Prodej hudebních nosičů globálně klesá

  • 11
Lidé v České republice si kupují stále méně hudebních nahrávek. Od roku 1998 se zde hudební trh soustavně zmenšuje. Loni u nás ve srovnání s předchozím rokem poklesly tržby zprodeje hudebních nahrávek o 8,7 procenta. Jediným relativně optimistickým aspektem tohoto čísla je fakt, že v roce 2000 vydavatelé zaznamenali jedenáctiprocentní meziroční úbytek.
Doufáme, že se tenhle vývoj přibrzďuje," říká Karel Kučera, šéf české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI). Po zlaté éře poloviny devadesátých let se totiž český hudební trh smrštil na méně než polovinu. Napomohly" tomu hospodářské problémy České republiky, příliš vysoké ceny desek, volné kopírování nahrávek a hudební pirátství.

Organizace IFPI zastupuje zájmy gramofonových firem na celém světě a každoročně bilancuje prodej hudebních nahrávek. Tento týden zveřejnila globální statistiku. Celosvětově loňské tržby zprodeje cédéček, kazet či minidisků meziročně poklesly o pět procent. A celkový počet prodaných nosičů se loni snížil o 6,5 procenta - aniž však klesá zájem posluchačů o nové nahrávky. Hodně novinek totiž prošlo bezplatnou nabídkou hudby na internetu a šířilo se masovým kopírováním cédéček.

"Je možné, že do dvou let se úplně sejdeme na stejné vývojové křivce prodeje," odhaduje tuzemské obchodní perspektivy Karel Kučera z IFPI. Na loňském přece jen zvolňujícím se poklesu českých tržeb se asi mezi jiným podepsaly nižší ceny alb. Například bestseller Rebelové si loni koupilo 123 tisíc posluchačů; deska stála 199 korun, zatímco ceny ostatních tuzemských CD se pohybují kolem pěti set korun. Největší část ztracených tržeb pohlcuje kopírování nahrávek, ať už k němu dochází pouze pro vlastní potřebu nebo zcela nelegálně, pro veřejné šíření. Odhadujeme, že na jedno legální cédéčko připadá jedna nelegální kopie," informuje Kučera.

Vloni se kvantitou český trh dostal prakticky na úroveň roku 1991, kdy se svobodné tržní poměry teprve rodily a čerstvě vládla cenová liberalizace. Tehdy každý druhý občan zakoupil jedno cédéčko. Loni jich tady bylo prodáno 4,7 milionu. Společně s kazetami, vinylovými deskami a minidisky bylo za tyto nosiče utraceno 1,4 miliardy korun. Pro srovnání: osm milionů Rakušanů si koupilo asi 16 milionů nosičů, 82 milionů Němců investovalo do 185 milionů nahraných nosičů, 276 milionů Američanů si pak zobchodů odneslo 882 milionů nosičů v úhrnné hodnotě třináct a půl miliardy dolarů. V roce 2001 celý svět vydal za hudební nosiče 33,7 miliardy dolarů.

V Evropě zažili největší pokles tržeb Poláci: bylo to takřka o třicet procent méně ve srovnání s rokem 2000. Naopak hudební trhy Velké Británie a Francie na tom byly dobře. Loni britské tržby vzrostly o pět, francouzské o dvanáct procent. Britové a Francouzi podrželi" své umělce. Podle IFPI například dvacet nejprodávanějších titulů ve Francii neslo čistě domácí repertoár, sedm nejžádanějších ostrovních bestsellerů roku 2001 zase natočili a nazpívali Britové.

"V loňském roce se hudebním průmyslem přehnala bouře," prohlásil Jay Berman zmezinárodní centrály IFPI a vypočítal všechny známé příčiny včetně celosvětového zpomalení ekonomiky nebo masového kopírování nahrávek. V reakci na to vydavatelé vyvíjejí programy na ochranu svých titulů proti kopírování, usilují o tvrdší protipirátské zákony a snaží se najít způsob, jak prodávat hudbu na internetu, který dosud umožňuje její bezplatné šíření.

Prodej hudebních nosičů v ČR

Rok

Nosičů celkem
(mil. ks)

Tržby
(mil. Kč)

Nárůst kusů
(%)

Nárůst tržeb
(%)

1997

11

2889

8,6

8,2

1998

9,5

2503,6

-13,4

-13,3

1999

7,1

1766,9

-24,9

-29,4

2000

6,9

1564,5

-2,9

-11,5

2001

6,6

1428,7

-1,5

-8,7

Poznámka: Procentuální nárůst kusů a tržeb je počítán vždy meziročně, u údajů za rok 1997 je tedy za základ brán rok 1996.

Struktura ceny CD domácího interpreta podle IFPI.