštěné scény i výjevy zcela nové. Více rozvíjí motivace hlavních hrdinů a některé figury dokonce zbavuje jednostranného náhledu. Zejména v případě Jana je polidštění poměrně markantní,“ popisuje Smejkalová. U Bezručů také některé postavy škrtali a vybrané scény naopak dopisovali či košatili. „Snažili jsme se také dodat do příběhu i osobní zkušenosti s náboženskou totalitou a prudérní společností. Postavy naší Kongregace jsou tedy možná více groteskní a o to vlastně i paradoxně nebezpečnější. I proto v naší inscenaci neumírá Bess rukou anonymního vraha, ale je zabita a zhanobena člověkem, jehož dobře zná,“ doplňuje dramaturgyně.

Hübner-Ochodlo se srovnání s Trierem vyhnul tím, že snímek neviděl. „Kdybych se na film podíval, určitě bych byl zatížen jeho silnou obrazotvorností. Slyšel jsem totiž, že je opravdu velmi intenzivní,“ říká režisér, který prý od dobrého divadla očekává, že „diváka odpoutá od reality tak daleko, že mu naskočí husí kůže, zapomene na svět uvnitř sebe sama a bude schopen objevit okolí i sebe z odlišného pohledu“. Minimálně z tohoto hlediska si námět vybral znamenitě.




Nejčtenější

Film s Kevinem Spaceym utržil za první den v kinech jen 126 dolarů

Kevin Spacey ve filmu Billionaire Boys Club

Herec Kevin Spacey obviněný ze sexuálního nátlaku utrpěl další ránu ve své kariéře. Novinka Billionaire Boys Club, v...

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...



GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Další z rubriky

Cirkus 20. století veze Rudé brigády, srpen 68 i rozhlasovou Válku světů

Záběr z představení 8, které Divadlo Continuo hraje na poli u Švestkového dvora.

Ač plánovanou premiéru spláchla a odnesla bouře, zve až do středy jihočeské Divadlo Continuo na svůj Švestkový dvůr, v...

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

Slovácko sa opět nesúdí. Nabídne skleničku vína a trochu melancholie

Milena Steinmasslová a Jozef Kroner v seriálu Slovácko sa nesúdí (1984)

Ústřední postava Divadelního spolku Kašpar Jakub Špalek má chalupu v Němčičkách na Slovácku. A právě na tomto místě,...

Najdete na iDNES.cz