Agnes Toth: This Is My Blood (z výstavy No borders. Appeal to heaven.)

Agnes Toth: This Is My Blood (z výstavy No borders. Appeal to heaven.) | foto: dvorak sec contemporary

Pražská výstava soustředila na jedno místo „umělce bez hranic“

  • 1
Aktuální výstava v galerii dvorak sec contemporary představuje umění několika zemí střední, východní a jihovýchodní Evropy. Expozice pod názvem no borderes - appeal to heaven je k vidění do 22. prosince.

Na výstavě je zastoupeno Rakousko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Chorvatsko, Srbsko, Rumunsko, Ukrajina a Černá Hora.

Z každé z těchto zemí byla vybrána alespoň jedna výrazná osobnost současného vizuálního umění. Výstava mapuje u nás dosud nepříliš prozkoumané oblasti a jejich osobité umělecké projevy. Cílem je naznačit nový, jiný pohled na současné umění a současně přinést zajímavá srovnání a konfrontace.

Dílo Michala Černušáka z výstavy No borders. Appeal to heaven.

Výstavní koncepce je zaměřena na různorodé projevy nejmladší vizuální scény a pokouší se poskytnout náhled na umění zemí tohoto regionu prostřednictvím nejrůznějších uměleckých poloh, které jsou v těchto zemích aktuální.

Výstava no borders - appeal to heaven upřednostňuje médium klasického závěsného obrazu a chce naznačit, že přístup k malířskému plátnu je možné i nadále neustále inovovat a přinášet nový svěží tvůrčí přístup. Médium obrazu ústí také do jemu příbuzných výrazových poloh jako jsou koláže, montáže, fotografie, obraz-objekt.

Obraz Mateje Fabiana z výstavy No borders. Appeal to heaven.

V rámci mladé mezinárodní výtvarné scény se představuje několik aktuálních výrazových rejstříků. Rozvíjení minimalistického jazyka za přispění hravosti se věnuje Petr Dub, výrazový rejstřík geometrie rozvíjí velký počet zastoupených autorů, např. Rumunka Madalina Lazar.

Nalezneme zde i figurativní projevy spojené s minimalizací výrazových prostředků (David Pešat, Nika Kupyrova z Ukrajiny). Barevný figurativní svět a tělesno láká Michala Černušáka či Chorvatku Draganu Živanovič. Někteří z autorů pracují s posunutou manipulovanou realitou (Rakušan Martin C.Herbst, Gábor Szenteleki a Agnes Toth z Maďarska nebo Marijana Zebeljan z Černé Hory) nebo s dráždivou expresivní abstrakcí (Slovák Matej Fabian).