Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Program na 27. září

  16:07aktualizováno  16:07
Čtvrtek 27. září 2001, 19:30, Smetanova síň Obecního domu

Max Bruch: Odysseus (Scény z Odysey, op. 41, Oratorium o dvou dílech)

Max Bruch: Odysseus. Scény z Odysey, op. 41, Oratorium o dvou dílech
I. díl
Úvod
 1. Odysseus na ostrově Kalypso (Odysseus auf der Insel der Kalypso) /
Odysseus on Calypso´s Island
    2. Odysseus v podsvětí (Odysseus in der Unterwelt) / Odysseus in Hades
 3. Odysseus a Sirény (Odysseus und die Sirenen) / Odysseus and the Sirens
 4. Mořská bouře (Der Seesturm) / The Tempest at the Sea

Přestávka

II. díl 
 5. Penelopin smutek (Penelopes Trauer) / Penelope´s Mourning
 6. Nausikaa.      
 7. Hostina u Fajáků (Das Gastmahl bei den Phaaken) / The Banquet with the Phaiakes
 8. Penelope tká oděv (Penelope ein Gewand wirkend) / Penelopes weaving a Garment
 9. Návrat (Die Heimkehr) / The Return
 10. Slavnost na Ithace (Fest auf Ithaka) / Feast in Ithaca
 11. Závěrečný sbor (Schusschor) / Final Chorus 

Orchester der Beethovenhalle Bonn
Pražský filharmonický sbor
Wolfgang Schöne...Odysseus
Cornelia Kallisch...Penelope
Anja Vincken...Nausikaa
Franziska Hirzel...Leukothea, Pallas Athene
Martina Borst...Antikleia, Arete
Thomas W. Kuckler...Hermes
Andreas Kohn...Alkinoos, Steuermann, Teirestas
Jaroslav Brych (sbormistr)
Marc Soustrot (dirigent)

Poslední léta dlouhého života Maxe Brucha (1838 - 1920) byla naplněna hořkostí. Na umělce působily depresivně nejen válečné události, ale zvláště skličující byl stále menší zájem o jeho tvorbu, který bolestně pociťoval. Bránil se tomu, aby byl považován pouze za autora jednoho slavného houslového koncertu, který ani sám necenil jako nejlepší ze svých skladeb. Mnohem výše stavěl své skladby vokální, kantáty, hymny a oratoria, ale také tři opery a mnoho písní. Jeho hudba, svého času velice oblíbená, se postupně vytrácela k koncertního života. Jeho hudba měla nesporně v esteticky rozpolceném životě té doby své místo a mnohé z ní si zachovalo dodnes svůj půvab a přitažlivost. V ušlechtilé melodická linii, byl pokračovatelem Mendelssohnovým, měl ovšem také neomylný smysl pro architekturu velkých hudebních celků.

 Max Bruch pocházel z velmi vzdělané rodiny s dlouhou hudební tradicí a již jako dvanáctiletý se mohl pochlubit úctyhodným seznamem skladeb. Někdy v roce 1870 jej upoutala četba Homérových eposů tak silně, že odvrhl všechny své tvůrčí plány a pustil se do kompozice oratoria. V nejproduktivnější době své činnosti, v letech 1870 - 1900, vytvořil pět velkých celovečerních opusů a postavil se v nich námětem i zvoleným žánrem do opozice proti Wagnerovu Prstenu. V prvním z pěti oratorií, Odysseovi op. 41, komponovaném v letech 1871/72,  je nastolena otázka manželské věrnosti, ve druhém homérském oratoriu, Achileovi, psychologický svár mezi ctí, přátelstvím a osudem.

 Rozsáhlé oratorium Odysseus se vyznačuje suverénním ovládáním zvukových a formálních možností hudby. Je rozvážlivě rozloženo do oddílů, které dohromady tvoří vyvážený celek, jednotlivé jednající postavy jsou výstižně hudebně charakterizovány a imponující je i skladatelova schopnost vyvolat hluboký emocionální účin na zvlášť vypjatých místech. Provedení premiéry se ujal tehdy sám Johannes Brahms. Po druhé světové válce se mělo za to, že notový materiál byl zničen při bombardování Bonnu, avšak předvídavý archivář mnohý materiál uschoval ve svém domě, a tak dnes dojde k novodobé premiéře Bruchova díla v rámci Beethovenfestu v Bonnu, Pražského podzimu a Bratislavských hudebních slavností v dlouhodobé součinnosti bonnského orchestru s Pražským podzimem.

Orchestr Beethovenhalle z Bonnu

Kořeny jeho činnost sahají do roku 1897, kdy byla založena Filharmonie v Koblenz. Členové  tohoto tělesa později stáli u zrodu Orchestru města Bonnu v roce 1907. Od roku 1957 nese tento orchestr jméno po nově otevřeném koncertním sále Beethovenhalle. Od počátku fungování tělesa se u dirigentského pultu vystřídalo mnoho velkých osobností. Richard Strauss dirigoval orchestr poprvé v roce 1907 při provedení svých vlastních děl. Na Rýnském hudebním festivale v roce 1914 se taktovky ujali Max Reger, Fritz Busch a Max Bruch. Mezi dalšími jmenujme Paula Hindemitha, Hanse Pfitznera, Ericha Kleibera, Karla Böhma, Rudolfa Kempeho, Sergia Celibidacheho. V posledních 50 letech to byli Volker Wangenheim, Jan Krenz, Gustav Kuhn a Dennis Russel Davies. Marc Soustrot na ně navázal v roce 1995, kdy se stal uměleckým šéfem orchestru. V této funkci setrvává dodnes. Orchestr vystoupil na festivalech v Salzburgu, Vídni, Frankfurtu, Berlíně, Lipsku, absolvoval turné po Severní Americe, Francii, Jugoslávii, Rumunsku, Polsku, a představil se ve Španělsku, Anglii, Německu, Lucembursku a Holandsku.

Orchestr Beethovenhalle z Bonnu v současnosti patří k nejlepším orchestrům v Německu. Velkou měrou se podílí na festivalu Beethovenfest, který se pravidelně koná od roku 1927, pořádá koncerty v rámci sezóny a vystupuje v bonnské opeře.

Wolfgang Schone

Cítí se jako doma jak na operním jevišti tak na koncertním pódiu. Tento v Německu narozený bass-barytonista účinkoval s mnoha předními orchestry, Vídeňskými a Berlínskými filharmoniky, Chicagskými symfoniky, Newyorskou filharmonií, Clevelandským a Filadelfským symfonickým orchestrem, Izraelskou filharmonií, Londýnskou filharmonií a Orchestrem Concertgebouw z Amsterdamu. Wolfgang Schöne zpíval pod taktovkami Soltiho, Karajana, Mutiho, Mehty, Kubelíka, Sawallische, Sinopoliho, Chaillyho, Rattla, Tata, A. Davise a dalších. Je pravidelným hostem operních domů ve Vídni, Hamburgu, Amsterdamu, Barceloně, Ženevě, Paříži a Berlíně.

Mezi jeho nedávné role patří Mandryka v Arabelle s Kiri Te Kanawou v Berlíně. V titulní roli Bludného Holanďana vystoupil v Amsterdamu, Kolíně nad Rýnem, Stuttgartu, Barceloně a Hamburgu. Roli Amfortase v Parsifalovi zpíval v Amsterdamu, Stuttgartu, Paříži, Mnichově a Tokiu, v Londýně za řízení S. Rattla.
V lednu 2000 debutoval jako Jaroslav Prus v Janáčkově Věci Makropulos v Hamburské Staatsoper, kde je pravidelným hostem.

Rozhovor s Wolfgangem Schönem

Pracoval jste s mnohými světovými orchestry včetně Vídeňských a berlínských filharmoniků, symfonickými orchestry z Chicaga, Clevelandu a Philadelphie, s neworskou, Izraelskou a Londýnskou filharmonií nebo Concertgebouw z Amesterdamu. Jaký je život létajícího pěvce. Letadlo, hotel, zkouška, koncert, letadlo...?
Jelikož jsem stálým členem souboru stuttgartské Státní opery, pohybuje se počet hostování v únosných mezích. Přesto cestuji zhruba 6 měsíců v roce. Zkušenosti se špičkovými orchestry jsou pro mne velmi důležité. Člověk se naučí velmi přesně rozlišovat podstatné a seriózní záměry od špatných a povrchních uměleckých podniků.

Zpíval jste pod vedením Soltiho, Karajana, Mutiho, Mehty, Kubelíka, Sawallische, Sinopoliho, Chaillyho, Rattla, Tata, A. Daviese a dalších. Dokážete si stále uchovat svůj hudební styl a nepodlehnout těmto dirigentským autoritám?
Ne vždy je možné prosadit své vlastní promyšlené představy. Doba dirigentů „tyranů“ je však pryč. Dnes člověka přesvědčíte spíše svým umem a přátelským vztahem. Při spolupráci s mladými dirigenty hrají nepochybně roli i můj věk a zkušenosti.

V lednu 2000 jste debutoval v roli Jaroslava Pruse v Janáčkově opeře Věc Makropulos na půdě hamburské Státní opery. Jaká byla vaše první zkušenost s Janáčkovou hudbou?
S Janáčkovou hudbou jsem se setkal velmi záhy při nahrávání Glagolské mše společně s V. Neumannem a E. Jochumem. Jeho hudba je tak osobitá a svébytná, že se jí nejprve musíte naučit milovat. Poté však ve vás zůstane jen okouzlení a obdiv nad barvami zvuků, které Janáček objevil a svou vlastní hudební řečí vytvořil. Na své účinkování ve Věci Makropulos vzpomínám velmi rád.

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Příští obětí vlny korektnosti může být Ježíšek nebo Vinnetou

„Malá černoška“ z přelomu 18. a 19. století se v Amsterdamu nově jmenuje „Dívka...

Až ve středu poběží v televizi oblíbená vánoční komedie Láska nebeská, vychutnejme si pořádně okamžik, kdy v ní děti...

Ringo Starr a poslední člen Bee Gees Barry Gibb získají titul sir

Ringo Starr bude na Grammy vystupovat, cenu za celoživotní dílo pro Beatles si...

Z bývalého člena skupiny The Beatles Ringo Starra, hudebníka Barryho Gibba z kapely Bee Gees či bývalého britského...

Islámský stát komplikuje život i hercům. Michael Caine si změnil jméno

Michael Caine ve filmu Mládí

Britský herec Michael Caine, představitel Batmanova komorníka Alfreda a milosrdného doktora z Pravidel moštárny, byl...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz