"Může. Tedy alespoň v to všichni doufáme," říká Rosťa Novák, autor, režisér a jeden z protagonistů představení, které přenáší žánr nového cirkusu do českého prostředí. -
Zkouška, na které se sešlo všech čtrnáct aktérů z řad sportovců, tanečníků, akrobatů, herců i hudebníků, proběhla se vší parádou: na místě byly rekvizity, které se podařilo shromáždit za pomoci fanoušků a přátel, i kostýmy, které Novákova partnerka, kostymérka a maskérka Kristína Záveská, sháněla, kde se dalo.
"Nejvíc jsme samozřejmě naráželi na nedostatek financí. Cirkus, i ten nový, musí být podívaná a Kristína skoro plakala, když říkala, jak krásné kostýmy by nám navrhla, kdyby na to měla prostředky. Ale nedalo se svítit, peníze nejsou," říká k tomu Novák.
Jedním dechem ale připouští, že "polní podmínky" přinášejí i nepřehlédnutelná pozitiva. "Když si vymyslíte něco, co by bylo příliš drahé, musíte zapojit fantazii. Což u divadla nikdy není na škodu," přemítá Novák.
Fantazii ostatně předvedl nejen neustále vtipkující představitel hlavní role hostinského, talentovaný herec Jiří Kohout, ale i zástupci skupiny Nightwork - Jakub Prachař, Jan Maxián a Vojta Dyk.
Zvonečky a Madonna
Zatímco Kohout zkouší takřka denně, pro muzikanty bylo velikonoční setkání prvním kontaktem s inscenací od její prosincové generálky. "Naposledy jsme se viděli loni a bojím se, že znovu se sejdeme až na generálce," přiznali hudebníci, kteří však zvládali nejen doprovázet dění na scéně, ale i bavit kolegy nápaditými improvizacemi.
"Vůbec netuším, kdy ti tři zkoušejí, ani jak moc. Ale i po těch měsících se celkem chytají, a dokonce si sami vymysleli nové číslo," divil se Martin Kukučka z režijního dua SKUTR, které Novákovi vypomáhá s realizací, když sledoval "zvonečkovou" verzi hospodského šlágru Orchestrion. "Udělali jsme ho jako překvapení pro Rosťu. A docela jsme si oddechli, že nám prošlo," radoval se Prachař.
Právě "kluci z Nightworku" jsou ale jinak učebnicovým příkladem toho, co je pro La Putyku více než příznačné. "Máme tu špičkové herce, špičkové sportovce, špičkové tanečníky a každý jeden z nich musí vedle Putyky stíhat i své vlastní projekty. Mě nevyjímaje, všichni se musíme nějak uživit. Sejít se v plné sestavě je pak ale skoro nemožné, nezbývá nám než zkoušet po nocích," vysvětlil Novák s tím, že i tentokrát musí vydržet do časných ranních hodin.
Zkoušet fyzicky náročné výstupy až do rána by člověku mohlo připadat málem jako trest, ne tak ale aktérům La Putyky. "Náladu, která tu vládne, jsem už dlouho nikde nezažil," komentoval dění v sále druhý ze "Skutrů" Lukáš Trpišovský a spolu se svým kolegou fascinovaně pozoroval, jak si "herci hrají".
Trampolínový trénink, při němž mistr republiky Petr Dejl s Terezou Toběrnou pilovali tango ve vzduchu, střídaly kejkle s obřími míči, tanečníci tančili jako Madonna či Michael Jackson - to podle toho, co jim zrovna hraví hudebníci během svých improvizací předložili.
Duo artistů si dokonce střihlo "módní přehlídku", k níž je inspirovala plocha gymnastického koberce. To vše s nefalšovaným budovatelským transparentem za zády.
La Putyka se totiž až do posledních dnů zkouší v budově bývalého Rudého práva. "Pronajali jsme si tu sál, protože je velký a levný," říká Novák k prostorám, které mimo jiné využil i ansámbl Havlova Odcházení. Včetně onoho transparentu.
"Je fakt, že ten nás pořád dostává," směje se Novák. Do La Fabriky, kde 21. dubna proběhne premiéra, si ho prý ale nepovezou. "Už tak máme co tahat. Jsme přece cirkusáci."