Stefanie Schneider: Oksana, 2007

Stefanie Schneider: Oksana, 2007 | foto: Moravská galerie Brno

Poušť fotografky Schneiderové vás zabije, nebo ve vás něco vzkřísí

  • 1
Německá fotografka Stefanie Schneiderová testuje realitu a mění ji v sen o svobodě. Na to, jak to dělá, se nyní můžeme podívat v Brně.

Kalifornská poušť je kulisou příběhu ještěrčího krále Jima Morrissona, odkazuje k ní Jack Kerouac i klasické westerny. Pro německou výtvarnici Stefanii Schneiderovou (1968) však není jen prostorem pro její performance, je jí plnohodnotnou spoluhráčkou, objektem, partnerkou, která vrací volání nejenom ozvěnou, ale přidává i vlastní kouzlo, náruč, sílu potícího se vzduchu. Schneiderová jí obětuje rusovlásky (uhrančivá Oksana) a zaranžuje podivné situace a poušť svolí, zúčastní se hry.

29 PALMS, CA je projektem, v němž autorka na prošlý polaroidový materiál zachycuje situace v komunitě žijící na prahu pouště. V Cameře Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie rozprostírá sluncem zalitý svět čtyř filmů z Kalifornie, sérii fotografií, kytarovou píseň Flying i hudbu Coco Rosie, která prostupuje i světem místní stálé expozice a Bytostí odjinud převzatých z Galerie hlavního města Prahy a nainstalovaných v přízemí.

Stefanie Schneider: Láska, 2007Stefanie Schneider: Bez názvu, 2009

Schneiderová opanovala prostor galerie přesně tak, jak to udělala s prostorem na svých fotografiích – nevtíravě, zastřeně, zasněně, ale silou perspektivy, zamlženého vidění, důrazně a svobodně.

Americký výtvarný kritik Mark Gisbourne v souvislosti s jiným projektem Schneiderové napsal: "To, co si dokážeme představit, dává tvar tomu, co skutečně vidíme, a to, co vidíme, pak ovlivňuje naše představy." Stefanie Schneiderová dává svým dílem šanci realitě, aby se přiblížila snu, a umožňuje tak sobě i návštěvníkům galerie vnímat své sny mnohem reálněji.

Partnerky

Pro Stefanii Schneiderovou není poušť jen prostorem pro performance, je jí plnohodnotnou spoluhráčkou, objektem, partnerkou.

Zápletka příběhu, ve který se skládají jednotlivé fotografie i filmy z 29 PALMS, CA, vychází z vysílání místního rádia, které v nočním programu Lonely Hearts Radio Show odvysílalo telefonát zoufalé ženy o srdcervoucí milostné avantýře s lamačem srdcí zvaným Smoke Jumper. Každá z postav v komunitě na poušti tento příběh nějak odráží, komentuje ho svým chováním na fotografiích.

Tanec ve svatebních šatech uprostřed pouště nazvaný Dokud nás smrt nerozdělí (u něhož divák neví, jestli jde o dětskou hru nebo skutečný obřad). Oranžový parašutista na modré obloze jménem Smoke Jumper (který je podle slov autorky nezachytitelný právě jako sen, protože nejdřív létá s větrem a po přistání chodí s padákem smotaným na rameni sem a tam pouští).

Stefanie Schneider: Bez názvu, 2009

Fotografická série Flying doplněná textem písně od Max Sharamové napsaným přímo na zdi galerie (Flying without wings/ or on a cloud/ no engine/ to make a sound) a písní samou puštěnou do sluchátek zavěšených hned vedle. To všechno je zvláštně povznášejícím světem Stefanie Schneiderové a postav, které napůl zaznamenala a napůl stvořila.

Příběh hledající hranici osudu

Použitý polaroidový materiál má místy velmi výrazné kazy, posouvá barevnost fotografií, fleky překrývají podstatné situace zachycené na fotkách. To vše je ve fotografii běžně nežádoucí jev. Ne tak v případě 29 PALMS, CA – pro příběh hledající hranici osudu a svobodné vůle je podobný "zásah shůry" tím nejlepším katalyzátorem. Sen volných bytostí pouště pak podobně jako kazy na fotkách narušuje vstupní video Eurban Dying, v němž zemře autorčin kůň přímo v jejím objetí.

Vejít na tuhle výstavu je jako pustit se do pouště. Buď vás to zabije, nebo to ve vás něco vzkřísí.

STEFANIE SCHNEIDEROVÁ - 29 Palms, CA
Uměleckoprůmyslové muzeum, Moravské galerie, Husova 14, Brno, kurátor Jiří Pátek. Výstava trvá do 14. června.
Hodnocení MF DNES: 80 %