Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pinkavovy snímky Rudolfinu sluší

  0:01aktualizováno  0:01
Fotograf Ivan Pinkava si na vernisáži své retrospektivy Heroes pochvaloval, že mu byla nabídnuta výstava právě Galerií Rudolfinum, kterou pokládá za jednu z nejkrásnějších v České republice. Faktem je, že sto třicet jeho černobílých děl se na přední pražské adrese mimořádně dobře vyjímá.

Ivan Pinkava pronikl do širšího povědomí před deseti lety, kdy vydal první monografii, nazvanou Dynastie. Čerstvá publikace Heroes, doprovázející nynější expozici, je obsažnější, ale také vyzrálejší, což znamená esteticky rozrůzněnější. Polygrafie opět vyniká nad obvyklý standard.

Ve znamení jednorožce
Pronikavost obou alb i celého Pinkavova díla spočívá v paradoxu staromilství puncovaného čirou fotogenií. Jinak řečeno: odvěké žánry výtvarného umění, akty a portréty, se v Pinkavově podání nadále hlásí k významovému i optickému bohatství tradic klasické ikonografie; jenže jsou vypracovány v médiu rezonujícím autentickými psychosociálními rysy modelů.

Jestliže může malíř vykřesat vnitřní jiskru duchaprázdného modelu až na plátně, pak k tomu, co nám chce o svých vznětech naznačit fotograf, jsou nezbytné faktické projevy subjektů jeho snímků. Název výstavy lze číst také jako poděkování za spolupráci: Heroes, rekové, se účastnili v umělcově ateliéru tajuplných experimentů, jejichž kódované poselství teď mohou návštěvníci Rudolfina dešifrovat.

Klíč k celé prohlídce symbolizuje instalace muzeální vitríny s přírodozpytným objektem v podobě tajemného bodce. Přenesení této rekvizity z vystavených fotografií do reálu galerie je obdobou dávnověkého uctívání zdrojů, při jejichž oslavách hrálo důležitou roli zrcadlení čili metafora fotografovi obzvláště blízká.

Diváctvo se však nemá stát pasivním svědkem existence pozůstatku bájného jednorožce. Je vyzýváno k přijetí posunu mýtu o něm, a tudíž i exponátů, které jsou rovněž deviací historických předobrazů. Ty v předmluvě doprovodné monografie (snad až příliš kantorsky) stopuje literární historik Martin C. Putna.

Scenerie obrazárny
Ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma věnuje fotografii soustavnou pozornost, přičemž českému publiku zajišťuje vrcholné importy z mezinárodní scény. Soustřeďuje se především na soudobou produkci v tomto dnes tak ostře sledovaném médiu. Připomeňme alespoň Nan Goldin, která Rudolfinum svými dokumenty o drogové subkultuře proměnila bezmála ve vykřičený dům (na její práce přišlo 42 000 diváků), případně uvedení tandemu Bettina Rheims a Serge Bramly, který pod značkou I.N.R.I. inscenoval novozákonní zjevení na způsob fotorománu pro bulvární tiskoviny (33 155 diváků).

Pinkavova retrospektiva do této řady chtě nechtě patří. Na daném pozadí však působí umělcova bytostná klasicita očistný zážitek. Galerie proto počítá spíše s tichými, meditativně založenými návštěvníky. Nicméně ani programově antisenzačním podnikům není předem souzena snížená hladina zájmu. Vždyť literárním symbolismem s Pinkavou srovnatelný František Drtikol přitáhl před lety do Rudolfina více lidí než právě skandální I.N.R.I.

Katarze
Z principu to mívají v Rudolfinu těžší pestré zvětšeniny, neboť v pastelových náladách zdobné novorenesanční architektury se daří spíše snímkům monochromatické škály. Pinkava byl v tomto ohledu sázkou na jistotu. V galerii hostoval už výstavou Memento mori, jíž vzdal před devíti roky s kolegy Václavem Jiráskem a Robertem V. Novákem hold slavné kostnici v Sedlci u Kutné Hory.

Aktuální podívanou podporuje invenční architektonický návrh Petry Hábové, rytmizování scénosledu různými formáty, variacemi či rovnou sériemi stejnorodých exponátů. A zvláště je třeba vyzdvihnout divácky vstřícné osvětlení. Hrdinové Pinkavových fotografií na oko vstupují do zšeřelých sálů vypíchnuti bodovými reflektory. Efekt připomíná strhující iluzionismus barokního divadla.

Osobně jsem v Rudolfinu dosud postrádal srovnatelný dojem, kterého jsem nabyl koncem roku 1997, kdy Ingo Maurer nasvítil pro Anežský klášter Národní galerie podobizny nebeského vojska od Mistra Theodorika. Nyní se tedy obdobný dojem dostavil - nadto však jde o Pinkavovu, tedy autorskou konfesi. Kurátor Petr Nedoma prohlásil, že fotograf zastával ucelenou představu, na níž nebylo co měnit.

Ivan Pinkava - Heroes
Kurátor Petr Nedoma. Galerie Rudolfinum, Praha 1, Alšovo nábřeží 12. Výstava potrvá do 22. srpna 2004, otevřena je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin. Více informací: www.galerierudolfinum.cz. Katalog-kniha: Koncepce a výběr fotografií Ivan Pinkava, text Martin C. Putna, grafická úprava David Balihar. KANT, Praha 2004, 203 stran, 147 reprodukcí, náklad a cena neuvedeny, v galerii se katalog prodává za 750 korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Liberecká knihovna začala registrovaným čtenářům půjčovat česky psané...
Nesbo, Kotleta, Vondruška. Hity čteček roku 2014.

Nejvíce čtenářů si získala napjatě očekávaná skandinávská detektivka s policejním komisařem Harry Holem v hlavní roli. Román Přízrak je již devátý díl temné...  celý článek

Joanne K. Rowlingová - Festival spisovatelů v Torontu (23. října 2007)
Umělci reagují na brexit. Rowlingová by chtěla kouzlo, Cher se raduje

Rozhodnutí Britů vystoupit z Evropské unie komentují na sociálních sítích i umělci. Autorka Harryho Pottera, spisovatelka J. K. Rowlingová, si zoufale přeje...  celý článek

Oliver Stone
Krizi na Ukrajině podněcovala CIA, tvrdí americký režisér Stone

Americký oscarový režisér Oliver Stone obvinil Spojené státy z podněcování ukrajinské krize. Za sesazením ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.