Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V dětství četla o Malence. V AnderSenovi se ale Plodkové zdají děsivé sny

  14:56aktualizováno  14:56
Pohádkový svět, ve kterém si víla vezme život, opuštěné děvčátko umrzne na chodníku, cínový vojáček s jednou nohou se rozpustí. Pražské Divadlo Na zábradlí chystá na pátek druhou letošní premiéru, kterou bude AnderSen s Janou Plodkovou v jedné z hlavních rolí.

Herečka Jana Plodková | foto: KIVA

Zvláštně napsaný název shrnuje hlavní témata nejnovější režie zdejšího uměleckého šéfa Jana Mikuláška. Půjde především o snění a o svět Hanse Christiana Andersena. Jeho pohádky i deníky se pro inscenaci staly základem, tvůrci do nich však přimíchali herecké zkušenosti se sněním i osobní zážitky.

„Hledali jsme souvislosti mezi Andersenovými pohádkami a příběhy herců, když byli malí. Zajímal nás samozřejmě také Andersen samotný, v inscenaci se objeví několik fragmentů ze spisovatelových deníků,“ přibližuje režisér svou koncepci.

„Přispěla jsem vším, co mě nějakým způsobem ovlivnilo. Jsou tam strachy, vnímání sebe sama z pohledu dítěte i dospělého. Všeobecně nejde úplně o pozitivní myšlenky, přece jenom sám Andersen byl osoba komplikovaná,“ uvažuje herečka Jana Plodková.

Fotogalerie

Podle ní AnderSen vzniká naprosto stejným způsobem jako předchozí kusy Požitkáři, Hamleti a Posedlost. „Jediný rozdíl je v míře odhalení. Teď jsme šli hlouběji, v předchozích představeních jsme měli možnost se za cokoliv schovat,“ říká herečka.

„Já jsem Andersenovy pohádky milovala. Upřímně spíše díky Trnkovým obrázkům. Proto jsem nejraději snila o Malence a četla ji nejčastěji. V inscenaci není, protože to byla nejpozitivnější pohádka ze všech,“ dodává Plodková, která tu účinkuje i s Petrem Čtvrtníčkem.

Po smrti, herectví a lásce si scéna zvolila snění a opět tak činí svou originální formou vršící asociace a drobné příběhy do rozmanité mozaiky. Nebude se však opakovat? „Ne, to opravdu nehrozí, i když je tu samozřejmě vědomá návaznost. AnderSen je ovšem mnohem osobnější a intimnější, výsledný tvar je, troufám si říct, svobodnější, nespoutanější,“ srovnává Mikulášek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Eliška Balzerová
Nádherných dvacet let, loučí se Balzerová s Divadlem na Fidlovačce

Náhlý červnový odchod Elišky Balzerové z jejího domovského Divadla Na Fidlovačce veřejnost překvapil. „Už to přebolelo, rány zhojeny,“ komentuje svůj...  celý článek

Záběr z nové verze muzikálu Krysař
RECENZE: Landův temný muzikál Krysař zabírá i po letech a bez Landy

Vznikl před jednadvaceti lety, přesto se soudobé muzikálové produkci nadále vymyká.   celý článek

Lucie Benešová, Václav Kopta, Jana Bernášková a Igor Chmela v komedii Dvě noci...
RECENZE: Karlštejn Vetřelci moc nesedí. A Kolečko Kalichu asi také ne

Prostředí zbohatlíků si bere na paškál novinka, kterou pro Divadlo Kalich napsal Petr Kolečko a zrežíroval David Drábek. Kreativní duo si však neujasnilo, pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.