Písně pro milovníky zašlých časů

Léto je zvláštní hudební sezona, zaplněná souboji vydavatelských firem o ten největší (to jest nejjednodušší, nejmasovější) taneční hit, který zaplaví bary a diskotéky u moří, jezer a bazénů a neuteče mu ani hluchá myš. Ale co když máte přece jen chuť poslechnout si spíše hudbu? Nějaká se vždycky najde. Třeba na albu Tangle Eye: Alan Lomax's Southern Journey Remixed.

Alan Lomax byl jeden z největších amerických folkloristů 20. století. Jeho kolekce terénních nahrávek - začal je sbírat ve 30. letech - obsahuje tisíce hodin autentických zvukových záznamů z ulic, polí, slumů i domků Severní Ameriky, Karibiku, později dokonce britských ostrovů, jimiž zachoval nedocenitelnou sumu starých rytmů, melodií i lidových textů pro příští generace.

Přestože Lomaxova práce sehrála velkou úlohu při probuzení folkového hnutí v USA v 50. a 60. letech, samy záznamy dosud sloužily převážně jako studijní materiál nebo jako potěcha pro milovníky zašlých časů. Svět současné populární kultury je však všežravá bestie, takže nemohlo časem nedojít i na Lomaxovy nahrávky. Před pár lety proslavil sampl z písně Very Wardové Trouble So Hard americký muzikant Moby ve svém hitu Natural Blues. Píseň O Death Bessie Jonesové zas ozdobila soundtrack a působivou scénu z filmu Bratříčku, kde jsi bratří Coenových.

Možná i úspěch Mobyho písně přivedl neworleanské muzikanty a producenty Scotta Billingtona a Steva Reynoldse na myšlenku natočit s pomocí nahrávek z Lomaxova archivu, jež jsou převážně a capella, celé album. Na rozdíl od samplerového kouzelníka Mobyho si k tomu do studia přizvali plnokrevnou kapelu, se kterou střihli jednotlivým vokálním nahrávkám z let 1947-1960 současný kabát tu bližší blues, jinde funku, nebo dokonce reggae. Billington a Reynolds navíc původní vokály nejenom podložili životnou současnou muzikou, ale citlivě pracovali i při jejich samplování a občas spojili i dva nesouvisící záznamy. Překvapivé. Vkusné. Působivé. Příjemný poslech.

Alan Lomax (vlevo) při práci v terénu.


Témata: Kabát