Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ploše, ploše čtete klasika!

aktualizováno 
Poslední premiéra nedávno skončené sezony v Národním divadle, Aischylova Oresteia, byla příznačnou tečkou za šestiletým působením Josefa Kovalčuka ve vedení první scény. Nedotaženosti a špatný odhad vlastních sil provázely v posledních letech většinu inscenací v ND.

Také Oresteia v režii Ivana Rajmonta má daleko k organickému výkladu vrcholného díla velkého tragického básníka - jde spíše o slepenec nápadů. Platí to například o scéně: na jedné straně mauzoleovité brány z „divadelního“ mramoru, naturalistická vana nebo kanape s mrtvolami, na druhé straně téměř performance u Agamemnónova hrobu se skutečnou hlínou. Platí to i o hereckých výkonech.

Královna Klytaimnéstra Taťjany Medvecké je většinou selkovitá, plebejská, křečovitě, a tedy rušivě si stoupá na špičky, aby ze sebe vyrazila koncovky slov. Z jejího rozhodování na nás ani na chvíli nedýchne neodvratná nadosobní osudovost a když se před smrtí z rukou vlastního syna odvolává na osud, vyznívá to jen jako vytáčka, ne-li lest.

Jan Novotný (Aigisthos), který disponuje dostatečně nosným hlasem, musí naopak nadbytečně vyřvávat jako na pastvě. Nejpřirozeněji vedle Oresteia (Tomáš Petřík) působí Elektra (Martina Válková) a v první části paradoxně i „jurodivá“ Kassandra Sabiny Králové.

Hudba Martina Dohnala je až na pár slibných náběhů příliš průvodní, ne-li přímo „soundtracková“, jde víc po příběhu než po smyslu. Chór režie proměnila na nedělní „pokostelové“ strýce ze Slovácka či současného Řecka. Objevují se v něm vedle  „velebných kmetů“ Radovana Lukavského a Miroslava Doležala také Josef Vinklář či

Oresteia
Národní divadlo, Praha

Režie Ivan Rajmont
Překlad Petr Borkovec
Matyáš Havrda
Scéna Martin Černý
Hudba Martin Dohnal
Dramaturgie Johana Kudláčková
Hrají

Ladislav Mrkvička
Radovan Lukavský
Josef Vinklář
Taťjana Medvecká
Boris Rösner
Jiří Štěpnička
Miloslav Mejzlík
Sabina Králová
Tomáš Petřík
Věra Galatíková
Eva Salzmannová
Vlasta Chramostová
František Němec
Tomáš Petřík

Oresteia - premiéra

18. června 2002

Ladislav Mrkvička a další - možná byl touto individualizací Chór až příliš přetažen na stranu smrtelníků, než aby mohl účinně vyjevovat hlubinné mysterium tremendum.

Je vinou bohů či lidí, že od dějů provázejících úděl smrtelníků jedni i druzí odvracejí v děsu tvář? Kde je počátek zlého a co se musí odehrát, aby nakonec „zvítězilo dobro“, jak si přeje právě Chór v Aischylově dramatu? A odkud se bere strach doléhající na člověka a drtící jej? Je jeho údělem? Nejde totiž jen o strach z nejisté budoucnosti, o okolnosti nejistého pobývání člověka ve světě, současného člověka nevyjímaje. Je třeba dát nahlédnout do samé tragické propasti lidství a života vůbec a právě u současníků je nutno otřást s jejich dnešními „bohy“ či spíše bůžky.

Tak čtu a do naší doby si „protahuji“ Aischylovo drama. A tudíž  si myslím, že by nebylo od věci závěrečnou, smírnou část, překladateli nazvanou Laskavé bohyně, buď vypustit, anebo ji přenést do plenéru - vždyť divadelní prostor ji nenapravitelně utiskuje!

Ve Stavovském divadle promlouvá Athéna (ústy Evy Salzmannové) jako nějaká kněžna Zaháňská ku svým poddaným - a abychom názorně viděli rodící se prvky demokracie, hledištěm se plouží statisté - „voliči“ v našem občanském civilu. Je to strašné zploštění významu, ač i závěrečná část má své mystérium: z chaosu se rodí řád a spravedlnost nemůže být jenom dílem lidí.

Fotografie z představení Oresteia v Národním divadle.

Fotografie z představení Oresteia v Národním divadle.

Fotografie z představení Oresteia v Národním divadle.

Fotografie z představení Oresteia v Národním divadle.

Fotografie z představení Oresteia v Národním divadle v Praze.

Fotografie z představení Oresteia v Národním divadle v Praze.

Fotografie z představení Oresteia v Národním divadle v Praze.

Fotografie z představení Oresteia v Národním divadle v Praze.

Fotografie z představení Oresteia v Národním divadle v Praze.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pohled do bytu jednoho z vlastníků, který je před představení dostupný v rámci...
RECENZE: V kasárnách si utahují ze schůzí vlastníků bytových jednotek

Podobně jako byl pro Tolkienovo společenstvo prstenu nadlidský úkol donést prsten do Mordoru, jen pro Společenstvo vlastníků téměř nemožné cokoli vyřešit na...  celý článek

Tomáš Töpfer a Dagmar Havlová v představení Lev v zimě
Nemám tak krásné modré oči jako O’Toole, líčí Töpfer svého Lva v zimě

Tři bratři toužící po koruně, lstivá zhrzená manželka. To vše musí ve hře Lev v zimě, kterou proslavil i film s Peterem O’Toolem, řešit stárnoucí král Jindřich...  celý článek

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.