Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V dětství četla o Malence. V AnderSenovi se ale Plodkové zdají děsivé sny

  14:56aktualizováno  14:56
Pohádkový svět, ve kterém si víla vezme život, opuštěné děvčátko umrzne na chodníku, cínový vojáček s jednou nohou se rozpustí. Pražské Divadlo Na zábradlí chystá na pátek druhou letošní premiéru, kterou bude AnderSen s Janou Plodkovou v jedné z hlavních rolí.

Herečka Jana Plodková | foto: KIVA

Zvláštně napsaný název shrnuje hlavní témata nejnovější režie zdejšího uměleckého šéfa Jana Mikuláška. Půjde především o snění a o svět Hanse Christiana Andersena. Jeho pohádky i deníky se pro inscenaci staly základem, tvůrci do nich však přimíchali herecké zkušenosti se sněním i osobní zážitky.

„Hledali jsme souvislosti mezi Andersenovými pohádkami a příběhy herců, když byli malí. Zajímal nás samozřejmě také Andersen samotný, v inscenaci se objeví několik fragmentů ze spisovatelových deníků,“ přibližuje režisér svou koncepci.

„Přispěla jsem vším, co mě nějakým způsobem ovlivnilo. Jsou tam strachy, vnímání sebe sama z pohledu dítěte i dospělého. Všeobecně nejde úplně o pozitivní myšlenky, přece jenom sám Andersen byl osoba komplikovaná,“ uvažuje herečka Jana Plodková.

Fotogalerie

Podle ní AnderSen vzniká naprosto stejným způsobem jako předchozí kusy Požitkáři, Hamleti a Posedlost. „Jediný rozdíl je v míře odhalení. Teď jsme šli hlouběji, v předchozích představeních jsme měli možnost se za cokoliv schovat,“ říká herečka.

„Já jsem Andersenovy pohádky milovala. Upřímně spíše díky Trnkovým obrázkům. Proto jsem nejraději snila o Malence a četla ji nejčastěji. V inscenaci není, protože to byla nejpozitivnější pohádka ze všech,“ dodává Plodková, která tu účinkuje i s Petrem Čtvrtníčkem.

Po smrti, herectví a lásce si scéna zvolila snění a opět tak činí svou originální formou vršící asociace a drobné příběhy do rozmanité mozaiky. Nebude se však opakovat? „Ne, to opravdu nehrozí, i když je tu samozřejmě vědomá návaznost. AnderSen je ovšem mnohem osobnější a intimnější, výsledný tvar je, troufám si říct, svobodnější, nespoutanější,“ srovnává Mikulášek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Pohled do bytu jednoho z vlastníků, který je před představení dostupný v rámci...
RECENZE: V kasárnách si utahují ze schůzí vlastníků bytových jednotek

Podobně jako byl pro Tolkienovo společenstvo prstenu nadlidský úkol donést prsten do Mordoru, jen pro Společenstvo vlastníků téměř nemožné cokoli vyřešit na...  celý článek

Martin Zounar během zkoušek nového nastudování Krysaře, ještě bez kostýmů
Zounar: Seriál Sousedé dehonestuje hereckou profesi, výsledek je otřesný

Když před několika lety Martin Zounar naskočil do muzikálu Děti ráje, mnohé fanoušky tím překvapil. Populární herec byl spíš než zpěvem známý coby šikovný...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.