Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Picasso mírovou holubici okoukal jako kluk od táty

  17:57aktualizováno  17:57
Je obecně považován za nejvýznamnějšího malíře 20. století. Zároveň však jeho dílu mnozí lidé nemohou přijít na chuť. Nová monografie Pabla Picassa by jim to mohla usnadnit.

Pablo Picasso v roce 1955 | foto: www.pablo-ruiz-picasso.net

Picassův svět

Picassův svět

Ačkoli knihu Picassův svět napsal historik umění John Finlay, jde o publikaci, jež má ambice oslovit nejširší veřejnost. Ne že by vyprávěla nějaké drby z umělcovy ložnice (jakkoli i tato stránka jeho života byla velmi bohatá), skutečně se zabývá Picassovým uměním a tím, co s ním přímo souvisí. Vykládá to však srozumitelně, názorně a za pomoci mnoha ilustrací. Velkou část textu ostatně tvoří rozšířené popisky u reprodukcí a fotografií.

Génius, či mazal?

“Umělec, který byl v různých obdobích veleben či zatracován, je vnímán jako génius, bohém, agent provokatér, konformista, klasicista, primitivista, šaman, surrealista, disident, matador, básník, komunista, podvodník, a dokonce napodobovatel svých vlastních děl,“ vyjmenovává Finlay úvodem.

Pablo Picasso: Avignonské slečny (1907)

Pablo Picasso: Avignonské slečny (1907)

Pablo Picasso: Zátiší s kytarou (1921)

Pablo Picasso: Zátiší s kytarou (1921)

To je „výkop“, v němž si svoji definici Picassa najde skutečně každý. Jeden, který smeká před jeho zásadním stylotvorným přínosem modernímu umění, i druhý, jenž jej považuje za mazala a „užitečného idiota“ levicových totalitních režimů. Jako obvykle, pravda je všude a nikde.

Kdo však onu bezmála dvousetstránkovou kvalitně vytištěnou (ale hůře přeloženou a zredigovanou) knihu velkého formátu alespoň pečlivě prolistuje, musí přinejmenším ocenit Picassův stálý vývoj a jeho dobývání prázdných, ale i jinými obsazených uměleckých území.

Variace na Snídani v trávě

A ten, pro koho je část Picassova díla nestravitelná, což se zpravidla týká jeho kubistických obrazů, zde najde klíč k jejich čtení v reakci na Cézannovu tvorbu a také mnoho dalších malířových tvůrčích období, která by jej měla šanci oslovit.

Pablo Picasso: Věda a milosrdenství (1897)

Pablo Picasso: Věda a milosrdenství (1897)

Mezi největší zajímavosti patří zpřístupnění úplných Picassových začátků, kdy se věnoval zcela realistické malbě, nebo inspirace otcem Josém Ruizem Blaskem, malířem, který se zabýval zpodobováním holubů, což mělo o mnoho desetiletí později patrně zásadní vliv na Picassovo ztvárnění mírového symbolu coby holubice.

Autor se také výrazně zaobírá uměleckým kvasem v Paříži desátých a dvacátých let minulého století, malířovým přátelstvím s literáty Apollinairem a Cocteauem a inspirací divadlem, ať už jím byla tradice commedie dell’ arte, nebo ruský balet.

Edouard Manet: Snídaně v trávě (1863)

Edouard Manet: Snídaně v trávě (1863)

Pablo Picasso: Snídaně v trávě podle Maneta (1962)

Pablo Picasso: Snídaně v trávě podle Maneta (1962)

K mimořádně zajímavým pasážím pak patří odkazy, ilustrované příslušnými reprodukcemi, mezi Picassovou tvorbou a klasickými výtvarnými díly, ať už šlo o přiznané a často záměrně provokativní variace, jako v případě Manetovy Snídaně v trávě, anebo nepřímé inspirace jako u slavných Avignonských slečen údajně u Boticelliho.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Diváci berlínské olympiády roku 1936 svorně zdraví v nacistickém pozdravu.
RECENZE: Jak se Hitlerova olympiáda stala lekcí manipulace a lži

Berlínská olympiáda je dodnes velmi atraktivní téma: fantastické výkony Jesseho Owense, Hitlerovy hákové kříže a především zfanatizované davy pochodující...  celý článek

Z nového celobarevného vydání Domečku pro panenky
Český Sandman už má Domeček pro panenky celý v barvách

Zatímco první české vydání zdobil surreálný obraz domečku, to nynější na obalu doprovází doslova hororová panenka. Řeč je o druhé knize Sandmana nazvaná právě...  celý článek

Mladík si svítí v domě rodičů ve venezuelském městě El Calvario, ve kterém byly...
RECENZE: Blackout je drtivý a nepříjemně věrohodný návod, jak zničit svět

Češi už jsou také na červené, stojí na 11. straně depresivního románu Marka Elsberga Blackout. To znamená, že jsme bez elektřiny. Jen krátce poté, co stejný...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.