Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Tanec se sklenkami. O tíži sovětské totality lze vyprávět lehce

  13:56aktualizováno  13:56
Jako by tě ksichtem přetáhli po asfaltu a nezůstaly ti na něm žádné charakteristické rysy, jako by úplně zmizela tvoje vlastní podoba. Drsný citát z pera Charlese Bukowského uvozuje nejnovější inscenaci Divadla Continuo.

Ukázka z představení Poledne, které Divadlo Continuo hraje ve Švestkovém dvoře a v pražské La Fabrice | foto: Karel Fořt

Uskupení okolo režiséra Pavla Štourače si pro svoji novinku Poledne vybralo nepříliš známý příběh osmi statečných Rusů, kteří v srpnu 1968 vyrazili na Rudé náměstí osaměle protestovat proti okupaci Československa a dokázali pro svůj názor riskovat (a v podstatě i obětovat) svůj život. 

To, že se jejich pohnutky přímo dotýkaly našeho národního stigmatu, nás téměř zavazuje o jejich osudu něco vědět. Už jen z tohoto důvodu je snaha Continua chvályhodná. Poledne však není zajímavé pouze pro své východisko. Štouračovi se totiž podařilo vytvořit zřejmě vůbec nejčitelnější a a nejsrozumitelnější představení Continua za poslední dobu, které má tím pádem potenciál oslovit široké spektrum diváků.

Fotogalerie

Novinka vychází ze stejnojmenné knihy účastnice protestu Natalie Gorbaněvské; ruská disidentka v ní sesbírala průběh soudů se zadrženými demonstranty a jejich následné osudy. Sama měla v době protestu malé dítě, takže si na ni sovětská spravedlnost došlápla až o rok později, kdy ji označila za psychicky nemocnou a odeslala do léčebny. Osudy demonstrantů reflektuje i Continuo. V pro soubor typicky silných obrazech tak diváci sledují Gorbaněvskou za psacím stolem, ale i soudy s jednotlivými obžalovanými a jejich marný boj s tehdejší totalitní hydrou.

Ač je to na mezinárodní divadelní ansámbl Continuo zdaleka „nejupovídanější“ inscenace (což ostatně pomáhá zmíněné celkové čitelnosti), mluví i zde především řeč těla, originální rekvizity a působivá hudba. Ta vůbec stojí za zmínku, živý hudební soubor skrytý v pozadí jeviště za poloprůhlednou plentou hraje na strunné nástroje, které doprovází zpěv Veroniky Linhartové. 

Bez zbytečných klišé

Mezi nejpůsobivější momenty patří ekvilibristická scéna se sadou skleniček evokujících snahu lékařů Gorbaněvskou klasifikovat jako alkoholičku. Podobně silně vyznívá obraz, kdy jsou odsouzení nuceni zapojit se do propagandy, což je vzápětí nutí vyzvrátit se do kýblů.

Poledne

Divadlo Continuo

premiéra 17. března 2018

režie: Pavel Štourač

hrají: Kateřina Šobáňová, Sara Bocchini, Natália Váňová, Martin Janda, Felix Baumann, Pavel Štourač

Hodnocení­: 80 %

I tradičnější motivy jako je výslech, který zdobí jen židle a stůl, zde Štouračovi vycházejí a nezavánějí zbytečnými klišé. To hrozí snad jen u scénky děsivé postavy evokující (snad) Brežněva rozkládajícího na stůl matrjošky. I přes tíži výpovědi, kterou samozřejmě nečeká úlevný konec, však jako celek působí Poledne překvapivě křehce. Continuo se s těžkým tématem vyrovnalo skvěle. Vedle domácího Švestkového dvora v jihočeských Malovicích je možno novinku vidět i v pražské La Fabrice.




Nejčtenější

Televize Prima stáhne pořad 1 proti všem, čekala od něj víc diváků

Moderátoři pořadu 1 proti všem

Vlajková loď podzimu, jak TV Prima označovala svou novinku 1 proti všem, předčasně končí. Interaktivní tipovací soutěž,...

Zemřel zpěvák Vláďa Šafránek. Zpíval v Harleji, založil Walda Gang

Zpěvák Vláďa Šafránek zemřel v šestačtyřiceti letech

V šestačtyřiceti letech zemřel hudebník Vladimír Šafránek, zakladatel populárního uskupení Walda Gang. Známý byl i z...



Zemřel malíř Libor Vojkůvka. Proslavil se i díky cestování

Malíř Libor Vojkůvka (2009)

Vystudoval zahradnictví, ale proslavil se jako malíř samouk. Sám se považoval i za cestovatele, sběratele, akvaristu,...

Český slavík letos nebude. Chce restart, další ročníky plánuje změny

Karel Gott líbá svého dvaačtyřicátého Slavíka (25. listopadu 2017).

Anketa hudební popularity Český slavík se letos neuskuteční. Informaci deníku Právo portálu iDNES.cz potvrdil Jaroslav...

Českého slavíka zničily sociální sítě, řekl hudební kritik Vlček v Rozstřelu

Hudební kritik Josef Vlček v diskusním pořadu Rozstřel (20. září 2018)

„Pár lidí, kteří se rozhodli Slavíka zničit, jej zničili. Je to problém sociálních sítí,” řekl hudební kritik Josef...

Další z rubriky

Hrajeme v ratejně, na zájezd pojedeme jako Rolling Stones, líčí Voříšková

Eliška  Křenková a Tereza Voříšková v kusu Amerikánka

Ema Černá, to je z poloviny Eliška Křenková, z poloviny Tereza Voříšková. Alespoň tak to naznačuje plakát představení...

Po Žítkovských bohyních si objednám klauna, říká herečka Dočkalová

Tereza Dočkalová

Populární román Žítkovské bohyně spisovatelky Kateřiny Tučkové nyní ve vlastní dramatizaci uvádí pražské Divadlo pod...

RECENZE: Fidelio ve Stavovském neumí ani provokovat a nutí ke smíchu

Melanie Dienerová (Leonora) a Daniel Frank (Florestan) v Beethovenově Fideliu...

Série operních pohrom v pražském Národním divadle nebere konce. Nyní k nim přibyl i Beethovenův Fidelio. Skončí to...

Najdete na iDNES.cz