Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plakáty parodující olympijskou kampaň kdosi zničil

  16:47aktualizováno  16:47
Centrum pro současné umění ponechá po několik dní jako svědectví na zdi pod Letenskými sady v Praze poničenou výstavu skupiny Guma Guar, která parodovala kampaň na pořádání olympijských her v Praze.

Expozice Kolektivní identita - poničené plakáty | foto: Guma Guar

Plakáty někdo zničil v noci z 29. na 30. května. Jsou přetřeny černou barvou, na místě zůstal i váleček na dlouhé tyči. Podle pořadatelů výstavy nejde o vandalský čin, ale o vyjádření nesouhlasu s poselstvím výstavy.

Expozice Kolektivní identita - poničené plakáty"Poničené obrazy necháme několik dní na místě jako doklad problematických aspektů hledání cesty ke svoboděmu projevu," uvedla kurátorka Centra pro současné umění Zuzana Štefková.

Výstava Kolektivní identita byla reakcí na kampaň města vytvořenou společností Praha olympijská. Využila pro ni tváří umělců, kteří pózovali ve sportovních dresech, a vyslovili tak svou podporu pořádání olympiády v Praze.

Expozice Kolektivní identita - plakát František MrázekGuma Guar ve svém projektu využila stejný princip, jen použila tváře lidí, které veřejnost spojuje s kriminalitou a podsvětím - například Františka Mrázka, Tomáše Pitra, Viktora Koženého, Libuši Barkovou či Radovana Krejčíře.

Jinak plakáty vypadaly stejně jako oficiální kampaň, Guma Guar na ně umístila i logo Prahy olympijské a její slogan "Všichni jsme v národním týmu".

Společnost se ale proti údajnému zneužití loga ohradila. Přestože podle pořadatelů výstavy nešlo o porušení zákona o ochranných známkách, výstavu chtěli ukončit.

Expozice Kolektivní identita - plakát Viktor KoženýV zákoně se uvádí, že "nikdo nesmí v obchodním styku bez souhlasu vlastníka ochranné známky užívat", žádná z definic obchodního styku uvedená v zákoně se ale podle Štefkové nevztahuje na užití loga a sloganu Praha olympijská v projektu Kolektivní identita.

Logo a slogan byly podle ní použity jako citát v rámci kritiky rozhodnutí městských zastupitelů, kteří vynaložili značné prostředky z pražského rozpočtu na mediální kampaň. Ta přitom podle pořadatelů výstavy jednostranně prosazuje veřejnou podporu "jistému podnikatelskému záměru". Kampaň stála podle magistrátu asi čtyři miliony korun.

Jde o druhou výstavu podepsanou skupinou Guma Guar, kterou poničili vandalové. Skupina čtyř černě oblečených lidí 1. května sprejem s autolakem poničila expozici, která se zabývala předloňským rozhodnutím ministerstva vnitra zakázat činnosti Komunistického svazu mládeže.

foto Vandalové zničili výstavu o totalitě
incident začala vyšetřovat policie

O pořádání her, které jsou dnes navzdory původní olympijské myšlence spojeny s řadou problematických prvků, jako je komercializace, doping či extrémní a zdraví poškozující výkony, by se podle pořadatelů výstavy měla vést racionální diskuse.

"Masivní nákladná kampaň usiluje o vytvoření pocitu umělé sounáležitosti a veřejné podpory olympijských her v Praze v roce 2016. Byla to právě tato mediální 'výroba souhlasu', kterou umělci kritizovali svým projektem," říká Štefková.

Umění ve veřejném prostoru má podle ní jedinečnou možnost aktivizovat veřejné mínění k řešení společné věci.

Tato praxe umělecké reflexe sociálního dění je hluboce zakořeněna v evropské tradici, ale zvláště od počátku 60. let 20. století se v demokratických zemích bouřlivě rozvíjelo umění angažované v politických a sociálních otázkách a bylo vždy podporováno ze státních fondů a z daní občanů.

"Bohužel v českém kontextu určitá rezidua totalitní praxe tuto otevřenost veřejného diskurzu občas zamlžují," uvádějí pořadatelé výstavy.

Autor:



Nejčtenější

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Úkryt v horách či masový hrob. Osud nepohodlných v Íránu, odhaluje Harouni

Sním o tom, že je hora stále celá, Shadi Harouni, 2017

Zprávy o Íránu a jeho vlivu chrlí média, obzvlášť v několika posledních měsících téměř nepřetržitě. Přesto o obyčejném...

World Press Photo vyhrál snímek Venezuelana hořícího po výbuchu motocyklu

FOTKA ROKU: Ronaldo Schemidt, Agence France-Presse - Venezuelská krize (3....

Fotografie Venezuelská krize zachycující hořícího demonstranta během nepokojů namířených proti prezidentu Madurovi se...

Modiglianiho Ležící akt se stal čtvrtým nejdráže prodaným obrazem

Obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le côté auche) - Ležící akt (na levém...

Za 157,2 milionu dolarů (3,4 miliardy korun) se na aukci v New Yorku prodal obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le...

Najdete na iDNES.cz