Praha připravila Norům událost

  • 1
Opera Circus Terra je dalším z koprodukčních projektů Státní opery Praha: český inscenační tým má tentokrát partnery z Norska a dílo bylo uvedeno v rámci divadelní řady Pražského jara. V záběru skladatele Trygvea Madsena (1940) figuruje tradičně střižená komorní a orchestrální hudba pro koncertní pódium plus řemeslné zakázky pro muzikálové divadlo a televizi; Circus Terra je jeho první operou.

V kontextu norské hudební kultury je původní domácí operní dílo událostí, stejně jako jeho světová premiéra na zahraniční scéně - Norsko dodnes nemá operní dům! Absence této tradice a z toho plynoucích zkušeností zdá se mít vliv na podobu Madsenovy opery.

Tvůrci ambiciózně vsadili na „velké téma“ - svobodná volba jedince v rámci lidského společenství. Úsilí předat morální poselství však převažuje nad odpovídající formou. Libretista Jon Bing zůstal věrný tradičnímu příběhu, aniž je ten příběh vlastně důležitý: je pouze nahozen, toliko jako záminka k deklarování etických naučení. Reálie jsou zúženy na blíže nedefinovaný „lunapark“ jako alegorii světa o dvou tvářích: té pudové a nadčasové na jedné straně - a pokrytecké, direktivně řízené na straně druhé. Mimozemšťan Irenin, tyranský vládce Nornemi i věštkyně Samara jsou do děje vrženi, aby pronášeli „moudra“. City, a tedy i dramatické situace jsou vykázány mimo scénu; pouze se na ně vcelku jalově odkazuje.

Statický, nevzrušivý materiál, nevyužívající těch možností současného operního výraziva, které potlačují dějový polopatismus, příliš neinspiroval ani inscenátory. K dynamizaci využili zejména komparsu „lunaparku“. Inscenace je tak alespoň pastvou pro oči - hlavně díky kostýmům Simony Rybákové (příkladem budiž skvělý nápad s proměnou cirkusáků v úředníky, dosaženou prostým stranovým otočením sboru) a choreografii Reginy Hofmanové, rozšířené o efektní vystoupení žonglérů. Ústřední stavba scény je jednoduchá, ale pro jeviště Státní opery poněkud robustní; předimenzovaně působí i světelný plán.

A hudba? Madsenova partitura je z větší části nasycena středním proudem, melodicko-harmonickým základem, s často uváděnou písňovou formou. Madsen ovládá instrumentaci a stylizaci, využívá postupů z jazzu a z populární hudby. Orchestr je pěvcům slušnou oporou, někdy i - v osamostatnělém nástrojovém sólu - decentním protihráčem. Žádná originalita za každou cenu, občas však příjemné oživení náhlým harmonickým nebo stylovým střihem, citací z jiné opery či úplnou výrazovou proměnou.

Pěvecky dominuje charismatická Ingebjorg Kosmo, s nosným, znělým hlasem a hereckým talentem, který jde v gestice nad běžný rámec klasické opery, a Magne Fremmerlid, který do své role vkládá stejnou měrou silný hlas i impozantní zjev. Trond Halstein Moe dává své roli jednotný deklamační ráz, zatímco Ragnhild Heiland Sorensen (Iljana) zůstává pěvecky i herecky poněkud ve stínu dalších dvou protagonistů - Knuta Skrama (Regini) a Henrika Engelsvikena (Kaunda).
V hudebním nastudování Vojtěcha Spurného vyzněla opera už na premiérovém večeru jako dílo dotažené, pochopené a pojednané s pečlivostí, účastí a zaujetím.

Státní opera Praha - Trygve Madson: Circus Terra
Libreto Jon Bing, dirigent Vojtěch Spurný, režie Jiří Nekvasil, scéna Daniel Dvořák. Světová premiéra 16. 5. 2002


Dvaašedesátiletý norský skladatel Trygve Madsen na večírku uspořádaném po světové premiéře jeho nové opery Circus terra, kterou uvedla 16. května večer v rámci festivalu Pražské jaro Státní opera Praha v koprodukci s Norskou operou v Os lu.