Ti po skončení první fáze zkoušek, která se odehrává pouze za doprovodu zvukové nahrávky, předvedou výsledný tvar sólistům a dalším členům inscenačního týmu.
Osud Wilsonovi nabídlo vedení divadla; režisérovi se opera zalíbila, přestože je kritizována za naivní libreto a vykonstruovaný děj. "Je to opera vhodná pro můj způsob práce. Má zvláštní text a krásnou hudbu. Moje postupy nejsou naturalistické, spíše formalistické, nenabízejí odpovědi, spíše kladou otázky," prohlašuje režisér, jenž při rozhovoru působí nepřístupným, a přece fascinujícím dojmem.
Divadlo v dnešním světě považuje Wilson za příliš intelektuální, hlavně v Německu. "Často pracuji s německými herci a někdy mívám dojem, že až moc přemýšlejí. Moje divadlo komunikuje spíš tělem než hlavou," poznamenává Wilson. Ale ani realistické či naturalistické divadlo prý není přirozené. "Vždy, když vidím operu inscenovanou naturalisticky, připadá mi to umělé. Když herci hrají takzvaně realisticky, zdá se mi, že nejsou upřímní," poznamenává. Už pouhý postoj na jevišti podle něj o mnohém vypovídá. Také studenty-figuranty to musel trpělivě učit. "Stát na scéně, to je to nejtěžší. Vzpomínám si na pěvkyni Jessye Normanovou. Ostatní představitelé na jevišti seděli, jako by čekali na autobus. Ona však seděla skutečně krásně, a když vstala, bylo to stejně nádherné, jako když zpívala. Kolik pěvců tohle dokáže? Nejhůře se dosáhne toho nejjednoduššího." Už pouhé pasivní stání je - tvrdí Wilson - vlastně pohyb.
V mládí se Wilson zabýval hledáním jiných způsobů komunikace a péčí o postižené děti. Koncem 60. let shromáždil kolem sebe skupinu umělců známou jako The Byrd Hoffman School of Byrds a začal s ní pracovat na Manhattanu. Do mezinárodního povědomí vstoupil začátkem sedmdesátých let. Roku 1976 připravil společně se skladatelem Philipem Glassem kultovní dílo Einstein on the Beach, které bylo uvedeno v Metropolitní opeře. Poté začaly Wilsona zvát i evropské scény. Opeře se Wilson systematicky věnuje přibližně dvacet let. K jeho největším úspěchům patřila inscenace Debussyho opery Pelléas a Mélisanda na Salcburském festivalu roku 1997.
Režisér Robert Wilson. |
Režisér Robert Wilson. |
Režisér Robert Wilson. |
Režisér Robert Wilson. |