Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Perfekcionista Wilson zkouší Janáčkovu operu

  12:32aktualizováno  12:32
Světoznámý americký režisér a výtvarník Robert Wilson pracuje v těchto dnech poprvé v Národním divadle. Perfekcionista, který je proslulý nejen svými abstraktními inscenacemi, ale i svým charismatem, tu připravuje inscenaci málo hrané opery Leoše Janáčka Osud. Ta bude mít premiéru až v dubnu příštího roku, ale Wilson - jak je jeho zvykem - zkouší nadvakrát. Zkušebnu provozní budovy přeměnil v provizorní divadelní scénu a na ní pracuje s figuranty, vesměs studenty divadelních škol.

Ti po skončení první fáze zkoušek, která se odehrává pouze za doprovodu zvukové nahrávky, předvedou výsledný tvar sólistům a dalším členům inscenačního týmu.

Osud Wilsonovi nabídlo vedení divadla; režisérovi se opera zalíbila, přestože je kritizována za naivní libreto a vykonstruovaný děj. "Je to opera vhodná pro můj způsob práce. Má zvláštní text a krásnou hudbu. Moje postupy nejsou naturalistické, spíše formalistické, nenabízejí odpovědi, spíše kladou otázky," prohlašuje režisér, jenž při rozhovoru působí nepřístupným, a přece fascinujícím dojmem.

Divadlo v dnešním světě považuje Wilson za příliš intelektuální, hlavně v Německu. "Často pracuji s německými herci a někdy mívám dojem, že až moc přemýšlejí. Moje divadlo komunikuje spíš tělem než hlavou," poznamenává Wilson. Ale ani realistické či naturalistické divadlo prý není přirozené. "Vždy, když vidím operu inscenovanou naturalisticky, připadá mi to umělé. Když herci hrají takzvaně realisticky, zdá se mi, že nejsou upřímní," poznamenává. Už pouhý postoj na jevišti podle něj o mnohém vypovídá. Také studenty-figuranty to musel trpělivě učit. "Stát na scéně, to je to nejtěžší. Vzpomínám si na pěvkyni Jessye Normanovou. Ostatní představitelé na jevišti seděli, jako by čekali na autobus. Ona však seděla skutečně krásně, a když vstala, bylo to stejně nádherné, jako když zpívala. Kolik pěvců tohle dokáže? Nejhůře se dosáhne toho nejjednoduššího." Už pouhé pasivní stání je - tvrdí Wilson - vlastně pohyb.

V mládí se Wilson zabýval hledáním jiných způsobů komunikace a péčí o postižené děti. Koncem 60. let shromáždil kolem sebe skupinu umělců známou jako The Byrd Hoffman School of Byrds a začal s ní pracovat na Manhattanu. Do mezinárodního povědomí vstoupil začátkem sedmdesátých let. Roku 1976 připravil společně se skladatelem Philipem Glassem kultovní dílo Einstein on the Beach, které bylo uvedeno v Metropolitní opeře. Poté začaly Wilsona zvát i evropské scény. Opeře se Wilson systematicky věnuje přibližně dvacet let. K jeho největším úspěchům patřila inscenace Debussyho opery Pelléas a Mélisanda na Salcburském festivalu roku 1997.

Režisér Robert Wilson.

Režisér Robert Wilson.

Režisér Robert Wilson.

Režisér Robert Wilson.

Autoři:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Film s Kevinem Spaceym utržil za první den v kinech jen 126 dolarů

Kevin Spacey ve filmu Billionaire Boys Club

Herec Kevin Spacey obviněný ze sexuálního nátlaku utrpěl další ránu ve své kariéře. Novinka Billionaire Boys Club, v...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Další z rubriky

RECENZE: Leoš Noha s Lukášem Langmajerem táhnou klasickou letní frašku

Záběr z inscenace Příště ho zabiju sám!

Komedie Příště ho zabiju sám! s Leošem Nohou v hlavní roli nabízí všechny plusy i minusy odpočinkového letního hraní.

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

Cirkus 20. století veze Rudé brigády, srpen 68 i rozhlasovou Válku světů

Záběr z představení 8, které Divadlo Continuo hraje na poli u Švestkového dvora.

Ač plánovanou premiéru spláchla a odnesla bouře, zve až do středy jihočeské Divadlo Continuo na svůj Švestkový dvůr, v...

Najdete na iDNES.cz