Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Bach díky tanečníkům létá, i když dech nebere

  14:06aktualizováno  14:06
Bach nebyl tak v pohodě od roku 1722, tvrdí němečtí mistři světa v break dance o svém představení. V karlínském divadle tři večery v rámci turné tančí na Dobře temperovaný klavír. A sklízejí aplaus.

Tančit break dance na hudbu Johanna Sebastiana Bacha zní jako naprostá hloupost, ale taková věc také vzbuzuje zvědavost. Tři pražská představení projektu Red Bull Flying Bach, se kterým objíždějí němečtí taneční mistři světa ze skupiny Flying Steps Evropu, byla v pražském karlínském divadle vyprodaná týdny dopředu. A přestože první večer nedopadl bez výhrad, na závěr tleskal muzikantům i performerům celý sál bouřlivě vestoje. Hlavně za fyzické výkony tanečníků.

Z představení Red Bull Flying Bach

Z představení Red Bull Flying Bach

Problém, jak může break dance, který se tančí do jasných, hiphopových rytmů, fungovat s rozhodně méně zřetelnými důrazy Dobře temperovaného klavíru, vyřešili umělecký šéf projektu a klavírista Christoph Hagel a hlava tanečního ansámblu Vartan Bassil dvěma úkroky stranou.

Tím zásadním bylo angažmá japonské tanečnice Yui Kawaguchiové, která do představení plného točení se na rukou, nohou i hlavě organicky vnáší lehkost a potřebné prvky baletu i moderního tance. Každé její narušení klasických projevů break dance dává představení, jež trvá tak akorát sedmdesát minut, potřebnou dynamiku a kouzlo nečekaného. Právě to však chybí breakdancovým choreografiím, které stojí a padají s obdivuhodnými fyzickými výkony tanečníků samých.

Druhým úkrokem je pak hudba. Po stranách stroze pojaté scény sice za klavírem a cembalem sedí živí muzikanti, ale jejich hra se střídá s předtáčkami, v nichž se bachovské motivy dočkaly hiphopových a tanečních remixů, do nichž tanec sedí lépe. I když to třeba na papíře nevypadá, celek drží pohromadě a nepůsobí jako splácanina nesourodých motivů.

Z představení Red Bull Flying Bach

Z představení Red Bull Flying Bach

Přesto je v představení několik evidentních mezer, se kterými autoři měli pracovat. Třeba příběh milostného vztahu s efektní fackovací hádkou se v několika číslech objeví a vytratí, aniž by stihl dostat smysl a vyvolat naznačené emoce. Také minimální práce se zadní projekcí působí jako promarněná šance.

Jsou to detaily, kvůli nimž se o Flying Bach dá mluvit jako o povedené show, kterou stojí za to vidět, i když dech přímo nebere.

Hodnocení MF DNES: 70 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Hána a Milan Kačmarčík v kusu Čapek
RECENZE: Divadelního Čapka drží sám Čapek. Školy by váhat neměly

Nejen o útrapách z posledních let života Karla Čapka vypráví autorská hra, kterou končilo minulou sezonu Divadlo Rokoko.  celý článek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek v Národním divadle (7. září 2017)
Zaorálek agitačním projevem narušil přípravu opery, tvrdí Národní divadlo

Národní divadlo kritizuje volebního lídra ČSSD Lubomíra Zaorálka kvůli tomu, že minulý týden ve čtvrtek svou návštěvou údajně narušil zkoušku orchestru. V...  celý článek

Hlavní postavu velkopaštikáře Borise ve hře Dvě noci na Karlštejně hraje Václav...
Kterak si velkopaštikář Boris myslel, že je nástupcem Karla IV.

Dvě noci na Karlštejně zní název nové komedie, kterou od středy uvádí pražské Divadlo Kalich. Tvůrci Petr Kolečko a David Drábek v ní ironickou formou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.