Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pirátství kvete: zasáhlo kompakty i DVD

  11:07aktualizováno  11:07
Zatímco pokles prodeje hudebních nosičů se vloni přibrzdil, činili se hudební piráti. "Situace je už taková, že každé druhé cédéčko, které poslouchají lidé v Česku, je pirátské," tvrdí Karel Kučera, šéf české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI). Ta s pirátstvím zápolí od poloviny devadesátých let.

Zákon každému posluchači umožňuje, aby si udělal jednu kopii pro vlastní potřebu. Avšak k tomu podle odhadů IFPI dojde jen ve dvou z deseti případů. Ostatních osm zkopírovaných cédéček bylo nahráno buďto pro kamarády ze školy, nebo pro pirátský prodej na stáncích. Finanční úniky musí být obrovské, když víme, že loni se oficiálně prodalo 6,5 milionu cédéček či kazet za zhruba miliardu korun. Asi 72 procent z počtu prodaných nosičů tvoří cédéčka. A totéž množství, což je přibližně 4,7 milionu, "hraje" mezi lidmi načerno.

Slušní lidé zpirátštěli
Nárůst pirátství lze přičíst stále levnějším počítačovým technologiím. Vypalovačka, která dříve stála šedesát tisíc, se dá nyní pořídit za tři tisícovky. "Nemalou část zachycené pirátské produkce tvoří kopie nahrávek, pořízené na 'vypalovačkách' v počítačích," hodnotí lidé z IFPI stále hrozivější statistiku.

Dalším zdrojem bezplatného kopírování hudby je internet, z něhož lze získat stále více hudebních souborů. Rovněž obaly desek si piráti stahují z webových stránek a jejich tiskárny pak chrlí kopie.

Podle internetového magazínu Živě.cz jsou nelegální lisovny cédéček již zastaralé a dají se snadněji vypátrat. "Tento druh pirátství, které se rozmohlo v polovině devadesátých let, skutečně stagnuje," potvrzuje Jaromír Soukup z IFPI. Ovšem dnes lze pirátské kopie vyrábět doma v garáži, kam se dají postavit "věže" s desítkami vypalovaček. Tato centra jsou značně mobilní a k tomu dokážou pružně reagovat na místní poptávku.

Navíc se rozmáhá kopírování bezplatné hudby na středních a vysokých školách. "V posledních letech se do kopírování zapojili i dříve z tohoto hlediska slušní lidé - tím, jak přicházejí do styku s počítači třeba jako softwaroví odborníci. A přibývá studentů, kteří k šíření bezplatných nahrávek nebo přímo k pirátství využívají počítačovou techniku na svých školách," dodává Soukup. Kromě toho k nám dále proudí pirátská cédéčka z Ukrajiny nebo Polska.

Cena, nebo morálka?
Jednou z příčin rozšiřujícího se pirátství zůstává cena cédéček. Uvádí to většina posluchačů pirátských nahrávek.

Zahraniční albové novinky stojí i více než šest set korun, domácí vesměs o sto či o dvě stě korun méně. Ve srovnání s průměrným platem zůstává takové cédéčko luxusním zbožím. "Vypaluji z čistě finančních důvodů. Jsem přesvědčen, že nikomu nezpůsobuji žádnou škodu, protože za cenu v obchodech bych si cédéčko nikdy nepořídil," hájí se jeden z "vypalovačů" na internetové stránce BBC.

"Cena je sice na první pohled vysoká, ale pokrývá náklady nutné na vydání desky," opakují vytrvale vydavatelé.

Jakmile nižší náklady projektu umožnily firmě Supraphon vydat desku Rebelové a prodávat ji za 199 korun, projevilo se to na trhu okamžitě. Z titulu, který si veřejnost oblíbila díky stejnojmennému filmu Filipa Renče, se stal bestseller. Za rok si lidé koupili více než 130 000 kopií. Na levnější produkci vsadila firma Česká hudba, jež se zatím věnovala spíše umělcům-veteránům nebo skupinám typu New Golden Kids a která se teprve rozjíždí. Písničkář Jaroslav Hutka si založil vlastní edici Samopal. Desky nahrává, vyrábí obaly a sám si vypaluje kopie. Podobně postupují desítky kapel, které nezískaly smlouvy s velkými gramofonovými firmami.

Zlé jazyky tvrdí, že ztráty způsobené piráty si vydavatelé zakalkulovali do současných vysokých cen. "To je přece nesmysl. Kdyby to tak bylo, sotva by si s pirátstvím dělaly starosti velké firmy všude ve světě. I v zemích, kde jsou cédéčka v poměru ke kupní síle levnější, mají podobné problémy s piráty," říká Jaromír Soukup z IFPI. Na hudební pirátství má podle něho vliv také právní vědomí nebo morálka společnosti.

Boj zdaleka nekončí
Organizace IFPI vyvíjí tlak, aby byly zrušeny veřejné "kopírny" cédéček, ve kterých personál vyrobí kopii přineseného disku. Hodně pirátských nahrávek se objevuje na tržištích u rakouských a německých hranic. Když je protipirátská "komanda" zabaví, rozemelou je demonstrativně v drtičce.

"V loňském roce policie zabavila přes 240 tisíc nosičů, přičemž přes 95 procent z tohoto množství byly kompaktní disky," hlásila IFPI. Během letošního května bylo prý zajištěno 11 078 pirátských cédéček, 13 nosičů DVD a 256 kazet v celkové hodnotě 3 360 700 Kč. Policie dopadla dvanáct pirátů.

"Ve školách obvykle nejdeme cestou kriminalizace. Když se funkcionáři škol dozvědí o pirátství, reagují rychle a likvidují internetové stránky, které nabízejí bezplatnou hudbu," dodává Soukup.

Podle výroční zprávy IFPI řada zemí začíná brát problém pirátství vážně. Kvete totiž na celém světě: "Je to mezinárodní obchod s ročním obratem 4,3 miliardy dolarů," tvrdí Keith Joplin z IFPI. Počet pirátsky kopírovaných cédéček tato organizace odhaduje na 450 milionů jen v loňském roce. Celosvětově jsou pirátskými nahrávkami každé dva hudební nosiče z pěti.

Přitom existuje určitá mezinárodní dělba. V Číně, v Rusku, v Mexiku nebo v Brazílii se piráti orientují hlavně na zboží domácí produkce. "Podnikatelé" ze zemí jihovýchodní Asie, Ukrajiny nebo ze států východní Evropy pirátské zboží spíše vyvážejí. Zemí nejvíce prorostlou piráty je Paraguay: tam podle IFPI nelegální kopie ovládají 99 procent trhu. Největší pirátský trh se nachází v Číně a v Rusku.

Boj s ilegální hudební produkcí bude těžký a dlouhodobý. Avšak nové technologie zneužívané piráty mohou na druhé straně pomáhat méně známým či nekonformním umělcům. "Takový Prince už prodává své nahrávky přes internet. Možná to povede k tomu, že firmy si začnou umělců víc považovat," míní zpěvák David Kraus.


Filmoví piráti milují především pohádky

Pohádky mají smutný primát. Vůbec první pirátská DVD s filmy, jež zajistila Česká protipirátská unie v Hřensku na vietnamské tržnici, totiž obsahovala vesměs animované americké hity: Shreka od společnosti Dream Works a disneyovky Není král jako král, Sněhurka a sedm trpaslíků, Dinosaurus.

Obal tvořily kopie barevných přebalů německých distribučních verzí. A obsah? Chyběly slíbené bonusy i cizojazyčné titulky, na DVD označeném 102 dalmatinů byl dokonce nahrán zcela jiný titul. Podle unie se to u černých kopií stává; výjimkou prý nejsou ani případy, kdy je na disku místo dětského filmu nahráno nejtvrdší porno.

Piráti objevili kopírovací možnosti nosiče DVD velmi rychle. Další zátah na vietnamské tržnici ve Strážném vynesl kromě stovek videokazet i 87 pirátských DVD. Pocházejí z Asie (jiné zásilky bývají z Ruska) a obsahují vedle hitů jako Harry Potter či Pán prstenů opět trvalky v podobě animovaných pohádek. Přesto, že padělky byly určeny pro německé a rakouské zákazníky, filmy mnohdy nemají německou jazykovou verzi, zato často čínský dabing a čínské, malajské či thajské titulky. Disky bývají poškozené, mnohdy obal místo DVD skrývá videokompaktní disky, tedy nosiče s nižší kapacitou a bez bonusů. Přitom se cena takových padělků pohybuje okolo pěti set korun.

Jen loni Česká protipirátská unie zadržela 11 000 pirátských nosičů s filmy. Na internetové adrese www.cpu.cz zveřejňuje výsledky razií, trestních řízení a "černé listiny" barů, klubů a videopůjčoven, kde se nelegální nahrávky opakovaně objevují.
Před rokem se podíl pirátství v audiovizi odhadoval na deset procent, teď prudce roste ve spojení s digitálními technologiemi a internetem. "Nejčastější internetový pirát je student střední či vysoké školy, člen komunity obdobně zaměřených lidí. Ke své nelegální činnosti často využívá školní zařízení, počítače, vypalovačku a internetové připojení," uvádí ve své zprávě ředitelka České protipirátské unie Markéta Prchalová.

Michal Izakovič z tuzemského zastoupení Warner Bros. se právě vrátil ze světového setkání "Warnerů" v Cannes, kde se o nových formách pirátství mluvilo. "Shodli jsme se, že ochrana DVD před kopírováním není dost účinná, ale zvýšit ji znamená problém technický i právní. V některých teritoriích totiž razí možnost, aby si každý člověk mohl pořídit kopii pro vlastní potřebu," vypráví. "Pokud jde o internet, chybí osvěta. Hlavně mladí, zvyklí stahovat z internetu vše možné, žijí v domnění, že i stažení filmů je běžná věc, neznají pojem duševní vlastnictví."

Této vlně hodlá pětice velkých amerických producentů včetně Warner Bros. čelit novinkou jménem Movielink - první legální možností stáhnout jejich film z internetu. Bude v provozu od podzimu a dovolí "načíst" film pro jedno přehrání asi za tři dolary - zatím však jen v USA.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kapela Tichá dohoda
RECENZE: Hlasitá revoluce je prostě Tichá dohoda ze starých dob

Tichá dohoda po letech vydává desku s novou zpěvačkou a starým zvukem. Album nazvané Hlasitá revoluce je svěží závan doby, kdy světu vládly kytary.  celý článek

The Gloaming
Struny podzimu vedou od jazzu přes hip hop až po Shakespeara

Na rok se odmlčel, ale teď se vrací v částečně pozměněné podobě a s řadou novinek. Festival Struny podzimu zahájí v pátek večer v pražském Foru Karlín...  celý článek

Kapela Mirai
Na debutovou desku Mirai se vešla láska, bezstarostnost i pomíjivost

Kapela Mirai vydává v pátek svou debutovou desku Konnichiwa, která se o měsíc zpozdila kvůli tragické události, nečekanému úmrtí manželky bubeníka Šimona...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.