Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přežiju toho kosa v trávě? ptá se básnířka

  2:19aktualizováno  2:19
Ty verše jsou kruté, píše v závěru své nové básnické sbírky oceňovaná spisovatelka Viola Fischerová: „Bráním se/ Jde o bilanci/ o účet.“

Básnířka Viola Fischerová - Básnířka Viola Fischerová | foto: archiv

Knížka, jejíž obálku zdobí výtvarná práce Adrieny Šimotové, dostala titul Předkonec – a její téma je od prvních stránek zřejmé: chátrající a rozpadající se lidské tělo a jeho poslední, vratké kroky ke smrti.

Básnířka, která přes rok svého narození 1935 patří mezi základní kameny generace Šestatřicátníků, sice svoji prvotinu sestavila už před půl stoletím, ale sbírka zůstala věrna svému názvu – Propadání – a propadla času.

Fischerová nadlouho přestala psát, věnovala se především práci v rozhlase a k poezii ji, už coby emigrantku, vrátila až smrt jejího prvního muže, spisovatele Pavla Buksy (1932–1984) publikujícího pod pseudonymem Karel Michal.

V Zádušních básních za Pavla Buksu (1993) se objevují v těsném sepětí dva motivy, které jsou pro Fischerovou dodnes klíčové: smrtelnost fyzického těla tváří v tvář nesmrtelnosti metafyzické lásky.

Knížka Předkonec shromáždila texty psané o několik odstínů temnějším inkoustem než předchozí sbírky Nyní nebo Matečná samota.

Je-li zmíněn sníh, pak proto, aby překryl zející čerň hlíny, do níž se spouští rakev. Je-li do básně povoláno lůžko, pak ne jako symbol erotismu nebo snění, ale jako místo, kde končí život. Aktéři jednotlivých scén, jimž básnířka byla svědkem, jsou v tomto světě už jen napůl.

Fischerové žalozpěvy nad umíráním přátel a vlastního bratra, meditace nad proměnami ženského těla i konkrétní otázky k sobě samé zraňují přímostí, jednoduchostí a stručností.

Autorka je nemilosrdná, když vede střihy mezi vzpomínkami na idylickou minulost a brutalitou přítomné chvíle („Víš ještě/ že už nikdy?“).

Je citlivá, když zaostřuje na konkrétní detaily, které se v básních náhle rozzáří jako černé démanty („I ve spánku/ ji drží/ aby neodešla“). A se vzácnou lehkostí dokáže odmítat sentimentalitu (a s ní spojený patos), kterou téma fyzického konce neodbytně přitahuje.

Nakonec tedy není podstatné, jestli verše jsou, či nejsou kruté, vrátíme-li se k úvodní citaci.

Podstatné je něco jiného, a to je třeba obdivovat: samozřejmost, s jakou Fischerová dokázala zahrnout umírání a smrt do života. Samozřejmost, s jakou na toto všem společné téma říká: „Je lepší vědět.“

Viola Fischerová - Předkonec
Fra, Praha 2007, 76 stran. Doporučená cena: 129 korun.
Hodnocení MF DNES: 90 %

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spisovatelka Leila Slimani
Sex tu ovládl peněženky, v Maroku se za něj ženy stydí, říká spisovatelka

Leila Slimani je spisovatelka francouzsko-marockého původu. V češtině jí letos vyšla kniha Něžná píseň. Chůva v ní zavraždí dvě malé děti.  celý článek

Velká část děje knihy V šedých tónech se odehrává v sovětském gulagu.
RECENZE: Když musí dítě sát krev. Zulejku otroctví nezlomí ani v pustině

Rok 1930. Třicetiletá Zulejka, již v patnácti provdali za mnohem staršího muže, čtyřikrát porodila, ani jedna z holčiček se nedožila měsíce. Když ji se...  celý článek

Frankurtskou radnici Römer během knižního veletrhu ozvláštnila světelná show...
KOMENTÁŘ: Letos ve stínu, za dva roky v Lipsku mají naše knihy šanci

Frankfurt (Od naší zpravodajky) Frankfurtský knižní veletrh, který v neděli skončil, vsadil letos na čtenářskou kartu – a jeho návštěvnost znovu vzrostla.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.