Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Políbila Dubčeka, působivý dort socialismu s lidskou tváří

  8:52aktualizováno  8:52
Řadu letošních uměleckých připomenutí klíčových událost í roku 1968 rozšířilo pražské Divadelní studio Továrna volnou trilogií Políbila Dubčeka – 1968 čas utopie.

Z inscenace Políbila Dubčeka | foto: Divadelní studio Továrna © Josef Chuchma

Autorem prvních dvou částí Ať hoří Paříž a Políbila Dubčeka je Karel Steigerwald, třetí částí je aktovka španělského dramatika Franciska Nievy Zrychlené srdce. Zatímco myšlenky socialismu zažívaly v Československu v roce 1968 svého druhu poločas rozpadu, předvedly se v průběhu květnových studentských bouří v Paříži jakoby v plné síle.

V první části, čtvrthodinové scénické koláži, improvizovanou módní přehlídku na molu - symbol buržoazního laciného pozlátka - záhy vystřídá makabrický tanec studentů, mladých teoretiků i praktiků revoluce.

Z inscenace Políbila DubčekaPři pohybových kreacích se z úst postav linou slogany slepené z vulgárního freudismu, ještě vulgárnějšího marxismu a výhrůžek, které díky významovým či situačním posunům získávají na komičnosti - například kategorický požadavek zespolečenštění žen a neobratné pokusy "dělat lásku".

Zdena Hadrbolcová s čepicí na hlavě mluví jako Sartre, "dlažební kostka jako argument" se naštěstí objevuje pouze jako citát a vzduchem jen poletuje vybledlý prapor revoluce. Zde se rodili budoucí teroristé, ale také pozdější zkrotlí představitelé různých establishmentů.

Osudové polibky
Přesun do českých poměrů je téměř plynulý, byť se vracíme o tři roky zpátky, do pražských majáles roku 1965. Jejich král, americký básník Allen Ginsberg, přijímá světelnou korunu. Hraje ho i recituje Zdena Hadrbolcová a jeho verše zaznívají i později jako komentář poetické volnosti k panující nesvobodě.

Steigerwaldův dramatický rukopis i režijní výklad Viktorie Čermákové navazují na jejich společnou kreaci Horáková x Gottwald, která se v La Fabrice objevila před dvěma lety. V neméně groteskní scénické koláži jen ubylo krutosti ve prospěch směšna, což je posun analogický přechodu z 50. do 60. let.

Z inscenace Políbila DubčekaDějovým pojítkem je příběh trojího osudového políbení. Studentka Jaruna - vedle Anity Krausové ji v montérkách jako živý komentář událostí po dvaceti letech ztělesnila Eva Salzmannová - políbila o majálesu Ginsberga, vyhodili ji ze studií a skončila ve fabrice. Tam, již jako pracující, políbila Dubčeka, a nakonec by měla políbit i Brežněva...

To jsou malé dějiny, ty velké tvoří jiní, kteří se občas nahodile promítají do těch malých. Postavou, kolem níž a zčásti jejím prostřednictvím se naplňují, je Alexander Dubček. Postavou směšnou až do vnitřností - paňácovitou podobu mu přesně vtiskl Ondřej Pavelka.

Na scénu je přivezen i s bicyklem v zaskleném futrálu, padají mu brýle, plete dohromady neslučitelné věci a Brežněv si ho na jednání v Moskvě po invazi nechává přinést jako ulovenou zvěř.

Divácky vděčná je scéna, kdy s Biľakem (Jan Lepšík) a Černíkem (Martin Učík) připravuje dort socialismu s lidskou tváří, z něhož je nakonec nevábná spálená placka.

Závěr, při němž mrazí
Jiří Štrébl si zahrál v obou dějinách: v malých chlapácky oportunistického vedoucího dílny Klabana, ve velkých generálního tajemníka Brežněva v celé rusácky samolibé parádě - ve scéně, kdy unikne Jaruninu plivanci, jej zdobí krom bílé hrudi nafouklé jako holubí vole i "gumácká" maska s typickým přebujelým obočím.

Z inscenace Políbila Dubčeka"Rusáků" je v představení víc. I když to mají být především "oni", jak je vidíme "my", všem by včetně Červoněnka (David Steigerwald) a Grečka (Filip Rajmont) - jakkoli je skvělá scéna na záchodě, kde maršál s Biľakem upečou bratrský vstup - prospělo, kdyby uměli lépe "rusky" včetně intonace a přízvuku.

Brežněvová (přehrávající Lucie Roznětínská) si plete Čechy s Čečenci. Těžko říci, jde-li o anachronismus (v představení ovšem skvělý), neboť historicky poprvé si nás s Čečenci spletl až Helmut Kohl. Je škoda, že autor jako antisportovec vynechal obojí hokejové události - to ovšem připomínám pouze jako pamětník.

V závěru mrazí: přitom nevidět žádné plamenné projevy a gesta, jen za zvuků ústřední melodie Nemocnice na kraji města vjíždíme s okupanty do dvacetiletého normalizačního seriálu.

P. S.: Třetí část, Zrychlené srdce, které má symbolizovat duchovní prázdnotu 70. let, působí po dvou dějinami sycených obrazech jako neorganická, vybledle mimočasová komorní etuda. S celkovou nevýrazností nepohnuly ani velice slušné herecké výkony Stanislava Majera, Gabriely Míčové i Jana Lepšíka.

K. STEIGERWALD, F. NIEVA - Políbila Dubčeka: 1968 čas utopie
Divadelní studio Továrna - La fabrika Praha. Režie Viktorie Čermáková. Délka 135 min.
Hodnocení: 70 %

Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



GLOSA: Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

Jaroslav Hutka (Open Air Music Festival Trutnov 2012)

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

RECENZE: Připadali si jako idioti, tak začali víc poskakovat

Záběr z představení Idiot Syncrasy souboru Igor and Moreno

Jedním ze zahraničních hostů letošního ročníku festivalu Nultý bod byla dvojice Igor and Moreno. Do pražského Divadla v...

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

Vážností bychom Vlasy pohřbili. Čekejte hvězdy i holé zadky, láká režisér

Šimon Caban na zkouškách muzikálu Vlasy

Se zdravým nadhledem pracuje režisér Šimon Caban na muzikálu Vlasy pro pražské Divadlo Kalich. Nehrozí prý patos ani...

Najdete na iDNES.cz