Skladatel Jaro Filip je i osm let po smrti vlastně stále živou součástí slovenské hudební scény. Začátkem letošního roku vyšlo album jeho starších písní, nazpívaných v produkci Ivana Táslera především mladšími slovenskými interprety, nyní se další várky zhostili dva z jeho nejbližších spolupracovníků na dalším tematickém projektu.
Princip alba je jednoduchý a naznačuje jej už jeho název: písně, které otextoval Richard Müller (a v originále je zpíval buď sám, nebo skladatel), nyní interpretuje Milan Lasica, a naopak Lasicovy texty (ať už pro Filipa či dvojici Lasica – Satinský) přezpíval Richard Müller.
Producentem a hudebním aranžérem alba je Oskar Rózsa, multiinstrumentalista (především basista) a skladatel, který svou hudební dráhu "viditelně" započal v roce 1994 právě za Müllerovými zády při nahrávání jeho slavného alba 33. Přes nejrůznější peripetie, kdy se věnoval hudebním experimentům, jazzu i vážné hudbě se nyní vrátil na pomyslný začátek – a jeho zkušenosti a zejména specifický mix citu pro píseň a progresivního myšlení jsou znát.
Mnohé Filipovy písně jsou skutečně vynikající, vždy ale i díky textům, z nichž přes Lasicův vkus a dovednost přece jen vycházejí "vítězně" (i při vědomí, že hudba nejsou závody) ty Müllerovy. A to nejen hity Cigaretka na 2 ťahy a Milovanie v daždi, možná dvě vůbec nejlepší položky zpěvákovy kariéry, ale i "rouhačská" Boh aj v pekle prsty má nebo existenciální Život ("Je to najlepší text môjho života," říká o něm v bookletu Müller) – Milan Lasica měl ke své deklamativní interpretaci skutečně skvělý materiál.
Oskar Rózsa přisoudil Filipovým písním soudobý sound, ve kterém sice v prvním plánu nehraje roli, který zvuk je syntetický (a že jich je tu opravdu hodně) a který "živý", nicméně šťastná ruka při výběru hudebníků je další složkou, která povyšuje velkou část nahrávek.
Za zvláštní upozornění v této souvislosti fantastická křídlovka Dana Brantigana v písni Milovanie v daždi, tradičně vynikající a stylová foukací harmonika Ericha Boboše Procházky v Boh aj v pekle prsty má a zejména hra nejtvořivějšího slovenského kytaristy Andreje Šebana v závěrečné šestiminutové verzi Cigaretky na 2 ťahy.
Přes veškerou zvukovou barvitost, sahající od folklorních inspirací v úvodní Vyletel vták až po skoro triphopové polohy, které vlastně v práci s elektronikou (co do zvuků i rytmů) prostupují celým albem ovšem Oskar Rózsa udržel albu naprostou kompaktnost a pevnost. Oba interpreti a autoři jsou vlastně sice nepřeslechnutelnou a nepostradatelnou, ale přece jen ozdobou producentovy skvělé práce.
Müller spieva Lasicu, Lasica spieva Müllera, Lasica a Müller spievajú Filipa
Vyd. 44/Sony BMG, čas 55:54
Hodnocení iDNES.cz: 80 %