Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plzeň tleskala divadelnímu obludáriu bratří Formanů

  9:29aktualizováno  9:29
Bývají to většinou vysmívané hříčky přírody: žena obrostlá srstí, nemotorný silák, mořská panna. Právě jim však patřil na letošním plzeňském festivalu Divadlo největší potlesk.

Z inscenace Obludárium divadla bratří Formanů - Festival Divadlo, Plzeň (9. září 2008) | foto: ČTK

Respektive hercům, kteří se na jeden večer převlékli do jejich kůže v Obludáriu Divadla bratří Formanů. Nová kočovná inscenace Petra a Matěje Formanových byla jednoznačným vrcholem šestnáctého ročníku přehlídky, která se počítá mezi nejvýznamnější divadelní události u nás. Zatímco oficiální část festivalu včera skončila, Obludárium na nádvoří plzeňského pivovaru zůstane až do 20. září.

. Obludárium budí strach i smích

Z lásky ke starým cirkusům, šantánům, kabaretům se vyznali bratři Formanovi ve své inscenaci Obludárium. Všechny produkce zmizelých nočních podniků z dob, kdy se do společnosti nosily fraky, chtěly v divácích probouzet zejména emoce: úžas, strach a smích. Přesně to se Obludáriu povedlo. Jde o "senzační" představení plné "atrakcí" v tom nejlepším slova smyslu. S pokleslými žánry si pohrává, skládá jim hold a současně je s nadsázkou - ale bez posměchu - komentuje.
Okouzlení vyvolává již dvoupatrový stan ve tvaru rotundy, který zevnitř tvoří zdobná železná konstrukce obložená dřevem, navozující atmosféru secesního kabaretu. Obdivovat interiér je ovšem možné až po skončení představení, protože do Obludária se vstupuje v polotmě. Když si chtějí diváci rozsvítit slabé lampičky, musí použít energii vlastních paží a roztočit generátor na kliku. V příšeří, které navozuje atmosféru víc tušeného než jasně viditelného, se odehraje celá inscenace. Do sledu jednotlivých čísel se promítají mikropříběhy a vztahy postav. Nad hlavami diváků létá krasojezdkyně na koni, zpívá mořská panna a perfektní music- hallový výstup s deštníky předvedou čtyři bratři "Fréres Jacques". Obludárium je dokladem, že divadlo stále umí být místem zázraků. Malým zázrakem je i fakt, že série představení v Plzni nebude proti původním plánům jediná. V listopadu se Obludárium představí patnáctkrát v Praze.

Jak vymírá vesnice
Plzeňské publikum nejradši chodí na česká divadla a v tomto ohledu jim festival nabídl velký výběr: přehlídka pozvala zahraniční kritiky, kterým chtěla nabídnout reprezentativní průřez z domácí tvorby.

Hned na úvod naservírovala Smrt Pavla I. Městského divadla Brno s vynikajícím výkonem Erika Parduse coby carského diktátora, muže několika tváří - zupáckého krutovládce, udílejícího drakonické tresty za špatně dopnuté knoflíky uniformy, poťouchlého žertéra i něžného, poetického milence. Mezi divácké hity patřil i Hrdina západu pražského Činoherního klubu či komorní opera Národního divadla Zítra se bude... s excelentní Soňou Červenou, kterou publikum odměnilo dlouhými ovacemi.

Na plzeňském festivalu se tuzemské divadlo konfrontuje se zahraničními hosty. Z tohoto střetu vychází obvykle bez šrámů, letos by se dalo říci, že i vítězně. Zaujalo i zahraniční odbornou veřejnost, která si nedala ujít zejména Havlovo Odcházení.

Zahraniční hosté tentokrát přijeli z Chorvatska, Srbska, Slovinska a také ze Sicílie. Záhřebské Divadlo mladých přivezlo chorvatskou inscenaci roku nazvanou Na druhou stranu. Na scéně je olezlá pohovka a na ní se tísní čtyři herci. Matka, její přítelkyně, syn a soused.

V centru pozornosti je matka, nemocná apatická žena, fungující pomocí zažitých stereotypů. Tím provokuje své okolí, které se jí snaží z letargie vytrhnout. Rozehrávání situací však v Plzni úplně nevyšlo a vyznění inscenace zkomplikovaly titulky, které se "zlovolně" předcházely o několik replik.

Jako ze zcela z jiného světa pak působila srbská inscenace slavného bělehradského divadla Atelier 212 Vymírání. Mladý dramatik Dušan Spasojević v ní na osudu dvou rodin vylíčil odumírající svět srbské vesnice, kde rodiče marně schraňují pro své děti grunty, matky trpně snášejí rány od svých mužů a kdekomu "rakije vypálí díru do hlavy".

Stylově čistou inscenaci držely pohromadě soustředěné herecké výkony. Sama hra sice pojmenovává palčivý problém vylidňování venkova, v českém prostředí však svým patosem a silným akcentováním symbolů půdy, kříže a rodiny působila trochu jako z 19. století.

Méně známý Marlowe
Všeobecnou srozumitelnost naopak prokázala silná, emocemi prodchnutá inscenace Můj život italské režisérky Emmy Dante, která je "lamentem" matky za tragicky zesnulým synem. Žal za zemřelým dítětem se v kuse mísí s nezměrným jižanským životním elánem, aniž by jedno s druhým bylo v rozporu.

Typická italská "mamma" (bravurně hraná mladou herečkou), která své syny stejně intenzivně plísní, jako miluje, přijde o benjamínka. Inscenace staví na metaforách a energii herců, jednoduchou zkratkou umí vytvořit mimořádně silný obraz. Syn, který řádí na kole, náhle odhodí bicykl a jedním skokem se ocitne na posteli - katafalku, matka strojí své dítě do bílého jako na zábavu, jenže ve skutečnosti do rakve a finále pak tvoří zběsilý tanec matky s mrtvým synem, nikoli náhodně na hudbu z Řeka Zorby.

Čtveřici "jižních" inscenací uzavřelo Slovinské národní divadlo s hrou alžbětinského dramatika Christophera Marlowa Edvard II. Text u nás hraný jen zřídka je považovaný za první hru, která otevřeně tematizuje homosexualitu, současně je podobně krvavým kolotočem intrik a královražd jako historické hry Shakespearovy. Režisér Diego de Brea vytvořil klipovitý obraz šílenství, krutosti a zmaru, kde jediným opravdovým citem je nepovolená láska.

Program každého festivalu je vždy výsledkem kompromisu technických a finančních podmínek i kalkulace s diváckém zájmem. V Plzni letos obětovali pouliční produkce. Důvody byly nejen finanční, před pár týdny v Plzni skončila přehlídka Na ulici, zaměřená právě na tyto formy umění. Trocha oživení ve formě open-air představení by festivalu přesto neuškodila, vždyť heslo přehlídky "fandíme divadlu" vyžaduje nejen distingované dámy a pány v lóžích, ale i "kotel fanoušků".




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

Děti okupantů? Turisté v kožichu? V Arše řeší vztah k dnešním „Rusákům“

Záběr z představení Rusáci?

Jak se mladí Rusové žijící v Česku vyrovnávají s naším historickým komplexem? Jak vnímají vlastní minulost? I tyto...

VIDEO: Letní Letnou zahájí milostný dopis, podívejte se na zkoušku

Zkouška zahájení 15. ročníku festivalu Letní Letná

V pražských Letenských sadech večer začíná 15. ročník festivalu nového cirkusu a pantomimy Letní Letná. Více než 30...

Najdete na iDNES.cz