Inscenace je zařazena ke čtyřstému výročí prvního uvedení Orfea, které se letos celosvětově připomíná jakožto zrod operního žánru.
Paradoxní je, že tento nový útvar vznikl omylem. Kroužek florentských literátů, hudebníků a dalších vzdělanců si kolem roku 1600 předsevzal oživit antické drama, o jehož skutečné podobě však neměl přesnou představu. Namísto návratu ke starému začala vznikat nová forma hudebního dramatu.
Dávný milostný příběh
Orfeo se poprvé hrál v únoru roku 1607 ve vévodském paláci Vincenza Gonzagy v Mantově. Mytologický příběh, který vychází z Ovidiových Proměn, byl později mnohokrát zpracován i dalšími skladateli.
Pěvec Orfeo, zdrcený žalem nad smrtí své nevěsty, se pro Eurydiku vypraví do podsvětí. Svým zpěvem dojme převozníka i vládce podsvětí Plutona, který mu dovolí Eurydiku odvést pod podmínkou, že se za ní při cestě zpět neohlédne.
Orfeo však ve zkoušce neobstojí a Eurydiku opět ztratí. „Tento příběh se stal ústředním asi proto, jak dokonale symbolizoval vratkost a vágnost lidské existence, kdy od pocitu životního štěstí je jen chvíle ke smrti,“ poznamenává muzikolog Miloš Štědroň.
Debut šéfa opery
Inscenaci připravil jako svůj debut v Národním divadle režisér Jiří Heřman, který je od letoška novým operním šéfem naší první scény. Hudebně se opery ujal italský dirigent a specialista na dobové nástroje Roberto Gini spolu se souborem Concerto, který založil roku 1985 a s nímž se intenzivně věnuje právě Monteverdimu. Letos v únoru nastudoval Orfea v Mantově.
Jako Orfeo se v Praze představí tenorista Vincenzo di Donato, v dalších rolích vystoupí Markéta Cukrová, Petra Noskaiová, Salvo Vitale a další domácí i zahraniční sólisté.
Po dnešní premiéře budou následovat ještě čtyři reprízy.