Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Písničkář Charlie Soukup po dvaceti letech: žádná antikvární vykopávka

  17:57

Začnu osobně. Někdy v polovině 70. let, jako studentský návštěvník koncertů písničkářského sdružení Šafrán, jsem si od kohosi nahrál undergroundové zpěváky s kytarou Svatopluka Karáska a Charlieho Soukupa, již veřejně vystupovat nemohli, a možná ani nechtěli. První z nich mě oslovil jen některými z písní své evangelické zvěsti, ale "sprostého" Soukupa "sjížděl" jsem bez ustání. Spolu se šafránským Vlastimilem Třešňákem, jehož bolestně vykřikované výpovědi každým dalším měsícem nabíraly na intenzitě (než byl vypuzen do exilu), Soukup souzněl s mými životními pocity, jež nebyly politické, nýbrž jaksi ontogeneticky dané, typické pro ten věk ("Přál bych vám prožít ránu morovou/ pak míň pevně už byste stáli nad vodou/ snad pátý z vás by živý zůstal náhodou/ by rozklad těl svých známých zíral pod nohou"). Bylo to vnímání bez souvislostí. Na umělecký a politický kontext Soukupa a několika dalších autorů v dubnu 1977 upozornil Jan Lopatka ve studii Literatura v katakombách. Lopatkova studie, spolu s portrétními vyznáními Marie Benetkové, Vratislava Brabence a Ivana M. Jirouse, tvoří doprovod k nynější knize Charlieho Soukupa. Svazek Radio, složený z oddílů Básně (čítá jen čtyři kusy) a Texty písní (devětadvacet čísel), koncepčně vychází ze samizdatové podoby v Edici SOS z června 1978. Kniha vrací Soukupa na scénu a žádá zaujmout k němu postoj znovu, v odlišných podmínkách osobních i společenských. Písňové texty v knižní podobě jsou případem samy pro sebe. Odpůrci namítají, že otištěný text musí být - jako pouhý služebný prvek celku - poškozen. Zastánci oponují, že určité texty na papíře vyniknou, neboť interpret a hudba potlačili jejich poetické kvality. Ve sporu neexistuje zaručený vítěz, ale jedna podmínka by měla být splněna: že k dispozici bude i nahrávka, jejíž součástí knižně vydané texty jsou. Jestliže se před listopadem 1989 natěšeně objevilo několik svazků s texty "básníků s kytarou" (ať domácích, či zahraničních), aniž byly nahrávky normálně ke koupi, lze to klidně přičíst všeprostupující nenormálnosti. Ale co se nestalo: pěkný paperback z Torstu trčí tu nejištěn běžně přístupným zvukovým nosičem, ačkoliv Soukupovy písňové verše náležejí k těm, jež na papíře nejsou schopny vydat ze sebe všechny své možnosti. To vůbec nemá být argument proti knižnímu publikování, ale upozornění, že některé dluhy zůstávají povážlivě nesplaceny. Komu se Soukupovy písně usadily v hlavě (ilegálně se zde šířilo exilové album Radio), beztak už je nikdy nepřečte bez ozvěny písničkářova jedinečného podání. Následné soudy proto nemohou nebrat v potaz zpívanou podobu textů. Soukup svádí k tomu být stavěn do kontrastu, jako pravý plebejec, k intelektuálním písničkářům Hutkova, Mertova či Třešňákova střihu. Nepopřeme, že oproti nim je Soukup skoro okamžitě sdělný, je "barbarem" v textech, hře na kytaru, zpěvu. Je to však u něho vědomá volba; jistě tento student i učitel hry na kytaru zvládl víc než dva tři akordy, v nichž "holil" některé písně. A mírou intelektuální úrovně nemůže být jinotajnost, košatost, komplikovanost textů, což je už dost stará, ovšem stále nehezky přehlížená pravda. Soukup není žádný naivistický umělec, stejně jako jimi nebyli či nejsou Hašek, Gellner, Hrabal, Bondy. Ano, Soukup patřil k části generace, která "už úplně strhla artificiální plachtu, jíž by zahalovala svoje komentování světa" (Jirous). Tento krajně obnažený komentář však obsahuje i téměř metafyzicky záhadná místa - ať v převažujících partiích vulgárních či takříkajíc primitivních, tak v momentech zdrženlivějších ("Přitakání vůle k životu/ nezná příčin ani následků/ plození je důvod k zármutku"). Ona téměř záhada, proč ani mocně kumulované vulgarismy, primitivismy a další jazykové hrubosti u Soukupa nepůsobí upachtěně, hrubiánsky, sprostě, má rozklíčovatelnou příčinu. Autorovu ruku nevede cynismus. Pozoruhodnou neprvoplánovost a nejednoznačnost oněch zdánlivě lehce průhledných slov pak ještě násobí autorská interpretace. Jan Lopatka obecně poznamenal, že u Soukupa jde "o poměrně složitý komplex několika vztahů mezi textem, textovým rámcem, ke kterému ironicky odkazuje, a většinou velmi nepřípadně zvolenou melodikou, která svým typem asociuje původně úplně jinou výrazovou i mentální a sociální polohu". Konkrétněji: například Soukupův hlas, jeho bolestné tremolo jde proti rozhodnému, rozzlobenému či ironickému slovníku. Obsah písní je dialogický: propagandisticky deklarovaný ideál se potkává s banální, zvrhlou praxí. "Kameňácké" verše jsou podány nezúčastněně, znaveně. Umělec demaskoval nejen krutou upatlanost, pohodlnou bídu a buranství československé normalizace, ale také všeobecnou, globální konzumentskou pažravost. Radio zůstává dílem v mnoha směrech aktuálním. Až Jaroslav Riedel dokončí sběr materiálu a firma Globus vydá edici všech dostupných nahrávek Charlieho Soukupa, rozhodně nepůjde o antikvární vykopávku.

Charlie Soukup: Radio

Jako doslovů bylo použito statí Marie Benetkové,
Vratislava Brabence, Ivana M. Jirouse a Jana Lopatky

ediční poznámku napsal Jan Šulc

Torst, Praha 1998, 92 stran, náklad a cena neuvedeny

Autor:
Témata: Globus, Slovník, Umělec

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

  • Nejčtenější

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

5. května 2024  15:11,  aktualizováno  18:41

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

6. května 2024  12:28

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati

5. května 2024  16:55,  aktualizováno  23:01

Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

RECENZE: A přece se točí. Suchý s Molavcovou zvou na poklidnou jízdu

10. května 2024  16:13

Pomalu plynoucí večer se silnou, ale stále přiměřenou dávkou nostalgie nabízí novinka pražského...

RECENZE: Walliamsův Kosmokluk je skvělé čtení, ale autor umí i skvělejší

10. května 2024

V češtině vyšla nová kniha populárního britského spisovatele Davida Walliamse. Novinku Kosmokluk...

Izraelka postoupila do finále Eurovize i přes protesty. V Itálii s obřím náskokem

10. května 2024  11:32,  aktualizováno  11:41

Navzdory četným protestům proti účasti Izraele na letošním ročníku Eurovize postoupila zpěvačka...

RECENZE: Potřetí a naposled je tu Iveta, nejplačtivější ze všech řad

10. května 2024

Premium Nikdo neví, kdo jsem; už nechci, aby se mi smáli. Takovou zpovědí Ivety Bartošové zakončili tvůrci...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...