Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pitínský chystá Lišku Bystroušku

  8:03aktualizováno  8:03
Do Slováckého divadla v Uherském Hradišti se už potřetí vrátil režisér J. A. Pitínský. Po Preissově Gazdině robě a vlastní dramatizaci Dostojevského Bratrů Karamazových připravuje inscenaci Liška Bystrouška podle stejnojmenné knihy Rudolfa Těsnohlídka.

Pitínského nejnovější inscenace nebude sentimentální fraškou ze života lidí a zvířat. "Vše, co se v románu odehrává, je viděno pak očima textu dramatického, tragédie rázu fantaskního," říká režisér svým typickým košatým, barokizujícím slohem. Liška Bystrouška s Jitkou Joskovou v titulní roli má premiéru dnes.

Vaše inscenace má podtitul Příběhy krve. Proč?
Pokud jde o krev, je to přímo v Těsnohlídkovi už úplná spoušť. Napřed na lýtku chlapeckém, pak ten zástup zardoušených kohoutů, pak další havěti opeřené, zajíci, prasata, všechna ta síla je jaksi v zubech. A už vůbec nemluvit zde o krvi lidské. Hlavně zpěněné, bouřně zkalené krvi Revírníkově. A s ním spojený hlad a s ním spojené nejchoulostivější vášně. Je to přímočaře velmi milý podtitul.

Příběh Lišky Bystroušky proslavil Leoš Janáček. Inspirovala vás Janáčkova opera?
My musíme na divadle udělat to, co Janáček má v hudbě. Z libreta vzal jsem některé jen motivy, například zabití Bystroušky. Ale u nás je to ještě horší, vlastně je to tak strašné, že bych o tom nechtěl mluvit.

V inscenaci jste využil i postupy japonského divadla.
Chtěl jsem, aby pohyb herců byl vyspělý a delikátní zároveň, krásný a vycházející z jiných tradic, než by lidé čekali. V tom nám pomáhal Igor Dostálek, který je znalcem japonského divadla. Očekávám, že divadelní metodika vycházející z japonského divadla vtiskne zvířátkům pohyb neokázalý a neviděný, zároveň i vnitřně vědoucí. Navíc se v představení světy lidí a zvířat v nečekaných chvílích prolínají.

Chcete se tedy vyhnout tomu, aby herci vypadali jako zvířata, ale divák přesto musí hned poznat, že představují zvířata?
V podstatě jde o to, aby měli duši zvířat a dovedli ji pochopit a ztvárnit. Ne hloupě vyplazovat jazyk nebo dělat přemety.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záběr z představení O medvědovi, který plul na kře
RECENZE: Islanďanka Eliška Křenková s řehtačkou loví zatoulaného medvěda

Veselé i poetické představení plné moderní choreografie a akrobatických výkonů připravila do La Fabriky Jana Burkiewiczová se svým souborem. Inspirovala se...  celý článek

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Eva Salzmannová v jediné roli kusu Jasno lepo podstín zhyna
RECENZE: Eva Salzmannová hraje ulepeného pobudu v šusťákovce

Jasno lepo podstín zhyna. Po podivným názvem se skrývá velký výkon Evy Salzmannové, která se skvěle vypořádala s náročným monodramatem v pražské MeetFactory.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.