Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před Michalem Singerem není úniku. A to je dobře

  7:28aktualizováno  7:28
Michal Singer patří k výrazným solitérům porevoluční české malby. V letošním roce mu bylo padesát, takže dostal jedinečnou příležitost své postavení potvrdit.

Michal Singer | foto: Galerie Klenová

Michal Singer - Démon (autoportrét)Na jaře mu pražská galerie Vltavín připravila komorní přehlídku díla za posledních deset let, aktuálně visí v českokrumlovském Art Centru Egona Schieleho zhruba stovka jeho pláten především z přelomu tisíciletí.

Maluje i vystavuje s tvůrčí zběsilostí

Singer si potrpí na excentrické názvy svých výstav: tu pražskou pojmenoval Muž s ohnivou koulí, té v Českém Krumlově dal titul se starořímským poukazem – Circus maximus. Nejde však o manýru, Michal Singer je ve své tvorbě právě takový: maximalistický v tom, co svým plátnům dává, a k tomu navíc trochu klaun, umělec, pro kterého jsou humor nebo ironie jedním z podstatných pracovních nástrojů.

Michal Singer: Jungle Man (2005)A jeho dílo mu tyto investice dost bohatě vrací: obrazy rozvěšené v českokrumlovské galerii totiž sálají mocnou energií, ať už v ostrých barvách, razantně pojatých tvarech nebo samotných námětech.

Jejich objektem se častokrát stává autor sám, respektive jeho zmnožené projekce, a to figurálního nebo animálního rázu. Jindy mu modelem stojí či leží žena, a sice smyslná i hrůzná, modelovaná s brutalitou i citem.

Michal Singer: Back To KansasMichal Singer je samouk, a tak svůj výraz hledal dlouho – po celá osmdesátá a devadesátá léta. Našel jej právě v čase končícího tisíciletí. A uhnětl ho ze zdánlivě nesourodých odkazů.

V jeho pracích rezonují spontánní inspirace komiksem, potažmo pop-artem, i odkazy k modernímu malířství, zejména pak k jeho kubistickým a expresionistickým výbojům. To vše spájí dohromady jistá tvůrčí zběsilost, nebo dokonce surovost, se kterou Michal Singer svá plátna maluje a prožívá.

Michal Singer - Face to face (Oční stín)A se stejnou zběsilostí ostatně také vystavuje: sály v českokrumlovském Art Centru Egona Schieleho jsou jeho pracemi doslova zahlcené. Divák nemá, kam by se před těmi zářivými a rozměrnými malbami skryl. Jsou všude, v několika řadách nad sebou, o rozměrech i tři krát dvanáct metrů. Vytvářejí svět se svými vlastními zákony.

A ten svět žije a prudce a vášnivě pulzuje. Jednou v milostné harmonii, jindy v trýznivých rozladách. Ale vždycky intenzivně, autenticky, přesvědčivě.

Michal Singer: Circus maximus
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov. Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin, vstupné 120 korun, výstava trvá do 4. dubna 2010.
Hodnocení MF DNES: 90 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Luba Bakičová
OBRAZEM: Křehká síla skla jde do aukce. Oslňuje a hraje barvami

Od začátku října návštěvníky pražského Tančícího domu oslňují sklářské poklady vystavované v rámci třetího ročníku Křehké síly skla. Už tento čtvrtek jdou díla...  celý článek

Výstava Zákon cesty čínského umělce Aj Wej-weje v pražské Národní galerii (16....
Výstavy Richtera a Skály hlásí 100 tisíc návštěvníků. Aj Wej-wej má 30

Výstavám Gerharda Richtera a Františka Skály se nadmíru daří, hlásí pražská Národní galerie. Dohromady je vidělo už téměř sto tisíc návštěvníků. Aby výstavy...  celý článek

Krištof Kintera, We All Want to Be Cleaned, 2017
OBRAZEM: Rudolfinum slaví stou výstavu. Otevírá ji Krištof Kintera

Krištof Kintera se veřejnosti vepsal do paměti pomníkem věnovaným sebevrahům pod Nuselským mostem. Nyní výrazný český umělec otevírá svým dílem jubilejní stou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.