Gerald Zugmann: Adaptace podkroví Falkestraße, Pigment Print 1984/2002 | foto: Galerie Jaroslava Fragnera

Přijdete na kloub zanechaným znamením?

V Galerii Jaroslava Fragnera se osamostatnily modely, Langhans zaplnily stopy a znamení a v Brně se chlubí svými vilami.

TIP TÝDNE

V pražské Galerii Jaroslava Fragnera naleznete 36 vystavených fotografických prací, které jsou součástí cyklu Geralda Zugmanna „proměna modelů ve vizuální projekty od COOP HIMMELB(L)AU“. Cyklus je výsledkem jeho dlouholeté spolupráce s rakouským ateliérem.

Gerald Zugmann: Adaptace podkroví Falkestraße, Pigment Print 1984/2002

Zugmann fotografuje architektonické modely od roku 1978. Snímky vystavené v Praze zahrnují díla z celého období spolupráce s ateliérem, od Hot Flat (Horký byt, 1978), přes Open House (Otevřený dům, 1983), Dachausbau Falkestraße (Adaptace podkroví ve Falkestrasse, 1984) k aktuálním projektům Musée des Confluences (2002/2004), BMW Welt (Svět BMW, 2002/2004) a Europäische Zentralbank (Evropská centrální banka, 2004).

Gerald Zugmann: Studie formy – Science Center Wolfsburg, Pigment Print 2002

Zugmann nechápe svou práci jako dokumentaci architektury, ale jako část experimentálních myšlenkových pochodů, „zhmotňujících se“ v navrhovaném modelu. V jeho fotografiích nejde o funkcionální aspekty architektury. Ve středu zájmu jeho fotografické snahy stojí možnost zobrazení myšlenky experimentálního návrhu tak, aby se v ní mohl vyjádřit vlastní, dvojdimenzionální význam.

STOJÍ ZA NÁVŠTĚVU

Larry Fink: Zakázané obrazy (2001)

Stopy a znamení. V pražské Galerii Langhans se koná výstava, která je výběrem z přehlídky fotofestivalu Noorderlicht 2005 a sestává z fotografií Annet van der Voortové, Owena Logana, Jamese Nakagawy či Anoek Steketee. Vystavené fotografie analyzují veřejné dění i soukromí tvůrců. Rozborem osobního života ale fotografové často komentují sítě sociálních a politických souvislostí. Fotografické svědectví zanechává stopy, které vyžadují interpretaci. Stopa se stává nejen svědectvím, ale i znamením, varováním.

CO SE DĚJE

Josef Bolf - Diablo

Fluff Fest. Že se výtvarné umění dokáže dobře propojit i s hard corem, dokázal rokycanský Fluff Fest (www.fluffmusic.com), kterého se zúčastnili umělci, kterým je blízká filozofie fungování galerie A.M.180 (Marie Hlad, Anežka Hošková, Iveta Plná, Josef Bolf, Jiří Franta, Jakub Hošek, Mario Chromý, Petr Romanov + výběr videí: Štěpán Skalský, Guma Guar). Proběhly workshopy (reakce na dění na festivalu), promítal se videoart, videoklipy, art filmy. Hlavní částí prezentace galerie A.M.180 byla výstava obrazů a kreseb přítomných umělců.

NA POSLEDNÍ CHVÍLI

Slavné brněnské vily - Z publikace Slavné brněnské vily (2006)

Slavné brněnské vily. V brněnském Domě umění končí 6. srpna výstava Slavné brněnské vily, souběžná s vydáním stejnojmenné publikace. Výběr padesáti brněnských vilových objektů vyznívá jako „malé“ dějiny architektury minulého století nejen v moravské metropoli, ale i v širších územních souvislostech. Shromážděný materiál a nové poznatky přesvědčily, že se skutečně jedná o slavné stavby - přinejmenším vilu Tugendhat, Reissigovu vilu a zámeček na Výstavišti. Jejich tvůrce Ludwiga Miese van der Rohe, Leopolda Bauera a Adolfa Loose zná dnes každý ze znalců i milovníků architektury. Pozadu však nezůstaly ani vily a domy brněnských avantgardistů.