Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když u Jelinekové škrtnete nacismus a vše rakouské, najdete naši dobu

  13:55aktualizováno  13:55
Lament stárnoucího muže, který se vypořádává s rakouským nacismem, lidovou mentalitou a nekompromisními hodnotami dravého trhu. Tak charakterizuje divadelní spolek Kartel minidrama Poutník, jehož autorkou je rakouská nobelistka Elfriede Jelineková.

Elfriede Jelineková 7. října 2004 | foto: ČTK/AP/Rudi Blaha

Pro pražskou Meetfactory jej nyní připravuje režisérka a dramaturgyně Lucie Ferenzová.

Do jediné role starého muže, do které Jelineková projektovala vzpomínky na svého otce, obsadila tři herečky. „Autorka píše texty docela dialogicky,“ popisuje Ferenzová. „Je to diskuse v hlavě stárnoucího muže. Proud myšlenek, ve kterém si člověk zároveň odporuje, napadá své názory,“ vysvětluje, jak ve hře našla místo pro trojici hereček – Janu Kozubkovou, Anitu Krausovou a Jindřišku Křivánkovou. „S herečkami spolupracuji dlouhodobě, vždy hledáme nějaký text, který by vypovídal o tématech, která nás zajímají, a zároveň byl aktuální,“ popisuje Ferenzová.

Sociální i politické otázky

Z Poutníka proto zmizelo vše rakouské. „To se u Jelinekové objevuje vždycky. Nacismus a vyrovnávání se s vlastní historií, sociální otázky i současná rakouská politika,“ vypočítává režisérka. „Když to škrtnete, tak text sedí na současnost u nás,“ dodává. Poutník se odehrává v domově důchodců. „Je to metafora stárnoucího života. Rozestavěný dům, který vám nepatří, jste v něm na návštěvě a čekáte na smrt,“ popisuje.

Vedle sociálních otázek však Ferenzové verze Poutníka akcentuje i politické dění. „Celá střední Evropa se odklání doprava. Je tam jasný odkaz na našeho prezidenta a strany formující se kolem Konvičky a podobných,“ říká ke hře. „Jelineková sice mluví o nacismu a holokaustu, když si však přečtete názory těchto stran či třeba Orbána v Maďarsku, tak to až překvapivě sedí,“ upozorňuje Ferenzová, pro kterou to není první setkání s Jelinekovou.

„Baví mne její práce s jazykem. Píše prozaický text a dá vám jako autorovi šanci si ho zpracovat po svém,“ vysvětluje tvůrkyně, která už působila v Divadle Na zábradlí či v Divadle Komedie.

Poutník má v Meetfactory premiéru tuto neděli.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Soubor Collectif Malunés a jejich představení Forever, happily...
RECENZE: V cirkusové pohádce vlka komanduje drsná Karkulka s cigaretou

Novocirkusové představení vycházející z klasických pohádek patřilo mezi to nejzábavnější, co letošní Letní Letná nabídla.  celý článek

Plakát k festivalu Pražské křižovatky
První Pražské křižovatky připomenou, že nikdy nejde pouze o divadlo

Činohra Národního divadla pořádá 2. až 8. října na Nové scéně první ročník mezinárodního divadelního festivalu Pražské křižovatky. Zavítají sem umělci ze...  celý článek

Jiří Hána a Milan Kačmarčík v kusu Čapek
RECENZE: Divadelního Čapka drží sám Čapek. Školy by váhat neměly

Nejen o útrapách z posledních let života Karla Čapka vypráví autorská hra, kterou končilo minulou sezonu Divadlo Rokoko.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.