Dva významné obrazy nizozemského malíře, teoretika a průkopníka abstraktního malířství Pieta Mondriana (1872 až 1944) jsou do 14. července vystaveny ve stálé expozici zahraničního umění Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci. Díla zapůjčila basilejská Nadace Beyler výměnou za půjčení děl Edvarda Muncha ze sbírek NG.
Zapůjčená díla představují zlomový moment v Mondrianově tvorbě. Pocházejí z doby, kdy Mondrian přijel do Paříže a ovlivnily ho kubistického tvarosloví a tlumená barevnost obrazů Pabla Picassa a Georgese Braqua. Postupným abstrahováním dospěl ke geometrickým tvarům, jež symbolizovaly geometrický řád světa a staly se pro jeho tvorbu charakteristickými.
V obraze Kompozice 1 - Stromy (1912 až 1913) nahradil již kubistické tvary lineární geometrií, fragmenty horizontál, diagonál a křivek. Motiv stromu se v tomto obraze stává pouhou záminkou a kostrou celé kompozice.
Druhý obraz Kompozice č. 9 - Modrá fasáda (1914) je klíčovým dílem k pochopení Mondrianova dalšího malířského vývoje. Jeho důležitost spočívá v tom, že se dochoval náčrt, na němž je tato abstraktní kompozice založena. Druhá varianta obrazu je zastoupena ve sbírkách Muzea moderního umění v New Yorku.
Inspirací pro toto dílo byla autorovi štítová stěna pařížského domu, vedle nějž se zbortil sousední dům, to vše nedaleko jeho ateliéru. Ze srovnání s původním náčrtem vyplývá, že abstraktní obraz se zakládá na pohledu z reálného života.
Zatímco kubistické malby ještě připomínaly reálné objekty, Mondrian se této souvislosti vzdálil a dosáhl čiré abstrakce.
K zapůjčeným Mondrianovým dílům se ve Veletržním paláci budou konat prohlídky komentované kurátorkou sbírky moderního a současného umění, a to v pátek 18. května od 14:00 a ve středu 6. června od 16:00.