Přehlídku 3× Theodor Pištěk v pražském Museu Kampa iniciovala Meda Mládková u příležitosti nedávno oslavených umělcových 75. narozenin. Současně Galerie Pecka vydala umělci rozsáhlou monografii. Kvůli malým prostorám a rozsáhlému dílu musela být výstava rozdělena do tří částí uvedených postupně od října 2007 do ledna 2008.
Rychlá auta i ženy
První a druhá část byla věnována malbě, do které se promítala autorova filozofická přemítání o světě. Třetí část laděná do stejných tematických intencí je věnována hlavně instalacím, ve kterých Pištěk zdánlivě neslučitelně kombinuje kovové reliéfy a sochy (vytvořené z karoserií a motorů závodních aut) s velko formátovými romantickými obrazy přírody. Ze závodních aut vytváří ikony zrychleného způsobu života dneška.
Pištěk ve svých instalacích neskrývá ani obdiv k ladným ženským křivkám. Svědčí o tom například z karoserie vyklepané sousoší zády otočených žen v životní velikosti nazvané Gemini, jež může divákovi připomínat mimozemské postavy.
Dílo s názvem Italské prázdniny kombinuje malbu s artefakty z prostředí závodiště a odkazuje na zkušenosti automobilového závodníka. Je totiž spojené s autorovou vzpomínkou na havárii. Jako varování před zkázou působí instalace nazvaná Konec lesa představující vrak vyhořelého auta, jež nechal malíř dovézt z pařížských předměstí v době tamějších nepokojů. Krajina spáleniště vyvolává děsivou představu o tom, jak by mohl vypadat svět přeplněný technologiemi, které se lidem vymkly z rukou.
Výtvarník oceněný Oscarem
Výstava přináší ojedinělý pohled na běžný život – na jedné straně prostoupený krásou a smyslností, na druhé straně varující před povrchností, bezvýchodností a destrukcí.
Jeho kovové instalace vzdáleně připomínají estetizované sochy Karla Nepraše, který využíval ke své tvorbě kovové díly a ručně odlévaný instalatérský materiál.
Tvorba Theodora Pištěka se dnes nachází ve významných sbírkách u nás i v zahraničí. Autor je považován za jednoho z nejvýraznějších evropských umělců současnosti.
Jako kostýmní a scénický výtvarník získal Pištěk Oscara (za film Miloše Formana Amadeus, 1984) i cenu francouzské filmové akademie Caesar (za Formanův film Valmont, 1990). V poslední době odmítal nabídky spolupracovat na velkých výpravných hollywoodských filmech, aby se mohl věnovat umění.
3× Theodor Pištěk
Museum Kampa, Praha. Kurátorka Meda Mládková. Výstava potrvá do 20. ledna. Vstupné 80, snížené 40 korun.
Hodnocení MF DNES: 70 %